17. Dynasti:
121. tipoldeforældre: Ta’o II
Sequenenre, farao i Theben 1558-1543
og
dronning Ahhotep II
Vi skal nu vende tilbage til vores kongefamilie,
som efter Hyksosoprøret var flygtet sydpå til Theben. Der er
gået over 100 år, gennem hvilke en hel række af konger i
vores familie har haft magten, men en magt der ikke har været
stort andet end nomarkers - som lokale vasalkonger. For
tilsyneladende har de skullet betale en ydmygende skat til
Hyksoskongerne oppe i deltaet. Men ellers synes forholdet mellem
Ægyptens to kongehuse at være særdeles godt og alt ånder
fred og ro. Således blev der fundet en vase med navnet på
Hyksoskongen, Apophis’ datter, Herit, i en af Thebens
kongegrave. Hvis der havde været egentligt fjendskab imellem
dem, ville man have smadret vasen som ægypterne normalt gjorde
det med navnene på deres fjender for at de ikke skulle leve
videre. I stedet tyder alt på at Herit er blevet gift ind i det
17. dynasti hvorved Hyksoskongerne rent faktisk bliver en del af
vores familie. Så når vi nu skal høre om Tao II’s opgør
med Apophis er der al mulig grund til at betragte det som et
opgør mellem to grene i vores familie selvom jeg dog ikke på
dette spinkle grundlag har tilladt mig at føre Herit og Apophis
ind i vores stamtræ.
På Tao II’s balsamerede lig i Kairo museum
kan man se at han var 35 år, da han døde. Hans ansigt var
glatbarberet og hovedet ikke raget, men med mørkt, krøllet
hår. Hans mor var Tetisheri, datter af en dommeren Tjenna fra
en særdeles betydningsfuld familie i byen Eshmunen, for i det
følgende dynasti bliver hendes efterkommere såsom Thutmose og
Ahmose opkaldt efter guder fra hendes egn.
Disse senere store konger skylder da også deres
hele magt til det grundlæggende forarbejde Tao II gjorde og
pga. hans tidlige "heltedød" bliver den efterlevende
Tetisheri dyrket som deres store heltinde. Hendes to børn Tao
II og Ahhotep I blev gift med hinanden - sandsynligvis da
Ahhotep kun var 15 år gammel. Hun var nemlig stadig i live da
Thutmose I kom til magten og må da have været op mod 90 år.
Da vi skal se på mange af den slags
søskendeægteskaber i vores familie er det måske på sin plads
lige at slå fast, at disse ikke - som den gængse overtro
hævder det - synes at føre til sindssyge i det senere afkom.
De medfører sandsynligvis blot en fordobling af de gode eller
dårlige egenskaber i den fysiske og mentale karakter og rent
faktisk har nogle af de mest geniale konger eller dynastier
været produkter af sådan indavl. Den voldsomme sociale
fordømmelse af blodskam i vore dage bekræfter faktisk dette.
For i et sådant stigmatiseret klima vil det nok kun være
lettere sindsyge, der indlader sig på denne form for incest,
hvorved sindsygen i deres afkom kan forklares som fordoblingen
af forældrenes abnormale opførsel. Men når sådanne
ægteskaber var almindelige som hos faraoerne, der jo betragtede
sig selv som guder, ja, så vil en fordobling af det
"almindelige" blot føre til endnu mere af det samme -
hvad vi andre så end måtte mene om det ugudelige deri. En
"ugudelighed" de prøvede at kompensere for ved også
at have andre koner end deres søster. Den almindelige
ikke-gudelige ægypter dyrkede derimod hverken blodskam eller
polygami, men faraoerne havde jo som guder ikke stort andet valg
end at opføre sig som guderne. For alle vidste jo at Geb
(jorden) ikke havde andet valg, da den ville have børn, end at
få det med sin søster Nut (himlen). Sammen fik de Isis, Osiris,
Nephthys og Seth, så Isis og Osiris havde jo heller ikke andet
valg end at parre sig med hinanden. I deres isolation og
fremmedhad kunne de jo ikke gifte sig med guder i andre lande.
Ligeledes kunne faraoerne ikke gifte sig (før langt senere i
historien) med kongelige fra andre lande og netop for ikke at
blive "ugudelige" - dvs. at gifte sig under deres
stand - var de altså tvunget til at tage deres egne søstre.
Jo, de havde skam høje tanker om sig selv nogle af dine
forfædre, Lalou.
Udover Tao II’s balsamerede lig eksisterer der
faktisk intet om ham, men da der som led i ægypterkongernes
voldsomme propaganda mod Hyksos blev lavet en fortælling om
ham, må man konkludere at det var ham der startede det store
oprør mod Hyksos. Og som sådan regnes han for en af Ægyptens
helte. Den populære historie om ham blev fortalt igen og igen
tre-fire hundrede år efter i det 19. dynasti og er delvis
bevaret på Sallier papyrusen i British Museum . Den viser noget
om hvilket knæk Hyksosperioden har været for kongernes
selvfølelse:
"Det skete i de dage hvor Ægypten var
besat af de beskidte og der ikke var nogen konge i hele
landet. På det tidspunkt herskede Tao II i sydlandet og de
beskidte, nemlig de asiatiske beduiner, og deres hersker
Apophis var i Avaris, og hele landet blev tvunget til at
betale skat til ham. Apophis gjorde Seth til sin gud og
tjente ingen anden gud i landet end Seth. Han byggede ham et
af de fineste templer og bragte blomster til Seth hver dag
nøjagtig ligesom det gøres i Ra’s tempel i Heliopolis."
Propagandaen her går på det blasfemiske i kun
at dyrke én gud, mens helten i historien, Tao, "knæler
for den øverste gud, solguden Ra eller Amon-Ra.". Men som
tidligere nævnt viser anklagen netop hvor ægyptiserede
Hyksosoprørerne var.
I tiden som slaver havde de simpelthen "oversat" deres
tidligere kanaanæiske gud, Baal, "Herre", kendt fra
Biblen, til deltaområdets lokale gud Seth. Ligeså er der
antydninger af at de havde oversat den gammeltestamentelige El -
"Gud" - netop til den øverste gud Amon-Ra, som
Apophis havde indført i sit kongenavn. Anklager om
gudsfornægtelse har imidlertid gennem hele verdenshistorien
været et af de sikreste virkemidler i al propaganda for at
påberåbe sig legitim ret til magten.
"Nu pønsede kong Apophis på at sende
et budskab til kong Tao (for at yppe kiv med ham) og han
indkaldte alle sine rådgivere; men de vidste ikke hvad de
skulle sige til Tao. Han sendte derfor bud efter vise mænd
og skriftkloge og disse udformede ordlyden som Apophis
søgte. En budbringer blev sendt til kongen i sydlandet, der
sagde til ham: "Hold op med at jagte flodheste i
søerne ved Theben, thi flodhestene forhindrer mig i at
sove; både dag og nat runger deres brølen i mine
ører."
Det er selvfølgelig absurd at Apophis skulle
være i stand til at høre flodhestebrøl 750 km væk og teksten
er da også et forsøg på at ophidse til religionskrig. Som vi
husker med fundet af Mosesbarnet flydende i sivene blev
flodhesten set som en manifestation af den onde gud Seth, der
var ude efter Horus - faraos beskytter. Flodhestejagt var derfor
en populær sport blandt Ægyptens faraoer og adelige. Derimod
var dyret helligt for dem, der som Apophis dyrkede Seth.
"Derpå blev Tao bekymret, for han
vidste ikke hvad han skulle svare Apophis’ budbringer. Til
sidst gav han ham alle gode ting såsom kød og brød med og
sagde: "Hvad angår sagen, som din herre har sendt dig
om....." (Her er teksten i papyrusen ødelagt). Da
Apophis’ budbringer var draget af sted, sammenkaldte Tao
alle sine rådgivere, sine kaptajner og sine dygtigste
generaler og han fortalte dem om det alvorlige anliggende
Apophis havde bragt op. Og de blev helt stille - alle som
én - og var meget foruroligede, for de vidste ikke hvad de
skulle svare, hverken godt eller dårligt....."
Herefter er papyrusen helt ødelagt og vi ved
ikke hvordan det lykkedes Apophis at starte en religionskrig mod
Tao. Historien forekommer vanvittig hvis man ikke tolker den som
religiøs propaganda skrevet af Taos efterkommere. Det er nok
mest sandsynligt at han har næret planer om et oprør på et
tidspunkt hvor Hyksosmagten var ved at svækkes, og at Apophis
har fået nys om planerne og er rykket imod ham. Havde Hyksos
virkelig været udenlandske aggressorer ville det sikkert ikke
have været nødvendigt at fremstille en så sofistikeret
agitation for at retfærdiggøre et modangreb, så historien
underbygger min teori om at Hyksos var et internt slaveoprør.
Som vi skal se af det følgende afsnit er det
dog mere sandsynligt at det er ægyptiske allierede af Apophis,
der myrdede Tao, og at den egentlige krig mod Apophis først
brød ud under hans sønner Kamose og Ahmose. Det forfærdende
syn af hans mumie giver en anelse om hvordan han kan være
blevet dræbt. Han har ligget på sin seng i lejren, da
angriberne kløvede hans pande med en kampøkse, endnu en økse
skar ind i hjernen over det ene øje, et sværd blev drevet
igennem venstre side af hovedet og en hammer smadrede højre
øje og næsen. Det forpinte ansigt viser sammenbidte tænder,
der har bidt gennem tungen.
Det kan undre at hans lig er blevet reddet og
senere balsameret så godt at vi kan danne os et billede af
hvordan vores 121. tipoldefar må have set ud. Men da kroppen
blev stiv inden balsameringen, må tropperne have foretaget et
hastigt tilbagetog med Apophis’ allierede i hælene, mens de
bar deres døde konge. Muligvis deponerede de liget midlertidigt
i en grav i Theben og flygtede med resten af kongefamilien til
Nubien, for først senere blev Tao begravet i en mindre pyramide
i Theben.
8.
kapitel: Wadjkheperre Kamose |