Den stigende intolerance
i danske skoler er alarmerende – men endnu mere uhyggeligt er det at
se vore politikere – selv de radikale – tackle problemet ved at
hoppe med på hadets vogn. Lad mig illustrere problemet:
Gennem hele sit liv brød
min ekskone, som var sort, sammen i gråd hver gang hun mindedes den
grusomhed hun blev udsat for i sin barndom – ikke fra de hvide, men
fra de andre sorte. Hun elskede at læse, men fra slaveriets tid
havde de sorte internaliseret de hvides syn om at det kun var for
hvide at læse bøger. Ustandseligt blev hun tævet i skolen for at
være mere hvid end sort når hun læste. Fra de hvide fik hun ikke
megen hjælp i denne hadets barndomsby - skildret i ”Mississippi
Burning” - hvor Ku Klux Klan gik med brændende kors forbi hendes
hytte på Jericho St og hendes to ligeså marginaliserede hvide
legekammerater i gaden, Jim Bailey og Billy Posey, siden blive dømt
for klanmordene. Afvisningen og hadet fra de sorte blev ikke mindre
smertelig af at hun i dette tilfælde intuitivt fornemmede hadets
ydre årsager.
Men en så tydelig
identifikation er ikke let for de fleste af USA’s sorte. I takt med
deres stigende ghettoisering under nutidens mere usynlige racisme
lider de i dag endnu mere under den daglige nedgørelse, de udsættes
for af andre sorte, hvis de opfører sig for ”hvidt”, klæder sig for
”hvidt”, læser eller lytter til ”hvide” værker såsom klassisk musik.
Mine sorte elever i universiteterne beretter løbende for mig hvor
smerteligt det er hver gang de besøger deres hjemlige ghettoer og
bliver latterliggjort som ”oreo cookies” (sorte udenpå, hvide
indeni), hvis de viser for tydelige tegn på at have tilegnet sig
universiteternes ”hvide” kultur. Spike Lee’s film ”School days”
handler om fænomenet - bedst kendt i det klassiske spil ”playing the
dozens”, som man overalt ser unge sorte mænd udøve på hinanden. ”Snapping”,
som det hedder i min anden hjemby New York, går ud på i timevis at
såre og ydmyge hinanden med at man er ”for hvid”, ”honkey”, ”motherfucker”,
”uncle Tom” osv. Den som viser tegn på vrede eller ophidselse under
fornærmelserne taber.
At dette er en reaktion
på århundreders had og afvisning fra de hvide ses bedst ved at det
ikke kendes blandt sorte indvandrere (selv i 3. og 4. generation),
som følgelig klarer sig ligeså godt som de hvide i universiteterne
og - som Colin Powell er et typisk eksempel på - tænker og opfører
sig som hvide. Den knusende dobbelte undertrykkelse, som ”indfødte”
sorte er genstand for, fører derimod flere af disse i fængsel end på
universitetet. Blandt muslimske indvandrere i USA er fænomenet også
stort set ukendt. Dog har jeg efter 11. sept. i moskeerne set
begyndende tendenser og blandt mine muslimske elever pludselig endog
set enkelte bære tørklæde. Men dette bekræfter blot reglen – at de
som nu ikke føler sig helt så elskede som før – gennem f.eks.
raceprofilering, mistænkeliggørelse eller direkte had – hurtigt
mister lysten til at blive ”integrerede” med undertrykkeren og i
stedet søger (at vise) deres egen identitet.
Så det er rystende at
denne grusomme internaliserede racisme, som det trods alt tog
århundreders hvidt had og udelukkelse at skabe i USA’s sorte, efter
så få års hjemligt had mod muslimerne allerede nu manifesterer sig
så stærkt og aggressivt i muslimske elever i danske skoler. Tilmed i
så parallelle sætninger som ”du er ikke rigtig muslim”, ”du er for
dansk”, ”danskersvin”, ”luder” (om kvinder der klæder sig for
”dansk” eller anderledes end den udstødte gruppe), ”bøssekarl” osv.
Ligesom i de sortes ”snapping” afprøver og måler eleverne allerede i
8. og 9. klasser hinanden med ”du lugter af/spiser svinekød” eller
”din søster er danskerfucker”. Alt sammen et sprog, der viser i hvor
høj grad de allerede har tilegnet sig danskernes dybere syn på dem
om at ”I vil dø som de hunde, I er” parallelt med de evindelige
skænderier jeg hører blandt USA’s sorte med sårende smerteskrig som
”You aint nothing but shit, nigger!” gennem hvilke de indirekte
påtvinger deres egne børn følelsen de har fået fra de hvide af at de
er ”værre end skidt.”
Haarders
integrationspolitik, som måske var lykkedes under en ansvarlig
statsminister som Jelved eller Rønn
Hornbeck, ligger altså i ruiner. Thi at forsøge at integrere
ved hjælp af hadets parti sender uundgåeligt samme destruktive
budskab som at ville gennemtrumfe demokrati ved hjælp af tortur. Som
i alle undertrykkelser skyder danskerne skylden på ofrene frem for
at gribe i egen barm. Integrationsministeren vil til at dissekere
den undertryktes antisemitisme, kvindesyn og fundamentalisme
svarende til hvis han i 30’ernes Europa var begyndt at analysere de
ghettoiserede jøders kønsadskilte sammenkomster frem for at
bearbejde undertrykkerens antisemitiske holdninger, der holdt
jøderne fast i denne selvundertrykkelse. Hvad var i længden farligst
– den tids kvindeundertrykkende syn hos jøderne, der dog
forvandledes til progressivt straks de kom til et indvandrervenligt
land, hvor de kunne ånde og udfolde sig frit, nemlig Amerika - eller
flertallets tilsyneladende uskyldige antisemitiske holdninger, der
langsomt hobede sig op til…..nå, ja? Nej, det er ikke den udstødtes
kvindesyn, dette handler om, men vores menneskesyn. Og flere
danskere – 80% - har i dag antimuslimske holdninger end den tids
tyskere havde antisemitiske!
Det er derfor nedslående
at end ikke De Radikale nu formår at se hvad der kom først, hønen
eller ægget. Som altid når der er problemer – nu med integrationen i
skolerne – skydes skylden på noget udefra. Pludselig skydes skylden
for muslimske elevers undertrykkende ”snapping” på Hizb-ut-Tahrir,
som påstås at rekruttere eleverne. Men Hizb-ut-Tahrir – denne
frelste cocktail af Indre Mission og 60’ernes ekstraparlamentariske
VS’ere - behøver aldeles ikke at rekruttere. Dette beskidte arbejde
har de nemlig Dansk Folkeparti og hele dets sorte koalition af
regering, BT, Jyllandsposten, Hedegård osv. til at gøre for dem.
Desuden har disse pæne veluddannede drømmere ikke tid al den stund
de har travlt med at integrere sig gennem deres IT- og
medicinstudier. Hvis færre end 100 unge pludselig er blevet så stort
et skræmmende spøgelse for jer, burde I så ikke hellere lytte til
hvad disse følsomme unge prøver at sige bag deres vrede retorik?
Nemlig at et demokrati mister meningen hvis ikke det kan beskytte de
svageste, hvilket de skingre nødråb i muslimske skoleelevers
”snapping” tydeligt afslører, er en kendsgerning.
Og ”snapping” er kun
begyndelsen. Efter mordet først på min ekskones stedfar og 6 mdr.
senere hendes mor – thi vold følger altid med indvendiggjort
undertrykkelse – flygtede Annie med mig til Danmark før Haarder fik
standset en sådan flugt fra undertrykkelse. Men han magter ikke at
standse hendes gråd som i dag høres fra et hastigt stigende antal
muslimske kvinder i vore voldcentre og muslimske mænd i vore
fængsler – ikke pga. de kulturelle knuder de bragte med sig til
Danmark, men fordi danskerne - modsat de indvandrerkærlige
amerikanere - insisterer på at løsne disse op ved hjælp af
afstandtagende tænkning og voldelig kommunikation.
Nej, det er ikke let at
være vidne til en sådan smerte i muslimske unge i Europa - eller de
sortes i USA - uden at man som Hizb-ut-Tahrir eller USA’s sorte
muslimer (med en tilsvarende retorik) begynder at drømme om at der
må kunne skabes et retfærdigt paradisisk samfund af en
eller anden slags. Nøjagtig som vi var hundredtusinder af drømmere i
min ungdom, der råbte ”proletariatets diktatur” i smerte, afmagt og
til sidst sanseløs ureflekteret vrede over at se USA’s nedslagtning
af 3.8 millioner vietnamesere (forsvarsminister McNamaras egne tal).
Tør nogen virkelig kaste den første sten, når den tids drømmere i
dag sidder i næsten alle folketingets partier - viftende med et
hastigt påklistret hvidt kors på de gamle røde faner (se blot min
gode ven Søren Espersen!) - mageligt råbende ”demokrati” …..i takt
med at vi selv er blevet undertrykkere?
Så hvis I nu hos de Radikale også begynder at vende tingene på
hovedet og går i alliance med den sorte koalition for at kræve
letkøbte forbud mod undertrykkelsens symptomer frem for målrettet at
søge løsninger på dens årsager skal I ikke længere tage min stemme
for givet. Men så ved jeg snart heller ikke hvor jeg skal gå hen i
dette hav af fordømmende tænkning, Danmark har udviklet sig til, og
vil måske som Hizb-ut-Tahrir selv begynde at drømme om utopier.
Demokrati handler, som Hal Kock påpegede, ikke om fordømmelse og
udelukkelse, men om samtale. Og jeg har endnu ikke haft en
Hizb-ut-Tahrir i mine stuer - eller besøgt en Ku Klux Klan eller
Nazist - som jeg ikke kunne samtale med - og dermed påvirke. Hvilket
budskab håber I at sende de fordømte hvis også I – de radikale –
vender samtalen og dermed demokratiet ryggen?