|
Interview til Jyllands-Posten i 2006
På sporet af
ånden fra ’68
Da de var unge, gjorde
de oprør mod forældre og autoriteter. Nu er 68’erne – en af
danmarkshistoriens mest udskældte og beundrede generationer – ved at nå
pensionsalderen. Hvordan ser generationen, der var 18 – 25 år i 1968,
sig selv i dag? Er idealerne og drømmen om en bedre verden blevet
erstattet af egoisme, grådighed og materialisme? Fotografen og
foredragsholderen Jacob Holdt er den anden i rækken af 68’ere, der
svarer på fem kritiske spørgsmål.
Af FLEMMING SILVER
JØRGENSEN
Hvordan ser
68-generationen sig selv i nutidens ungdomsfikserede og materialistiske
samfund?
”Det er noget vrøvl at tale
om en speciel 68'er-generation. Fem pct. fik en studentereksamen, men af
disse var det måske kun mellem 5 og 10 pct., der var aktive i
studenteroprøret. Jeg har netop været til 40 års studenterjubilæum. Min
klasse var vist typisk - to ud af 25 var egentlige oprørere. Resten
passede studierne og levede som tidligere studenter. Tidens oprørske
musik delte vi selvfølgelig alle, og derfor vil mange nok i dag
romantisere sig som 68'ere - lige som alle generationer jo romantiserer
deres ungdom. Livsstilsoprøret så jeg dog næsten kun i USA, hvor jeg
befandt mig i de år. Det europæiske oprør var mere af ideologisk art med
stærke marxistiske overtoner. Men selv i Berkeley – som oprøret jo i høj
grad udgik fra - opdagede jeg, at 90 pct. af eleverne var rolige
studerende, der passede studierne og ikke på nogen måde deltog i oprøret
eller tillagde sig en anderledes livsstil end tidligere studerende. En
håndfuld danske studerende flyttede i disse år i kollektiv, men de
glemmer, at det også var amerikansk-inspireret, idet et flertal af
amerikanske studenter også i dag bor i bofællesskab i
universitetsbyerne. Procentdelen af aktive studenter i 60'er-oprøret var
med andre ord den samme som i andre tider. Altså den samme, som jeg for
eksempel oplevede under anti-apartheidoprøret i 1980'erne, hvor
amerikanske studerende tvang deres universiteter og erhvervslivet til at
af-investere i Sydafrika og dermed fik apartheid til at falde. I denne
kamp var europæiske studenter helt passive. 68-generationen var altså
ikke præget af et større procentielt engagement, men derimod af et mere
lydhørt samfund, hvor afskyen mod Vietnamkrigen deltes af et stigende
flertal. Der var også generel enighed om – selv blandt borgerlige - at
vise solidaritet med de efter kolonialismen netop befriede u-lande. Da
USA konsekvent støttede blodige diktatorer, som slog ned på frie valg og
fagforeninger i mange af disse lande, var det naturligt for
studenteroprørerne at søge løsningsmodeller for u-landene i marxisme.
Men da vi samtidig var stærkt rystede af Sovjets invasion i
Tjekkoslovakiet i 1968 og Ungarn i 1956, blev det til en søgen efter
andre mere utopiske former for socialisme. På hjemmebane var vi lige så
materialistiske som tidligere generationer og ønskede ikke dybere
samfundsomvæltninger. Efter rejser i Østlandene nærede kun de færreste
af os ønsker om at se staten overtage produktionsmidlerne herhjemme,
selv om vi godt kunne finde på at drømme og råbe slagord om utopiske
samfundsformer inspireret af marxisme. Eller vi vendte demokratiet
ryggen, som jo havde koloniseret, udbyttet og fattiggjort store dele af
verden. Det var en sund reaktion på uretfærdigheden. Jeg selv var så
borgerlig, at jeg vendte mig mod de røde faner i demonstrationerne, men
indtil den grønne revolution slog igennem i blandt andet Indien, så jeg
heller ikke andre løsninger på sulten og nøden i den 3. verden end røde
modeller som Castros og Allendes. Den grønne revolution og
globaliseringen af toldfri handel har siden givet håb om mere
markedsbaserede løsninger, og derfor er det forståeligt, at ungdommen i
dag finder det sværere at kæmpe imod den trods alt stadig uretfærdige
fordeling, når løsningen i dag faktisk består i at konsumere så meget
som muligt af de fattige landes produkter. Både 68'erne og
ungdommen i dag er lige egoistiske, men bruger
forskellige forklaringsmodeller til at retfærdiggøre
selviskheden. Vi var i øvrigt også ødsle i vore forældres
øjne, da deres sparsommelighed var formet af 1930'ernes depression
og verdenskrig.”
Er 68-generationens
idealer - ånden fra '68 - om fællesskab og solidaritet smuldret og
erstattet af egoisme, grådighed og materialisme?
”68'generationen var ikke
specielt mere præget af idealer om fællesskab og solidaritet end
samfundet som helhed. Disse idealer var jo grundlaget for hele den
velfærdsstat, som blev bygget op på det tidspunkt af venstrefløj og
borgerlige i forening - nogle måske lidt mere fodslæbende end andre -
som en naturlig reaktion på tidligere tiders utryghed. Idealerne blev
måske nok i Europa udtrykt lidt mere højtråbende og utopiske af de unge
end af de ældre. På samme måde var vi lidt mere selvkritiske over for
kendsgerningen, at rigdommen var skabt af den 3. verden - den danske
økonomi hang jo uløseligt sammen med Englands - hvorfor vores velfærd
burde deles med den 3. verden. På samme måde oplevede jeg i USAs mere
individualistiske samfundsmodel uden velfærdstryghed, at 68'erne i
virkeligheden førte forældrenes idealer videre ved at satse på
individets lykke inden for en livsstilsrevolution, hvor de flygtede ud
på landet i kollektiver. På samme måde, som deres forældrene i de år
flygtede til suburbia uden den mindste solidaritet med de sorte og de
fattige i byerne. ”I just want to have a good time,” sagde de og lå og
lyttede til god musik og bollede til højre og venstre. Med min danske
velfærdsstatsopvækst vendte jeg mig derfor mod hippiernes livsstil, men
nød dog godt af deres gæstfrihed. Så egoisme, grådighed og materialisme
var altid indbygget i 68'erne, selv om vores retorik og musik vendte sig
imod det. Solidaritet skal ikke måles på hvem, der råber højest, men på
hvem, der yder mest. I den forstand er nutidens samfund - både de unge
og os gamle 68'ere - blevet mere egoistisk, men det er forkert at
bebrejde 68-generationen for at have skabt nutidens friværdier. Det er
som at sammenligne æbler og pærer at sidestille livsstilsvalg og generel
samfundsøkonomi. De få af os, som gjorde aktivt oprør, gjorde det i høj
grad mod loven om at gøre lejerboliger til ejerlejligheder, men tabte
mod den borgerlige ide om at gøre alle til kapitalister. Det var den
tids borgerlige flertal, som gjorde 68'erne til kapitalister med høje
friværdier. Hvilket andet valg havde vi? Skulle vi måske have meldt os
ud af samfundet og være blevet hjemløse? Selv kollektiverne som Svanholm
og Maos Lyst har jo fået høje friværdier i dag, og det er jo et udtryk
for, at vi tabte oprøret om at skabe større fællesskab i samfundet. Men
derfor kan det da godt gøre os gamle 68'ere lidt triste at se de unge i
dag flå mærkevarer til kunstige overpriser ned fra butikshylderne og
derved give mere hjælp til amerikanske kapitalister, end tilsvarende
lige så gode Max Havelaar-producerede varer ville give til folk i nød.
Men jeg ser også mange af os 68'ere bruge vanvittige beløb på noget, de
kalder "gode årgangsvine", hvilket efter min mening er lige så barnligt,
som når vi som børn stod og sammenlignede sodavand fra Grindstedværket
med dem fra Esbjerg. Jeg har svært ved at finde nogen nydelse i
den slags øjebliksoplevelser, når jeg så tit befinder mig blandt
marginaliserede folkegrupper.”
Har 68-generationen været med til at skabe et samfund, hvor nutidens
unge i den grad får tingene serveret, at de ikke kan finde ud af, hvad
de skal kæmpe for?
”Nej, tværtimod. Velfærdsstaten var allerede fuldt udbygget af vore
forældres slid og afsavn, da vi sprang ud og nød godt af den. Jeg
husker, hvordan jeg i 1970'erne blaffede rundt og fortalte amerikanerne,
at hvis blot 12 danskere fandt sammen om et ønske om at blive undervist
i for eksempel piberygning eller lesbisk massage, så var de berettigede
til at få både gratis lærer og klasselokale stillet til rådighed.
Amerikanerne måbede, da al voksenundervisning jo koster i USA. 68'erne
var de første til at nyde uden - som vore forældre - først at skulle
yde. Og da vi så voksede til og begyndte at få reel magt frem for blot
retorisk magt, kom fattigfirserne, hvor vi var nødt til at justere og
endog afmontere dele af velfærdsstatsforkælelsen, som vi havde taget for
givet. Det er en myte, vi 68'ere selv har skabt af vores urealiserede
drømme, at det er os, der har skabt velfærdsstaten i dag. De få af os,
som dengang var aktive højtråbende oprørere, har nok en tendens til i
dag at sidde på medierne, hvor de spinder sådanne myter. Mens for
eksempel cand.scient.pol'erne - som vi ikke så meget til i oprøret
dengang - i dag er dem, der sidder på den reelle magt, hvor de mere
eller mindre nødtvungent som embedsmænd har nedjusteret vore forældres
værk. Men 68'erne viste, at selv om vi fik alting foræret, kunne vi
sagtens finde noget i verden at kæmpe for. Lige som vor tids terrorister
kom den tids brostenskastende - og i USA terroristiske - oprørere mest
fra det bedre borgerskab og kæmpede i de undertryktes navn. Præstebørn
som jeg selv var de værste. 60 pct. af de vesttyske
terrorister i 1970'erne var præstebørn, hvilket viser, at det
er nogle indre behov og en tidsånd, som udløser oprør. For
ydre uretfærdighed har der til alle tider været nok af - ikke mindst i
dag.”
Findes der overhovedet
noget, som nutidens unge kan gøre oprør imod - og som 68-generationen
ikke allerede har gjort for dem?.
”Så afgjort. Selv om Buster Larsen og den tids brokkehoveder kaldte
vores ungdoms Danmark for "et lorteland", var det jo et drømmeland med
den højeste grad af indre retfærdighed, noget samfund nogensinde havde
opnået. Derfor måtte vi nøjes med at gøre oprør mod uretfærdighed i
andre lande, for eksempel USA's folkemord på tre mio. vietnamesere eller
racismen mod de sorte hjemme i USA. Dengang havde vi en frygtelig trang
til at pege fingre ad andre. I dag, hvor individuel racisme i Danmark
har overhalet den i USA, kalder brokkehovederne pludselig ikke længere
Danmark for et lorteland, men paradoksalt nok for et drømmeland, som de
nu hylder med dannebrogsflag og nationalistisk retorik. Og 68'erne er
lige så godt repræsenteret blandt disse brokkehoveder som andre
generationer før og efter. Solidaritet, fællesskabsfølelse og
antiracisme var ikke noget, som "genetisk" tilhørte en 68-generation,
men noget, der hørte hele tidsånden til i 1968. Lige som racisme hører
til tidsånden i dag og derfor trives lige så godt blandt 68'ere som
blandt de unge. Derfor må de unge i dag bryde med os 68'ere og den fejl,
vi begik ved at tro, at fjenden kun var derude eller "over there". Vi
overså, at undertrykkelse og racisme ligger dybt begravet i alle
mennesker og ikke kan ændres gennem et "systemskifte" - som vi naivt
troede - men kun ved at arbejde seriøst med vores egne lidelsesmønstre,
barndomsskader, traumer og så videre. Hvis de unge i dag vil redde
verden eller Danmark, må de gøre oprør mod den racisme, som splitter
samfundet ved at skabe parallelsamfund af udstødte. De må gøre oprør mod
al den Dansk Folkeparti-tænkning, der præger både 68-generationen og
dem, som er endnu ældre. Nutidens unge må gerne efterligne vores trang
til oprør i 1960'erne og 70'erne, men undlad for Guds og fædrelandets
skyld at efterligne vort oprørs retoriske tomhed og vores manglende
vilje til at leve vores idealer om solidaritet og fællesskab ud i livet.
De unge af i dag skal med andre ord gøre oprør mod os 68'ere - ikke ved
at skabe nye fjendebilleder - men ved at lære af vores fejl og
afstumpede retoriske solidaritet. Vi 68'ere havde ikke solidaritet og
fællesskabsfølelse nok til at invitere indvandrerne ind i vores hjem og
hjerter. De unge skal kæmpe for alt det danske, de har kært,
ved at være kulturbærere over for vores indvandrere, så de bliver lige
så danske som os. Og det bliver de kun ved, at vi inviterer dem ind i
vores hjem og hjerter.”
Hvordan ser 68-generationen på muligheden for at skabe kulturelle og
sociale fællesskaber, som er baseret på selvstændige individer med
retten til at være forskellige?
”Det kan man ikke spørge en hel generation om al den stund, at min
generation som sagt er lige så splittet som tidligere og følgende
generationer. Men i dag er der masser af unge, som går til kurser i
ikke-voldelig tænkning eller genvurderingsvejledning om frigørelse fra
racistisk, sexistisk, islamofobisk, antisemitisk, homofobisk eller
klasseundertrykkende adfærd. Disse unge har som regel en utrolig trang
til at danne netværk med marginaliserede indvandrere og er gennem deres
frigjorte og inspirerende adfærd og imødekommenhed kulturbærere af den
danske kultur over for indvandrerne, som selvfølgelig kun er i stand til
at blive danske ved at vi blander os med dem, leger med dem og derved
giver majoritetskulturen videre til dem. Hvis ikke vi gør det -
men lukker os inde i berøringsangst og selvtilstrækkelighed -
vil vi skabe udanske parallelsamfund ud af dem. Hver af os
har altså valget mellem at samle eller splitte vort land såvel som
verden udenfor os.”
FAKTABOKS: Jacob Holdt.
Født 1947 i København.
Fotograf og
foredragsholder. Han er især kendt for sit show ”Amerikanske Billeder”,
som i 1977 også udkom i bogform. ”Amerikanske Billeder” handler om
racisme, undertrykkelse, fattigdom og social uretfærdighed. Showet er
blevet fremvist over 6.500 gange verden over og alene 1.150 gange i USA.
Han rejser stadig rundt i USA og Danmark med showet og holder foredrag.
|
|