med salmevalg ud fra Johannes 4: 1-39
om
Jesu' møde med den samaritanske kvinde
af Jacob Holdt
Klik på fotografier og links for forstørrelser og bibelreferencer
Men som altid i spæde
befrielsesbevægelser oplevede jeg også her at vores værste
modstand ofte kom fra vore egne rækker, da ofrene altid
internaliserer undertrykkerens syn. Al den splid jeg
oplevede f.eks. fra selvhadende skabsbøsser, samt racismen
og sexismen bøsserne imellem, kunne let have desillusioneret
mig hvis jeg ikke samtidig havde oplevet nøjagtigt det samme
i indianernes, de sortes, de lesbiskes og transvestitternes
parallelle frihedskamp, som Glidekirken også blev et
samlingspunkt for. Derfor var jeg rørt til tårer da jeg kun
5 år senere fotograferede verdens første samlede Gay Pride
Parade, hvori bøsser og lesbiske, sorte og hvide, for første
gang marcherede arm i arm i kampen mod frygtens homofobi.
Men midt i denne frihedens glædesrus var det også netop i denne tragiske periode – i 82-83 - at vore venner på mystisk vis begyndte at blive syge og dø i hobetal omkring os – særligt i Castro-ghettoen. Hurtigt begyndte medierne at tale om den såkaldte "bøssesygdom" hvorfor bøssebevægelsens sejre, som nu begyndte at sprede sig ud over hele verden, led voldsomme tilbageslag med nye hadske angreb – særligt fra folk som kaldte sig kristne.
Men langsomt kom sygdommen AIDS også ud af sit skab og blev
vores fælles folkeeje. Og nu, hvor det var heteroseksuelle
og børn, der fik AIDS gennem blodtransfusioner og
narkomaners blodblanding, oplevede jeg nok de mest
hjerteskærende former for diskrimination, hvor forældre
fjernede deres børn fra skoler, hvor der gik HIV-smittede
børn eller isolerede disse fra børnefødselsdage og andet
socialt samvær. Denne frygtens og foragtens grusomhed, som
vi igen og igen ser gentaget gennem historien, når folk
fjerner deres børn fra skoler med for mange HIV-smittede,
sorte, indvandrere eller muslimer og derved ghettoiserer
disse med det undertrykkende hadske budskab: "Vi ønsker jer
ikke. I er værre end skidt. I har urent blod"
Da de tidligere marcher var
blevet angrebet af nazister, der kastede med menneskelort og
brosten, var vi denne gang godt beskyttet bag politiafhegninger og store livsforsikringer og havde gejlet
hinanden op til virkeligt at frygte vore hadske modstandere.
Men da det var min opgave at fotografere homofobien, var jeg
som en af de eneste nødt til at træde udenfor disse frygtens
mure og at begive mig ind i fjendeland. Og da jeg stod midt
i denne underlige folkemasse af højstøvlede skaldede
nazister og højhælede bedsteborgerlige kristne kunne jeg
pludselig ikke længere se dem som hadske fjender, men blot
som almindelige frygtsomme mennesker, der i kærlighedens
navn ville beskytte deres børn fra alt det underlige og
skræmmende, de nu efter kommunismens fald så komme fra
Vesten. Da AIDS hærger overalt i det tidligere Sovjet, fik
de på en eller anden måde gjort de homoseksuelle til
syndebukke, som de nu demonstrerede for at holde ude – eller
rettere inde i kommunismens tidligere trygge
skabe.
I dette utrolige møde genså jeg i dem nu mig
selv i hele min ungdoms vestjyske homofobi og opdagede
hvilken lang rejse jeg selv havde været på for at komme
hertil – en lang rejse, som ingen af os kan klare
alene uden at få en hjælpende hånd.
700 år tidligere havde de fattigste jøder i Samaria blandet sig med assyrerne og en sådan fraternisering med fjenden kan, som vi ved med tyskertøser under krigen, give mangeårig fordømmelse. Så de fleste gange gik Jesus og disciplene derfor i en stor bue udenom deres stigmatiserede Samaria-ghetto ned gennem Jordandalen når det skulle fra Nazaret til Jerusalem. Godt nok prædikede Jesus kærlighed til jødernes egne udstødte luddere, syndere, toldere, osv., men modsat Paulus og Peter blev han ved med kun at være skabskristen. Men så skete det forunderlige, at lige netop på denne dag sprang Jesus ud af skabet og blev kristen – i al fald for en enkelt dag - i mødet og dialogen med den samaritanske kvinde, som han fortæller at der vil komme en dag hvor de skal dele vand fra den samme brønd og ikke længere bede i hver sin helligdom, - hvor mennesker med rent og urent blod, sorte og hvide, hetero- og homoseksuelle osv. skal bede sammen.
Hvis ikke Jesus den dag
var sprunget ud af frygtens og afskyens skab havde vi måske
ikke siddet som kristne i denne kirke her i aften. For hvis
der var nogen, der var fordømmende og på punkt og prikke
overholdt jødernes skikke, der udelukkede alle med urent
blod, var det jo apostlen Peter, som nu sammen med de andre
disciple stod og undrede sig over den grænseoverskridende
Jesus. Men det var sandsynligvis netop den dag Peter fik en
hjælpende hånd til at bryde ud af sit frygtens
skab, så han siden kunne gå ud og sprede sin tro ud til
alverdens folkeslag.
Han var et spejl, Det spejled mer, end brønden der: et ukendt rige lyste nær. Hun så de dybder, der var hans, som hav bag hav i morgenglans. Og bad i døgnets trællering om liv af skjulte kildespring. Da sprang til fryd et under ud: "Du ser Messias, sendt af Gud!" Stødt ud, afløst af livsvæld ny var Sikems bjerg, var Sions by.
I ånd og sandhed med vor bøn til Gud vi søger hos hans søn.
Han er det spejl, hvis dom vi ved, er slettet ud af kærlighed. Det dyb, hvoraf vi tar imod Guds liv og trøst i overflod.
Copyright © 2009
Jacob Holdt; |