|
Tak til vor fremadskuende statsminister for med
udgangspunkt i besættelsestiden at tvinge os til at forholde os til
de ubehagelige valg, som vi hver enkelt til hver tid må tage i
kampen mod besættelse og undertrykkelse.
Lad mig prøve at vise de tilfældigheder, der afgør
om de valg vi foretager i nuets uigennemsigtighed lander os på den
ene eller den anden side af det fremtiden dømmer rigtigt eller
forkert. Alle besættelser har jo en indbygget eskalerende logik.
Hyppigt starter de med et børnehavestadie af bedste intentioner hos
besætteren - f. eks. Sovjets om at skænke kvindefrigørelse,
oplysning og velfærd til et undertrykt feudalt diktatur i
Afghanistan eller USA's om at skænke frihed og demokrati i Irak.
Siden følger de deres egen blodige indbyggede dynamik.
Som det land, der havde det mindste antal døde af
alle krigsførende magter i 2. verdenskrig, kan vi naturligvis ikke
andet end som Fogh kvalmes over tanken om aldrig at være nået
længere end til alle besættelsers børnehavestadium - vel vidende at
vi helt sikkert stadig ville have været besat i dag hvis ikke andre
havde gjort arbejdet med at få den nazistiske krigsmaskine til at
forbløde – især de 21 millioner russiske og 2 millioner jugoslaviske
ofre. Da ethvert imperium kører efter devisen: "Enten er I med os
eller også er I imod os" var danskerne gennem deres passivitet en
ligeså aktiv og vigtig del af det nazistiske imperium som f.eks.
Schleswig-Holstein. Vi var romerrigets drømmevasalstat, som tillod
den intelligente romerske besættelse (og, ja, fred?) at fortsætte i
400 år.
Alligevel vil jeg tillade mig at forsvare danskernes
medløberi gennem det valg jeg selv stod i mange år efter. Opdraget
som jeg var med besættelsestiden in mente og en ivrig bøssebærende
hjemmeværnsmand som far til at skulle "forsvare mit land" meldte jeg
mig – ung, naiv og ureflekteret - til en karriere som løjtnant af
reserven i Livgarden. Om det var præstesiden af min far, der gjorde
det, ved jeg den dag i dag ikke, men fra første dag reagerede jeg
instinktivt imod Livgardens umenneskeliggørende indoktrinering om at
slå de "gule" og "røde sataner ihjel." Skønt jeg hyppigt havde leget
med min fars bøsse i kælderen som barn, nægtede jeg nu allerede til
første skydeøvelse at "skyde mod hjertet" af skydeskiver i
menneskeskikkelse. Da det med min konservative opdragelse var mig
dybt imod at blive "militærnægter" gennemførte jeg alligevel hele
min militærtid med parader for de kongelige osv. uden nogen sinde at
bære våben – dog med en daglig velfortjent straf af hån og social
udstødelse. Hellere dø end at skyde uskyldige, tænkte jeg
rædselsslagent. Dengang var det jo ligesom under besættelsen
diktaturer man skulle forsvare sig imod. M.a.o. kunne jeg i min
logik ikke få mig selv til at dræbe uskyldige, undertrykte
mennesker, dvs. naive unge, som var sendt i krig imod deres egen
vilje uden nogen som helst form for valg.
I min uvilje mod at deltage i en sådan galskab formulerede jeg –
sikkert ligesom danskerne under krigens samarbejdspolitik - i mit
hoved en eller anden Gandhi filosofi om at det er bedre at forsøge
at tale til den menneskelige godhed i undertrykkeren – en praksis
jeg har fulgt – med et vist held må læseren konkludere – hver gang
jeg siden stod over for et pistolløb. Netop fordi danskerne kun
nåede til besættelsens børnehavefase var det let for dem at se de
tyske soldater som uskyldige ofre – som mennesker – ligesom tyskerne
omvendt kunne gøre det med danskerne. I de senere faser, hvor aktiv
modstand fører til eskalerende repressalier og massenedslagtninger,
der medfører yderligere modstand og repression, mister begge parter
gradvist evnen til at se modpartens menneskelighed, hvorefter
dræbermaskinen i os alle får frit løb. Men når ingen besættelser i
længden tillader nuancer, er der så ikke også en vis ære i at nægte
at blive gensidige dræbermaskiner, i ikke at blive ofre for alle
besættelsers indbyggede eskalerende logik, Fogh?
For hvem skulle "jeg" have rettet kuglerne imod når
jeg nu ikke kunne få ram på Hitler selv? Skulle jeg (i 1940-45
personificeret i min far) gå ud og skyde de eneste virkelige
skyldige – venstrebønderne (f.eks. hans svigerfar), som jo havde et
reelt frit valg, men som alligevel valgte at føde den tyske
krigsmaskine – altså med millioner af uskyldige russeres død til
følge? Udsatte nervenedslidte lokomotivførere (f.eks. min første
kærestes far) var i al fald mere uskyldige. Og de unge naive tyske
soldater, som fik dødsstraf for ikke at adlyde ordrer, var jo de
allermest uskyldige. Selv SS-erne, som i en ung alder under
nazismens masserus havde forvildet sig til at melde sig frivilligt –
ligesom jeg "for at forsvare sit land" – var derefter underlagt
undertrykkelsens manglende frie valg. For dødsstraf er nu engang
ikke noget de fleste vælger frivilligt. Angrende medløbere og
nutidshelte som Kaj Munk valgte jo ikke "sikker dødsstraf", men kun
- som en bilist der ved han kører for hurtigt - "risikoen for
dødsstraf." (Og – vil jeg personligt tilføje – kun gennem ord frem
for selv at få blod på hænderne.)
Med andre ord er det svært at gå til aktiv modstand når man ser
undertrykkeren som lige så undertrykt og uskyldig som én selv
hvilket jo var den danske situation dengang. Og nok så vigtigt –
stik modsat situationen for de besatte i Øst- og Sydeuropa – når
undertrykkeren omvendt er i stand til at se én som lige så
menneskelig og ophøjet som sig selv. For intet kan nemlig opflamme
og forvandle den undertryktes emotionelle modstand til voldelig
modstand så hurtigt som hvis undertrykkeren besidder et
ringeagtende, racistisk syn på den undertrykte. Tænk blot på hvor
meget fjendtlighed og vold nutidsdanskernes nedladende tænkning om
indvandrerne har oppisket på kort tid i disse. Eller omvendt på
hvordan de portugisiske besættere – svage og fåtallige, men kendt
for et relativt lavt niveau af racisme med megen indgiftning med
deres besatte – kunne holde deres enorme kolonier i Afrika i ave
længere end nogen andre.
Med andre ord ville jeg uden tvivl selv – ligesom mine forældre -
være blevet samarbejdende medløber under besættelsen i 1940-45 og
kun have ydet emotionel modstand af samme slags, som når de sorte
slaver spyttede i glasset inden de serverede det for slaveherren.
Altså, som Fogh rigtigt indvender, den form for modstand i hemmelig
forståelse med undertrykkeren, som tillader slaveri og nazistiske
imperier at fortsætte i århundreder.
Men nutidsspørgsmålet melder sig så hvordan "de
besatte" bør forholde sig, Fogh, i de tilfælde hvor undertrykkerens
udsendte soldater har haft et reelt frit valgt? Altså når det er
demokratier, der optræder som besættelsesmagter? Lad os i flæng
nævne Frankrig i Algeriet (med en million døde), USA i Vietnam (3
mill. døde), (det hvide) Sydafrika i Namibia og Angola, Ruslands (de
facto besættelse) i Tjetjenien, Israel i Palæstina eller f.eks. dig
og mig i Irak. Hvordan skal den besatte, som ikke er blevet spurgt
for inden, så forholde sig politisk korrekt hvis han ikke billiger
vores tilstedeværelse?
Lad os tage det mest velkendte eksempel med palæstinenserne, der i
deres medløberi ligner os danskere en hel del idet det store flertal
af dem var endog endnu længere end os om at komme ud af
undertrykkelsens børnehaveface ved mange år "kujonagtigt" (vil Fogh
sikkert sige) og næsten gnidningsløst at levere samarbejde,
landbrugsvarer og arbejdskraft til besætteren. Er det ikke lettere –
moralsk set - for de palæstinensiske besatte at tage stilling til om
de skal skyde mod deres israelske besættere end det var for os – vel
vidende at den unge israelske soldat jo ikke er uskyldig, men har
haft mulighed for at træffe et reelt valg om hvor vidt han/hun vil
være besætter eller ej? Thi israeleren er jo fuldt ud klar over at
han gør noget ulovligt (ifølge FN) og ser dagligt (modsat den tyske
soldat i Danmark) den smerte han forårsager ved sin besættelse, som
(modsat tilfældet i Danmark) griber ind i hver eneste palæstinensers
dagligdag og mulighed for at færdes frit. Modsat danskernes
tornerosesøvnsbesættelse ser palæstinenserne deres jord, vand,
infrastruktur og hele liv beslaglagt og smadret af fanatiske
israelere i færd med at skabe noget, som de opfatter som deres
tusindårsrige.
Kære Fogh, døm ikke vore forældre for hvad de gjorde forkert eller
rigtigt. De fortjener kun kærlighed for at den tids had og smerte
ikke skal gå i arv. Fortæl os hellere hvordan vi skal forholde os
til besættere i dag – især når disse i stigende grad kommer fra
demokratier. Skal vi gøre op med besættelsen her og nu ved at skyde
mod den israelske soldat, som undertrykker os alle udelukkende for
at beskytte nogle få fanatiske bosættere, der synes fuldstændigt
blottede for menneskelig indføling i den smerte de forvolder omkring
sig? Eller skyde mod de russiske og amerikanske soldater, der i
Grosnij og Falluja ligesom israelerne (men modsat tyskerne i
børnehaven Danmark) bruger blodig kollektiv afstraffelse af
uskyldige? Bør vi ikke som "Anne Sophie Hedvig" stille dem alle til
ansvar for de valg de har truffet i frihed – dvs. uden overhængende
trusler om dødsstraf? Ifølge din og enhver besættelses indbyggede
logik er vi jo enten med besættelsen eller imod den. Men hvis vi,
som du kræver det, handler her og nu, ender vi jo uundgåeligt med
selv at blive trukket ind i besættelsesdynamikkens slutfaser og - i
vrede og desperation - at havne i blodige gengældelsesaktioner mod
uskyldige - som f.eks. palæstinenserne med selvmordsaktioner mod
civile bag fjendens linier eller som amerikanerne mod
hundredtusinder af civile bag fjendens linier i Dresden og
Hiroshima. Men igen, var disse civile mon så uskyldige? Havde de
ikke selv været med til at vælge deres egen skæbne ved som israelere
at stemme for eller passivt acceptere Sharons besættelsespolitik
eller som tyskerne 6 år før krigen at stemme Hitler til magten?
Inden vi kommer med moralsk fordømmelse af den afsindige smerte, der
skal til for at skabe en palæstinensisk selvmordsbomber, bør vi i al
fald huske hvordan vi selv efter en langt mere kortvarig og
gentlemanagtig besættelse oparbejdede et sådant had til tyskerne som
mennesker at vi efter krigen ønskede at sprede al mulig død og
smerte over dem ved f.eks. at tvinge helt uskyldige tyskere i den
visse død gennem landminerydning, hvorunder en tredjedel af dem
døde. Men omvendt giver netop besætterens valgmulighed også den
ulykkelige palæstinensiske besatte – midt i al sin smerte – en vis
forpligtelse til altid at forsøge at tale den israelske soldat ud af
undertrykkerrollen og os andre til at støtte dialogen - der hvor
menneskelig kontakt er mulig - f.eks. i Garba Diallos
forsoningsseminarer mellem israelere og palæstinensere i Helsingør.
Så kære Fogh, sig os hvad vi skal gøre for at handle rigtigt overfor
disse komplicerede spørgsmål – her og nu. Skal vi aktivt støtte
Hamas? Eller skal vi støtte den for palæstinenserne så ydmygende og
udsigtsløse samarbejdspolitik, som du foragtede danskerne for at
føre? Ydmygende og udsigtsløs fordi den for dem – modsat vor egen
samarbejdspolitik dengang som nævnt mellem ligeværdige mennesker –
vil være dømt til undergang. Først den dag, hvor israelerne
underkaster deres fortvivlede herre-racesyn på palæstinenserne en
seriøs racismebearbejdelse, sådan som bl.a. Harvey Jackins og
Marshall Rosenberg forsøgte det, vil den jo kunne lykkes.
Tilfældigheder og nærhed til smerten er nok mest
afgørende for vore endelige valg. For mit vedkommende kom opgøret
med min tidligere pacifistiske "samarbejdspolitik" baseret på at
"tale til det gode i besætteren" da jeg ved et tilfælde blev kastet
ind i besættelsesspiralens anden og mere blodige fase. Sammen med
Kitte Fennestad blaffede jeg i 1982 Zimbabwe rundt for at finde
egnede "humanitære" projekter hvor vi kunne bruge indtægterne fra
"Amerikanske Billeder" i forsøget på at bygge en integreret
sort/hvid nation op, der ved sit lysende eksempel kunne "tale til
det gode" i de sydafrikanske apartheidundertrykkere. Men allerede i
det første hjem vi skulle bo i blev vor vært sprængt i luften af en
bilbombe plantet af sydafrikanske elitetropper dagen før vor
ankomst. Og da vi skulle smugle hemmelige dokumenter for ANC ned til
en modstandsgruppe i Botswanas ørken, oplevede vi få dage efter at
have boet hos disse – vore nye venner – at alle som én blev totalt
udslettede i en blodig massakre af sydafrikanske specialstyrker. Jeg
indså hurtigt at i denne fase af modstandskampen var min pacifisme
intet andet end en blåøjet, abstrakt og nytteløs luksusholdning. Det
var dog mødet med de mange idealistiske deserterende hvide
sydafrikanske soldater, der fik mig til at skifte endelig holdning.
I lange diskussioner med disse lærte jeg at de jo som undertrykkere
havde et reelt valg. Ligesom israelerne i Storisraels de facto
apartheid-demokrati, havde de hvide sydafrikanere jo internt et
demokrati uden f.eks. dødsstraf for desertering, hvorfor disse hvide
måtte kunne stilles til ansvar for al den lidelse, de forårsagede.
Når man oplever venner omkring sig blive myrdet af mennesker, som
rent faktisk ikke behøver at myrde, ja, så kommer man hurtigt til
samme konklusion, som tøvende modstandsfolk – fra muslimer i
Palæstina, hinduer i Sri Lanka, buddhister i Burma til kristne i
Østtimor – er kommet til overfor stikkerne, at i hvert fald disse
mennesker må kunne stilles til regnskab.
Derfor havde jeg kort tid efter et møde med lederen
af Sydvestafrikas frihedskamp, Sam Nujoma, og besluttede fremover at
give alle pengene til opbygning af hans guerrillalejr, Kwanzu Zul,
oppe i Angola. Bevares, jeg skulle stadig ikke nyde noget af selv at
få blod på hænderne og kaldte det fortsat "humanitær hjælp" ved at
give pengene til Nujomas oversygeplejerske, som i dag er det frie
Namibias sundhedsminister. Men farven af blodet, der ikke desto
mindre herefter flød fra mine hænder, var nu engang den samme. Jeg
havde ligesom mange danskere efter 1943 opgivet samtalen med
besætteren. Heldigvis kom der et demokrati ud af det i Namibia,
hvilket ikke er en given ting dersom man tager skridtet fuldt ud på
den uvisse, snavsede og blodigt eskalerende vej under en besættelses
senere faser. Jeg ved stadig ikke om jeg gjorde det rigtige, Fogh,
for som mennesker flest prøver jeg at se mig selv som et anstændigt,
fredeligt menneske med høje idealer og ville hellere følge en Gandhi
og Jesus end en Arafat og Fog (jeg mener Mogens Fog).
Jeg kan se i min egen udvikling at hver tid har sine
svar på hvad der synes det rigtige at gøre ligesom
befrielsesaktionerne i hver fase af et undertrykkelsesforløb rummer
lidt af kimen til indsigt i hvordan det befriede samfund vil komme
til at se ud. F.eks. hvilke allierede vi vælger undervejs. Vil dit
samarbejde med Bush - med hele den korrumperende voldelige
kommunikation han udsender til de besatte - mon udarte i et bedre
samfund end de drømme jeg i dag ser knust i Zimbabwe efter mit eget
forhåbningsfulde samarbejde dengang med Mugabe-regeringen i min
tillid til at hans forsonende og beåndede håndsudrækning til de
hvide undertrykkere ville vare ved?
Da jeg mange år efter blev inviteret til te hos min gamle "comrade-in-arms",
Sam Nujoma - nu præsident for det jeg troede ville blive et frit
Namibia - hørte jeg fra de lesbiske jeg boede hos i Windhooks
slumkvarterer om præsidentens undertrykkelse af de homoseksuelle. Da
en revolution jo ikke er noget teselskab i et præsidentpalads, satte
tilfældighederne mig igen overfor et valg og jeg valgte i stedet at
gå "comrade-in-arms" - arm i arm med slumkvarterernes homoseksuelle
i demonstration imod præsidenten. For kampen mod besættelse og
undertrykkelse fortsætter jo i hver ny generation og hele tiden må
vi vælge side. I kampen mod f.eks. den heteroseksuelle "besættelse"
af den danske folkekirke er jeg stolt over herhjemme at have
statsministeren på min side. Men igen, skal jeg melde mig ud for at
undgå samarbejde?
Jeg er også stolt over at du tør at få os til at
forholde os til de vanskelige spørgsmål, denne evige kamp mod
undertrykkelse stiller os alle overfor. Samt – tøvende med
ovennævnte forbehold, som jeg uddybede i Politiken inden krigen i
Irak – at se dig som min "comrade in arms" i den for mig så lange
rejse, det var til sidst at vælge selv at blive våbenbærende
besætter – (passivt) siddende på en amerikansk tank under befrielsen
af først Haiti og siden Kosovo.
|
|