Sorte afrikanere -
ikke Moses - udfriede israelitterne af trældom. Og Moses hjalp slaverne
til magten - ikke i det forjættede land - men i Ægypten. Men netop
derfor får Biblen ret som historisk dokument
Mens Moses er i landflygtighed
i Arabien i 60 år regeres Ægypten af 12 småkonger. Da han vender tilbage
som næsten 80-årig for at føre jøderne ud af Ægypten, hedder den ny
farao Dudimose. Han er altså den, som Moses må overtale til at lade
israelitterne rejse, og som sætter efter ham med stridsvogne gennem de
rørsumpe, hvor i dag Sueskanalen ligger (fejlagtigt oversat i Biblen som
Det Røde Hav). Under Dudimose går det galt for Ægypten, som Biblen
antyder med plagerne. Historikeren Josefus citerer ægypteren Manetho:
"Under Dudimoses styre ramte
Guds ødelæggelser os. Pludselig blev vi invaderet fra de østlige
regioner af en obskur race. Med magt overtog de vort land uden et
sværdhug og efter at have overvundet vore herskere, nedbrændte de
skånselsløst byerne, raserede gudernes templer og behandlede alle
indfødte grusomt. Deres race blev kaldt Hyksos, hvilket betyder
‘Hyrdekonger’."
Hvem er så de barbariske
hyrdekonger, der vælter ned gennem Ægypten? Arabiske historikere som
El-Samhudi og Masudi skrev at det var beduinfolket amalekitterne:
"Amalekitterne invaderede Ægypten og begyndte at plyndre landet." Dette
stemmer meget godt overens med at Moses og israelitterne under
vandringen gennem Sinai støder på amalekitternes opmarcherede hære på
vej mod Ægypten. Men da Moses’ (åbenbart sværtbevæbnede!!!) ex-slaver
nedkæmper amalekitterne, er det jo svært at forestille sig at disse
slagne styrker kort efter er i stand til at erobre Ægypten.
Og hvis det drejede sig om at
voldsomme beduinstammer pludselig tager magten i Ægypten, havde egyptisk
kultur nok ikke fået lov til fortsat at florere. Det må have været folk
inde i Ægypten med dyb respekt for ægyptiske guder og traditioner, som
tog magten. Og hvem kan mon så det være, når de betegnes som
"fårehyrdekonger"?
Lad os prøve at rekonstruere
hvad der er sket siden Josefs tid ved igen at bruge Biblen som kilde. I
Anden Mosebog 1:6-14 fortælles:
"Josef og alle hans brødre og
hele slægtled var døde. Men israelitterne var frugtbare; det vrimlede
med dem, og de blev uhyre talrige, så landet var fuldt af dem. Nu kom
der en ny konge over Ægypten, som ikke kendte til Josef. Han sagde til
sit folk: "Det israelitiske folk er større og talrigere end vi. Lad os
nu bære os klogt ad over for dem, så de ikke skal blive endnu flere.
Ellers slutter de sig måske til vore fjender, og så bliver de herre i
landet." De satte så hoverifogeder over dem, som skulle plage dem med
tvangsarbejde, da Faraos forrådsbyer Pitom og Ramses skulle bygges."
Lad os nu se om der er nogle
ægyptiske kilder, der kan uddybe dette. Jeg havde tidligere troet at der
altid havde været slaver i Ægypten og overraskedes over at lære at de
først bliver almindelige omkring Amenemhat III’s tid, hvor Josef blev
solgt som slave til Ægypten. Før havde man livegne bønder, men ikke
privatejede slaver som handelsvare. Et af de allervigtigste dokumenter
om dette er en papyrus i Brooklynmuseet. Det er et kongeligt dekret af
Sobekhotep III, som godkender overførslen af en slaver til et gods i det
sydlige Ægypten. De næsten 100 navne viser at over halvdelen er af
semitisk oprindelse og har fået betegnelsen ‘aamu’ - asiat - eller
‘habiru’ - hebræer. Hele 5 af dem er opkaldt efter Issachar, som var
Josefs far. En anden, Asher, er opkaldt efter Jacobs søn. En tredje,
Shiprah, har samme navn som en af de hebræiske jordemødre, som farao
påbyder at dræbe israelitternes drengebørn, osv.
Uafhængigt af Biblen er her et
ægyptisk bevis for at mange af Josefs efterkommere er blevet slaver på
dette tidspunkt og - sammen med de mange andre semitter der var
indvandret siden Abrahams tid - sikkert sås som en stigende trussel. For
når papyrusen optegner over halvdelen af slaverne nede i det sydligere
Ægypten som hebræere og semitter, kan man forestille sig hvor
mangfoldige de var oppe omkring Josefs bopæl i Nildeltaet.
Men det mest chokerende er at
75% af de opremsede slaver er kvinder og at dette modsvares af et
tilsvarende billede i de østrigske udgravninger af hebræernes gravsteder
i Avaris. Her opdagede man også at der var en langt højere procentdel af
barnebegravelser end normalt i den antikke verden. 65% af alle dem, der
var begravet efter ikke-ægyptisk skik, var børn under 18 mdr. gamle mens
det normale ville være 20-25%. Hvad andet kan man konkludere end at det
virkelig - som Biblen hævder - var den ægyptiske stats overlagte politik
at reducere den antagede semitiske trussel ved hjælp af systematisk
drengebarnemord. Som udgiveren af Brooklynpapyrusen William Hayes skrev:
"Måske det mest overraskende
ved disse asiatiske tjenestefolk er at embedsmænd i det sydlige Ægypten
skulle have ejet mere end fyrre af dem. Hvis et tilsvarende antal slaver
fandtes i enhver ægyptisk husholdning, undres man over hvordan så stort
et antal asiatiske slaver fandt vej ind i Ægypten på det tidspunkt.
Forholdet tre til en mellem kvinder og mænd lader én tro at der er tale
om krigsfanger. Imidlertid kendes ingen ægyptiske krige i Asien i
Mellemste Kongerige og slet ikke i det 13. dynasti."
Noget tyder på at Biblen havde
ret og at Sobekhotep IV var jødernes første Hitler. Lad os derfor
undersøge om han havde noget grundlag for sin paranoia. En anden papyrus
er kendt blandt ægyptologer som "Ipuvers formaninger." Ipuver fremsætter
et yderst pessimistisk syn på det ægyptiske samfund og i de senere år
har ægyptologer konkluderet at det omhandler 13. dynasti. Både
Brooklynpapyrusen og Ipuver refererer nemlig til "Det store fængsel" som
ikke var kendt før. Dette var både et fængsel og et justitsministerium,
hvor mandtalslister såsom Brooklynpapyrusen opbevaredes over slaver.
Mange var slaver pga. kriminel aktivitet og da denne status gik i arv
til efterkommerne, kan man forestille sig hvilket gigantisk bureaukrati,
dette må have affødt. Talrige skrivere var ansat til at besvare
forespørgsler om hvorvidt f.eks. sønnen af en slavekvinde må gives
tilladelse til at opnå en højere status gennem undervisning. I
modsætning til tvangsarbejdere, som straffedes med tvangsarbejde for
livstid ved flugtforsøg, blev royale slaver henrettet. Asiatiske slaver
blev alle betragtet som "royale" og skønt de fik ægyptiske navne ved
siden af deres egne og efterhånden blev ægyptiserede, betegnedes de
altid som "asiat" eller "hebræer" i listerne.
Dette giver en idé om hvilken
folkeforfører Moses må have været, når han - i en tidsalder hvor der
ikke var computer - overhovedet kan finde på at gå til farao for at få
udleveret tusindvis af slaver spredt i et bureaukratisk virvar over hele
landet. Slaver, som for længst havde lært at leve som ægyptere i trygge
stillinger som frisører, gartnere, mundskænke og som man har svært ved
at forestille sig pludselig er villige til at opgive alt og risikere
dødsstraf for at følge en visionær 80 årig mand ud i en uvis fremtid i
ørkenen.
Nej, sådan er det selvfølgelig
ikke foregået. Og det er netop det man får en anelse om ved at læse
Ipuwers Formaninger, hvor han siger: "Offentlige kontorer er blevet
åbnede og mandtalslisterne stjålet. Slaver er blevet herrer. Skrivernes
dokumenter er blevet ødelagt." Når man husker på hvor assimilerede
asiaterne er blevet på det tidspunkt og at man ikke umiddelbart - som
under negerslaveriet - kan se forskel på frimænd og slaver, forstår man
hvor vigtige disse mandtalslister er for at afgøre en slaves status. Så
hvem er det mon, der er brudt ind i det "store fængsels" arkiver? Det
går op for én når Ipuwer dernæst beklager tingenes uorden: "Asiater er
blevet ægyptere overalt og der er næsten ingen ægyptere i højere
stillinger mere"
Noget tyder på at vi her har
med verdens første slaveoprør at gøre. Mon det lykkes? Det besvarer
Ipuwer ved at begræde det nylige tab af ‘residensen’ - hovedstaden nede
ved Memphis. Så oprøret er altså blevet indledt et andet sted. Men hvor?
Da størstedelen af asiaterne var bosat oppe i deltaområdet, blev
mandtalslisterne opbevaret i det nordlige "departement" i Avaris. Det
ministerium som Josef engang oprettede for at redde Ægypten fra en
sultkatastrofe - lige i nærheden af sit eget palads - er altså i
mellemtiden blevet forvandlet til en stor Big Brother
overvågningsanstalt for at holde hans mange efterkommere nede.
Men selv om der skulle have
været et slaveoprør i Avaris i det 13. dynasti, hvorfor skulle det lige
netop være sket under Sobekhotep IV? Det besvarer en gravsten, som
Ramses II satte op "400 år og fire måneder og fire dage efter
grundlæggelsen af templet for Seth i Avaris." Af denne kan ægyptologer
regne ud at Hyksos kom til magten i Avaris netop mens Sobekhotep IV
regerede. Hans politik med at myrde semitiske drengebørn er sikkert
indledt her for at forhindre et oprør, eftersom det netop er i Avaris
man fandt skeletterne efter de mange barnelig. Men netop en sådan
politik kan meget vel tænkes at have været dråben, der udløste oprøret.
Da slaverne jo var dybt ægyptiserede og som slaver overalt i verden
havde ‘indvendiggjort’ undertrykkerens tankeunivers, ville de ikke
drømme om ellers at gøre oprør med udsigt til øjeblikkelig henrettelse.
Derfor må en helt
ekstraordinær katastrofe have udløst det - såsom en paranoid
barnemordspolitik måske kombineret med den ødelæggende nubiske invasion,
der ifølge Josefus nåede helt op til Middelhavet. Da Ipuwers tekst
stærkt antyder en slags alliance mellem asiaterne og nubierne - skønt de
normalt befinder sig flere tusind kilometer fra hinanden - vil jeg gætte
på at nubierne under deres invasion oppe i deltaet svækkede området
militært eller direkte selv brød ind i "det store fængsel" og at dette
gjorde det muligt for de asiatiske slaver at tage magten. Det er i så
fald et paradoks at Moses straks efter får til opgave af sin adoptivfar
at jagte nubierne langt ned i Kush - de sorte afrikanere der lige har
ført hans "udvalgte folk ud af trældom."
Herefter regerer
Hyksosoprørerne i det nordlige Avaris og kongefamilien nede ved Memphis
side om side i 60 år indtil Dudimose. Moses håbløse opgave, da han
kommer tilbage fra Arabien for at hente israelitterne ud, synes nu
uendeligt meget lettere. Flertallet af dem oppe i Avaris levede jo nu
allerede i befriet område, så han har blot behøvet at gå rundt i gaderne
og bruge sine overtalelsesevner. Men mon ikke dette har givet ham endnu
større besvær? Thi når israelitterne nu sammen med andre semitter er
kommet til magten midt i jordens største kornkammer i Nildeltaet, skal
der vist mere end løfter om "et land med mælk og honning" til at føre
dem væk derfra.
Igen er en katastrofe sikkert
nødvendig - ikke for at overtale farao som for længst har mistet magten
over dem - men for at overtale israelitterne selv. Biblens 10 plager har
selvfølgelig ingen historisk autenticitet over sig, men røber uden tvivl
en vis sandhed, der i de nedarvede mundtlige fortællinger er blevet
Gudsforherliget. Artapanus leverer en mere sandsynlig beretning om hvad
der skete natten før jøderne udvandrede:
"Men da kongen forsatte sin
tåbelighed, forårsagede Moses hagl og jordskælv om natten, så at de som
flygtede fra jordskælvene blev dræbt af hagl, og de som søgte ly fra
haglene blev ødelagt af jordskælv. Og på det tidspunkt faldt alle husene
sammen."
Er der beviser for en sådan katastrofe? Ja, under udgravninger
af Avaris fandt ægyptologerne overalt massegrave i hvilke ofrene
for en frygtelig ulykke i hast var blevet nedkastet. Intet
gravgods var placeret ved skeletterne som normalt. Tilmed viser
jordlagene at hele den overlevende befolkning pludseligt havde
forladt Avaris - alle på en gang! Da man netop kan datere det
til at være sket under Dudimose, taler meget for at Moses
virkelig har haft sin Gud med sig her - nemlig den
gammeltestamentlige, lige lovligt voldelige Gud.
Med Dudimose bliver faraoerne
nede ved Memphis nu væltet af Hyksosfolket, men når de igennem 60 år har
kunnet eksistere i fredelig sameksistens så få kilometer fra hinanden,
kunne man gætte på at det er det samme jordskælv og en efterfølgende
epidemi, der har tvunget Hyksos væk fra det befæstede Avaris. På det
tidspunkt har disse ex-slaver så været stærke nok til at indtage selve
Ægyptens hovedstad, som Ipuwer siger. Muligvis har Hyksos været i stand
til at indtage hovedstaden "uden så meget som et sværdhug," som Josefus
siger, fordi Moses imens lokkede Dudimoses tropper i kamp i rørsumpene.
"Israelitterne brød nu op fra Ramses," siger 2. Mos:37 - altså fra
Avaris. Og dette er vigtigt. For kun ved at tage af sted fra det
"befriede" Hyksos-semitiske område i Avaris kan det forklares hvordan
israelitterne - den del af Hyksos-semitterne som nedstammede fra Israel
(Jacob) - kunne være bevæbnede nok til at nedkæmpe faraos tropper i
rørsumpene - sådan som det malende antydes med Bibelens adskilte vande,
der vælter ind over dem. (Den ældste af Bibelforfatterne, Jahvisten,
nævner ikke
israeliternes vandring gennem havet, der sikkert er romantiseret ind i
teksten af de senere skribenter ligesom Moses' andre tryllerier.)
Hvis en sådan udlægning er
rigtig, er Moses storhed på dette tidspunkt snarere som en stadig dygtig
general og strateg - end som befrier. Han udfriede ikke jøderne fra
slaveri - det havde de fleste nemlig selv gjort 60 år tidligere - men
han hjalp Ægypten med at befri sig for sit 13. dynasti - og at bringe
slaverne endeligt til magten i størstedelen af Ægypten som det såkaldte
Hyksosdynasti.
De næste 100 års Hyksosperiode
er lykkeligt fri for monumenter bygget af slaver. Netop derfor er den
hadet af ægyptologerne, som intet har at udgrave derfra. Og således var
Moses måske med til at udforme nutidens officielle hjemmeside for
"Egypt’s Turist Authority", hvorpå Hyksosperioden omtales som "anarki og
ødelæggelse." Den kan jo ikke i dag "sælges" til turisterne. Nok så
vigtigt lagde han med sit lovkodeks grunden til et forjættet land med
helt nye tanker om retfærdighed og en fri vilje - vel hovedårsagen til
at "københavnerskolen" ikke kunne finde fysiske
beviser for eksistensen efter ham og Det Gamle Testamentes andre
skikkelser. Men et land befriet for synlige resultater af undertrykkelse
såsom pyramider (om end han gav tilladelse til slaveri!), er nu engang
det værdigste minde, vi har om en mand, som i en høj alder kom til at
præge vor tids tænkning og humanisme mere end nogen anden. Uden ham
ingen Jesus og Muhammed!
Men store ideer er ikke
ensbetydende med frihed som også Marx viste det. Og for Hollywood,
fundamentalister og sorte frihedsbevægelser at gøre udvandringen til en
symbolsk beretning om frihed fra tyranni er farligt og usmageligt. Ærlig
læsning af Mosebøgerne lader én føle at tyranniet, israelitterne blev
befriet fra under farao, var mildt sammenlignet med det, de lod sig
underkaste af fra Jahve og udsatte andre folkeslag for. Moses
hensynsløse folkemordspolitik - besat af idéen om et tilfældigt
landområde - er nutidens globaliserede tænkning fremmed og ville i dag
sende denne Khomeini-Saddam Husein for menneskeretsdomstolen. Klogt nok
standsede Hollywood her, for mosebøgerne er absolut ikke
søndagsskolelæsning og burde forvises til kirkernes våbenhuse med Moses'
ordrer om at myrde tusindvis af drenge og kvinder i bl.a. hans kones
midjanitiske folk, der havde beskyttet ham i 60 år. ("Har I ladet alle
kvinderne leve?" spørger han sine tøvende generaler i 4 Mos 31,15 og
dræber alle kvinderne på nær jomfruerne, som han lader sine soldater
voldtage og beholde som slaver.)
Nej, vandringen mod en moderne
humanisme er lang fra den blodige, hellige krig med hvilken Moses
paradoksalt nok lagde kimen til den med. Han vil for evigt være en
mystisk sammensat og dog uhyre menneskelig skikkelse i sin
ikke-guddommelige ufuldkommenhed. Men i dagens multi-etniske samfund
burde vi netop derfor fejre denne eneste samlende faderskikkelse, vi
har, med en årlig fødselsdag, hvor vi, hans børnebørn - jøder, kristne
og muslimer - går på besøg i hinandens hjem og helligdomme til festlige
fællesmåltider (med f.eks. hans og vore nye indvandreres usyrede
fladbrød) for at fejre de af hans tanker, som har gjort os - trods alt -
så ens.
|