Muslimske friskoler har succes med at rette elevers knuste
identitetsfølelse op. Dette ruster dem bedre til integration og for hver
elev, de redder, har samfundet en potentiel bandekriger eller terrorist
mindre. Men hvorfor lærer vi andre ikke at udrette det samme gennem
positiv inkluderende tænkning?
De muslimske
friskolers succes med at levere elever til gymnasiet skyldes ikke
religion, men identitet. Fænomenet er kendt i andre samfund gennemsyret
af undertrykkende kollektiv tænkning over for udsatte grupper? F.eks.
klarer piger fra pigeskoler i USA, hvor de beskyttes fra samfundets
sexisme, sig bedre i livet end piger fra integrerede skoler. Har vi
danskere i dag svært ved at se vores egen racisme i øjnene, er det værd
at tænke over, hvor få danske mænd, der for 50 år siden så os selv som
sexister. Men at vi smadrede pigerne med vore holdninger, viser den tids
statistikker af hvor mange kvinder, som vi ”tvang” bort fra en højere
uddannelse ved at vi gav dem emotionelle blokeringer, så de ikke
blev læger, jurister osv.
Det samme
undertrykkende magtprivilegium udøver de hvide i USA gennem negativ
tænkning over for sorte. Da de samtidig sidder på magten og medierne,
siver deres ødelæggende tænkning uundgåeligt ned til de svageste, de
sorte børn, som tidligt indvendiggør den og begynder at tænke dårligt om
sig selv. I skolen klarer de sig jævnbyrdigt med de hvide til 4.
klassetrin, men derefter begynder de ligesom danske indvandrerbørn at
indvendiggøre samfundets opfattelse af dem. De mister selvtilliden og
troen på egne evner og fremtid og bliver umotiverede i skolen.
Undertrykkelsens onde selvforstærkende cirkel træder derpå i kraft så de
falder stadig længere bagud de hvide og hyppigere havner i fængsel end i
universitetet. Om de går i ghettoskoler eller integrerede skoler gør
ingen forskel. De er lige udsatte for vores sårende racistiske tænkning,
som skaber den voldsomme smerte, frustration og selvforagt, der ligger
bag det magtesløshedens voldelige ghettosprog, de udvikler mod
undertrykkeren eller dem, der samarbejder med denne.
Kun én ting kan redde smertens børn, nemlig at de så vidt muligt
beskyttes mod det ydre undertrykkende samfund af yderst engagerede og
politisk bevidste lærere, der kan genskabe den selvværds- og
identitetsfølelse, som vi så tidligt stjal fra dem. I USA har sorte
friskoler tit held med at bringe eleverne op på landsgennemsnittet. Jeg
er desværre en aktiv del af denne racisme når jeg f.eks. efter lang tids
undervisning i kun hvide universiteter internaliserer elevernes tænkning
og ustandseligt fanger mig selv i at tænke racistisk om de sorte, dvs. i
bebrejdende og afstandtagende tænkning med hang til at finde fejl hos
”de andre” hvormed jeg er med til at give ”de udstødte” en anderledes
kultur – mit hvide privilegiums blindhed.
For blindhed er det, når vi udadtil kræver integration, men i vores
indre tænkning ”tager afstand fra” eller frygter dem, vi skal integreres
med. USA har altid haft fysisk integration på arbejdspladsen mellem
hvide og sorte, men fysisk og mentalt har det store flertal siden
60’erne levet mere og mere isoleret fra hinanden – samtidig med at de
hvide åbnede sind og hjerter op for generationer af fx muslimske
indvandrere så disse kunne få amerikanske værdier.
Vi må derfor blande os med ”de andre”, hvis
vi ønsker integration – også herhjemme. Men at kræve integration i
danske skoler mellem dem, hvis hele identitet vi i vore inderste tanker
ikke ser som ligeværdige, og os, som værdichauvinistisk insisterer på
psykisk at flyde ovenpå, er som at integrere olie og vand. Også jeg har
famlet mig ud i indre negativ tænkning om islam og muslimer, opildnet af
de senere års danske ”merværdi”-debat. Jeg tror ikke at jeg står alene
og vil opfordre mine læsere til at ransage sindet og undersøge hvor vidt
I også har deltaget i denne mest racistiske forbrydelse af alle, at
angribe mennesker på deres identitet? Ligesom sort hudfarve er religion
kun en lille del af vore medborgeres identitet, men når de årti efter
årti angribes for en religion, de ikke selv har valgt, bliver dette
snart både for os og for dem til HELE deres identitet. Lad mig give blot
et eksempel. Hovedløs kastede jeg mig ud i et Tv-skænderi med Mogens
Camre om en ”rystende” rapport om at muslimerne i 2050 vil udgøre
flertallet i Danmark. Jeg hævdede at det jo var et ligegyldigt fiktivt
”problem”, hvis bare vi sørger for at blande os så meget med dem at de
til den tid har fået vore værdier og føler sig som danskere. Men vores
knusende hovedbudskab, der sivede ned til og blev internaliseret af
hvert eneste muslimske barn, var jo at ”vi ønsker jer ikke, I er værre
end pesten.”
For 50 år siden brugte amerikanske politikere på samme måde medierne til
at smadre selvværdsfølelsen hos en udsat minoritet ved at ”out-nigger”
hinanden for at fiske racismens stemmer. Millioner af sorte flygtede
dengang fra Sydens racisme i håb om at blive accepteret som ligeværdige
blandt nordens frisindede, retskafne hvide - kun for deroppe at møde den
samme undvigende racisme, som muslimer på flugt fra sydens
undertrykkelser møder i det kolde, danske nord.
Nej vel, vi danskere bryder os ikke om at blive sammenlignet med den
racisme, vi selv engang fordømte, da Martin Luther Kings demonstranter
med skilte som ”I am a man” anråbte de hvide om at blive anerkendt for
”indholdet af deres karakter” og ikke for deres ydre identitet.
Men nu afslører de muslimske friskolers
succes, at vi selv opfører os nøjagtigt som USA’s hvide dengang. Frem
for at give tosprogede i folkeskolen danske værdier som frisind og
tolerance ved at åbne vore kvarterer, skoler, hjem og hjerter for dem og
med eksemplets magt lege disse værdier ind i dem på samme kærlige måde,
som vi legede dem ind i vore egne børn, - ja, så knuses de langsomt af
at vi i stedet giver dem skråt-op-fingeren. For racismen bag vort ydre
”frisind” afsløres hver gang de ser os trække vore børn ud af skolen
eller flytte ud til ”bedre kvarterer” på samme måde som analoge hvide
med ”alle de rigtige meninger” tvang millioner af sorte i USA ind i
ghettoer frem for at give dem følelsen af ligeværd og accept. Det var i
denne følelse af udstødthed at både de og vore egne hjemlige forkastede
udviklede et ghettosprog a la Yallahrup Færgehavn og eksploderede i en
”hadsk” afmagtskriminalitet, de aldrig før havde haft – typisk vendt mod
hvide unge med magtens mærkevaresymboler. Vi kunne måske more os i
julekalenderen over på så kort tid at have skabt et sprog blandt vore
egne udstødte, som ord for ord er parallelt med sproget blandt USA's
udstødte sorte med ”motherfucker”, ”du er ikke rigtig muslim”, ”du er
for dansk”, ”danskersvin”, ”luder” (om kvinder der klæder sig for
”dansk” eller anderledes end den udstødte gruppe), ”bøssekarl” osv.
Ligesom i de sortes ”snapping” afprøver og måler muslimske elever
allerede i 8. klasse hinanden med ”du lugter af svinekød” eller ”din
søster er danskerfucker”.
Men sproget afslører at de bløder indvendigt. Vi finder det ubehageligt,
da det afslører vores egen ”skråt-op-med-jer”-racisme, som skabte det.
For et så voldeligt tabersprog udvikles kun i grupper, som føler sig
forkastede. Jeg oplever ikke et tilsvarende sprog blandt USA’s muslimske
indvandrere, som omvendt klarer sig ligeså godt som de hvide i skolen.
Det er i denne triste forståelsesramme vi skal se de muslimske
friskolers succes med at rette den knuste selvværdsfølelse op hos de
elever, der hele tiden havner hos dem efter at have fået den ødelagt
af os. Ikke fordi de var fysisk integrerede i
folkeskolen, men fordi vi ikke integrerede dem mentalt og hele tiden
afslørede vores indre negative tænkning gennem undvigende og nedladende
adfærd. Når vi ser hvordan børn i asylcentre bliver syge af at leve i et
ingenmandsland, kan vi forstå de identitetskriser nydanske børn får i
vore psykiske ghettoers limbo, hvor de føler sig fremmede både i
forældrenes kultur og i den kultur, vi holder dem ude fra gennem vores
berøringsangst og skyldfølelse over vores daglige negative
tænkning om dem – skyldfølelsen jeg oplever når jeg slæber danskere med
til indvandrerfester og ser dem bryde i gråd over pludselig at opleve
”de andre” som mennesker frem for truende fjendebilleder - nøjagtig
ligesom når jeg slæber hvide med til sorte fester i USA.
At vore afviste ligesom os bliver ofre for
denne racisme, oplever jeg når USA's sorte efter årelange fængselsophold
får hjælp til at bearbejde de emotionelle blokeringer overfor indlæring,
som ghettoiseringen gav dem – den som slog ud i gangsteridentifikation a
la Yallahrups Ali – hvorefter de pludselig er i stand til at tage høje
uddannelser. Spørgsmålet er altså, når vi ser hvor effektivt muslimske
friskoler kan give samme hjælp til at rette op på den knuste
identitetsfølelse, om alle vi andre vil insistere på at modarbejde
integrationen herhjemme ved i vort inderste fortsat at nedgøre vore
medborgeres identitet, religion osv.? Jeg er personligt imod friskoler
og støtter en tvangsspredning af nydanske elever blandt de resursestærke
danskere, som flygter fra ansvaret med at integrere Danmark. Men skal
Danmark integreres vil det kun ske mellem mennesker som føler sig
ligeværdige og gensidigt respekterede, hvorfor der må en samtidig
holdningsbearbejdning til. Med den ny integrationsminister er der et
spinkelt håb om at der bliver sat ind mod den undertrykkende
ikke-inkluderende tone – hvilket vil give os alle hjælp og
frihed til at tænke om ”de andre” som os selv.