|
Regnudvisket billede af Kresten Søndergård
fra denne våde
Sankt Hans. Som præstegårdsforpagterens søn legede
Kresten med mig i min tidligste barndom, mens jeg
som lidt ældre dreng hjalp ham med at få høet ind.
Jeg vil starte med at sige tak for invitationen til at
holde båltale her i min barndoms by, som kom til at betyde så meget for
mig. Jeg er lidt ked af at jeg i de senere år forsømte den lidt da min
far jo flyttede til Agerbæk. Men Fåborg er byen hvor jeg har rod og
hvorfra min verden gik. Eller rettere, at jeg havde styrke til at gå ud
i en stor og fremmed verden, følte jeg altid skyldtes mine stærke rødder
her og den kærlighed jeg fik med mig her fra.
Men netop det at vi samles omkring Sankt Hans-bålet viser
jo at ikke alt er lutter kærlighed og idyl - skønt noget af det bedste
jeg husker herfra netop var når vi i ungdomsforeningen samledes omkring
Sankt
Hans bålene ude hos
Thomsen Sørensen i Autrup. Denne familie havde
leveret hele 4 tjenestepiger til forsøget på at give mig lidt opdragelse
deroppe i præstegården, nemlig
Asta, Magna,
Annelise og
Solveig, og jeg
havde håbet at nogle af dem kunne have været til stede her i aften. I må i al fald sige
til Asta Østergård at jeg er sur over at hun tager på pensionistudflugt
til Sverige når jeg kommer for at se hende - selv om jeg godt nok svigtede ved at være i
USA på hendes 75 års fødselsdag…….nå, men de ville jo nok alle have
ærgret sig over at de ikke fik givet mig en lidt bedre opdragelse,
hvis de havde hørt denne tale :-)
Nej, Sankt Hans er ikke blot idyl. For heksene vi brænder
på midsommerbålene fortsætter jo den opfattelse, at der er nogle hekse
og onde magter, som vi bør komme til livs. Og skønt det nu er 280 år
siden den sidste heksebrænding fandt sted, ja, så synes vi jo ikke at
være blevet meget klogere. Det kan vi nævne mange eksempler på, men for
at undgå det, som det hele jo handler om – at gøre andre til syndebukke
– vil jeg tage udgangspunkt i min egen familie. Den adskiller sig nok
ikke fra de fleste, for vi brænder jo hekse af i alle familier. Særligt
husker jeg når min mor gjorde det med folk her i landsbyen. Og det var
skam tit dem der før havde været vores allerbedste venner. Det ene
øjeblik var det Morten Søndergård, som hun så sig sort på - ja, Kresten,
du husker selvfølgelig mest alle deres gode stunder sammen - det næste fru
Nymand og det næste igen
min farmor og til sidst sågar hendes egen bror
og kone osv. Men fælles for alle dem hun så sig sort på var at vi andre
så også skulle gøre det og at vi derefter ikke måtte have kontakt med
dem. Vi blev bedt om at udelukke dem fra det gode selskab – altså at
ghettoisere dem, som det hedder nu om dage. Da min mor havde en stor
uforløst smerte i sig fornemmede jeg hurtigt årsagen til hendes
hekseafbrændinger, der da heldigvis også kun var én side af hende.
Tjenestepigerne husker denne side, men de fleste af jer andre så sikkert
kun hendes mere lystige og kærligt udadvendte humør. Og netop denne splittethed i hendes sind kender de fleste af os jo også – i større
eller mindre grad – fra vort eget sindbillede eller fra vor egen
familie. Vi er jo trods alt mennesker – på godt og ondt!
Eller skulle vi i stedet for splittethed bruge ordet
splid for et øjeblik at mindes et andet af mine familiemedlemmer her fra
egnen. For her i sogneannekset Grimstrup boede der en ung pige, som hed
Maren. Hun blev gift med en skrædder i Ribe, der hed Laurits Splid.
Maren blev hurtigt kendt i Ribe som en arbejdsom kvinde, men også for at være lidt for rap i
munden. Så da hun en dag kom op at skændes med en anden skrædder,
Didrik, lovede hun at han skulle få en ulykke.
Der går så 13 år og pludselig bliver Didrik Skrædder
syg. Efter en måned får han voldsomme opkastninger, som Didriks kone og
nabokonerne beskriver som "at han brækker af sig et stort slimagtigt
stykke, som løber om i bækkenet, ligesom det var levende". Så de
skrækslagne kvinder mener at der må være tale om trolddom og henvender
sig til den øverste myndighed,
Christian den fjerdes lensmand, Albert Skeel.
Og det er her min familie kommer ind i billedet, for
Albert Skeel
var min egen kones 10. tipoldefar. Min kone hedder Vibeke og det hele
fandt sted på det tidspunkt hvor mange af jeres forfædre her i
Fåborg gik og lavede hoveriarbejde for en anden i min kones familie, som
hun er opkaldt efter, nemlig hendes
10. tipoldemor Vibeke Rosenkrantz.
Hun ejede og drev nemlig både
Bramming Hovedgård og
Endrupholm. Ja, det
ved jeg ikke om I husker…..hvordan I dengang hver dag med halm i
træskoene tungt måtte traske de 8 km over til Endrup for at få pisk af
min familie :-)
Nå, men hvorom alt er, var det min kones 10. tipoldefar,
som satte gang i hele den proces, som skulle ende med Marens død. Han
kunne have standset det, men så det opportunt at få teologerne til at
erklære det skete for trolddom. Det var jo dengang præsterne havde deres
tro i orden og de fik nu Didrik Skrædder til at udpege mulige hekse. Han
kom så i tanke om sit skænderi med Maren Splids 13 år tidligere. Og
straks gik rygtet om hvordan Maren havde forgjort Didrik Skrædder. For
at beskytte sig til den farlige retssag drog Maren så tilbage her til
sin hjemstavn for at indhente et godt vidnesbyrd i Grimstrup, som blev
bekræftet af 24 uberygtede dannemænd ved Skast herreds ting. Men
forgæves. Retssagerne gik i gang og kørte gennem de næste 4 år. Det, der
kan undre, når man læser dem i dag, er at Didrik Skrædder levede videre
i bedste velgående under alle retssagerne. Så hvad drejede al den ståhej
sig egentlig om? Didrik tabte da også i første omgang retssagen, men
drog så helt til kongen, som gav lensmanden på Riberhus, vores forfader,
Albert Skeel, besked om at genoptage sagen. Og da Christian den Fjerde
trådte på scenen, dukkede der pludselig en mængde vidner op som kunne
fortælle de mærkeligste løgnehistorier om Maren Splid og få hende dømt.
Indtil da var hun faktisk en kvinde af god stand modsat den fattige
Didrik Skrædder. Hun førtes nu i jernlænker helt til Blåtårn på Københavns
Slot. Under voldsom tortur før domsafsigelsen blev hun fuldstændig
nedbrudt "ved Pinsel nødet til at tilstaae, at have befattet sig med
Trolddom." som det hed, så der "derpå af Kongelig Majestæt og Danmarks
Rigers Raad d. 9 Oct 1641 blev fældet dom."
Maren dømmes for trolddom for øjnene af sin mand og
mange vidner og borgere, der er kommet helt fra Ribe, bl.a. Didrik
Skrædder. Nu dømmes hun til den virkelige pinebænk – som om den ikke
allerede har været i brug. Under torturen mister hun sin forstand og
angiver en række kvinder i Ribe som medskyldige og tilhørende den samme
"hekse-rode" som hun selv, og forklarer hvordan hun er blevet hvervet.
Efter tilståelsen skriver Christian IV et brev lensmanden og forlanger
Maren henrettet øjeblikkelig og hendes medsammensvorne forfulgt. Skønt
Maren i Ribe først var blevet frifundet, dømte Ribes byfoged, borgmestre
og rådmænd hende nu "som en Troldqvinde på hendes Liv at liide Baal og
Brand".
Ville vi - som står her ved bålet - mon have deltaget i
denne modbydelige skueproces? Uden tvivl. Alle indbyggerne i Ribe var på
benene. Ingen ville gå glip af henrettelsen, som var grundigt
tilrettelagt med 22 læs træ stablet sammen til bålet med tjæretønder
nederst. Så tæt var folkemængden, at end ikke Marens præst kunne nå frem
til hende. Bødlen bandt Maren til en stige - den såkaldte "brudeseng" -
som rejstes og væltedes ind i bålet, hvor Marens Splids døde i flammerne
den 10. november 1641.
Jo, sådan brændte vi et af vore sognebørn af, for Fåborg
hørte jo indtil 1860 under Grimstrup sogn. Og ingen ved faktisk hvor i
sognet Maren Splids kom fra, så hun kan meget vel have været en af jeres
tipoldemødre. Det er interessant at i de første 1000 år af kristendommen
troede man ikke på hekse, men omkring 1500-tallet begyndte overtroen at
gribe om sig og alene i Danmark mistede op mod tusinde "hekse" livet i
flammerne. Helt indtil 2. verdenskrig er der eksempler på, at folk med
ry som "hekse" blev forfulgt i Danmark. I USA fortsatte man ligeså længe
med at lynche sorte, som man på samme måde tillagde visse uønskede
egenskaber.
Så vi kan spørge hvor vi selv står i alt dette? I dag
ser vi tilbage med gru og medfølelse på Maren Splids historie, men ville
vi ikke selv have stået der i den tusindtallige skare og ophidset bødlen
med tilråb? Uden tvivl, for som jeg startede med at fortælle med min
mors historie, har den menneskelige smerte jo reddet os som en mare til
alle tider. Men der hvor det går virkelig galt - kan vi også se af Maren
Splids historie - er når regering og myndigheder træder ind og udnytter
denne smerte til egen fordel. For indtil den enevældige og enøjede Chr.
4. trådte på scenen og begyndte at ophidse gemytterne, klarede vi jo
faktisk her på egnen at bevare fornuften og gennem 4 års retssager den
ene gang efter den anden at frikende Maren Splids. Som i så mange af den
slags nabostridigheder blev lidt lokal uskyldig overtro benyttet, men
der hvor vi virkelig viste overtro var i troen på at øvrigheden altid
har ret. Da vi kastede vores sunde fornuft fra os og overlod til
øvrigheden at manipulere med vores fællesmenneskelige smerte, kunne vi
pludselig ikke se klart mere. Og på det punkt har vi sandelig ikke
forbedret os siden.
Da jeg var i Kosovo, oplevede jeg hvordan folk overalt i
landsbyer som Fåborg i århundreder havde levet - serbere og muslimer –
fredeligt side om side. De kunne godt gå og vælte deres småfrustrationer
ud på hinanden i form af lidt negativ tænkning og snak om hinanden, men
i bund og grund var de som naboer flest og giftede sig på kryds og
tværs. Men så pludselig efter kommunismens sammenbrud, udnyttede og
manipulerede en gal statsleder, Milosevic, denne fællesmenneskelige
smerte til at gøre sig populær på og oppiskede hadets flammer.
Resultatet så og fotograferede jeg siden overalt i de forkullede tagspær
efter gårde og huse, som var gået op i hans Sankt Hansbål. Eller jeg stod
med grædende mennesker, der kiggede ned i massegrave efter deres myrdede
familiemedlemmer. Og hvem havde gjort det? Gang på gang oplevede jeg at
det var deres egen nærmeste nabo, som de livet igennem havde siddet og
drukket øl eller kaffe sammen med som bedste venner, der pludselig havde
mistet besindelsen, taget jagtgeværet og skudt hele nabofamilien og sat
ild til det selv samme hjem hvori de så ofte havde spillet kort sammen
og deltaget i hinandens fester.
Hvorfor så jeg alligevel et håb midt i de tragiske
historier i disse triste landskaber hvor husene overalt nu stod som
forkullede halvbrændte Sankt Hansbål efter en lidt for våd midsommer?
Jo,
jeg så i bund og grund det samme fællesskab og den samme menneskelige
varme, som jeg genkendte her fra min egen barndomsby, - en varme som så
let kunne have fået lov til at blomstre og fortsætte hvis ikke kyniske
magtpolitikere så groft havde udnyttet og manipuleret vores ophobede livssmerte. Et udtryk, jeg i øvrigt bruger fordi det trods alt giver os
et håb om at vi selv kan gøre noget ved det - modsat kirkens opgivende
og magtesløse "arvesynd", der kun tjener øvrigheden til gavn.
Derfor er det så farligt det der sker i dagens Danmark,
hvor vi for første gang i mit liv har fået et folketing og især en
regering, der benytter samme kyniske metode som Chr. 4 og Milosevic med
at manipulere denne smerte til – så at sige - at skabe Maren Splid i
eget hus og lægge andre mennesker for had. Jeg har snart ikke tal på de
mange grupper vores statsminister kynisk manipulerende har
mistænkeliggjort i sine taler lige fra menneskerettighedscentre, faglige
eksperter (eller såkaldte "smagsdommere"), indvandrere, muslimer,
rockere, christianitter, homoseksuelle, fredsaktivister osv. Men bag
alle de fjendebilleder han derved oppisker i vore sind i sin tætte
alliance med et parti, der direkte dyrker hadets retorik, gemmer sig jo
mennesker, der i bund og grund er fuldstændig som os og som vi så let
kunne have siddet og spille kort og drukket øl med – også muslimerne.
Mennesker, som i stedet pludselig føler vores had og fjendtlighed og som
i smerte trækker sig ind i en beskyttende indadvendt skal. Vi tænker
vist ikke altid på hvor meget smerte vi giver dem ved således at brænde
dem af på nutidens Sankt Hansbål, men glemmer også hvor meget smerte vi
giver os selv ved at lade os manipulere på den måde. Tænk f.eks. blot på
hvor mange danske forældre med farvede adoptivbørn, der i disse år lider
ved at se disse formes på livstid af denne hadets retorik fra regering
og medier overfor indvandrere. For sandheden er jo at serberne ikke
tidligere hadede deres muslimske naboer ligesom vi ikke hadede Maren
Splids. Derfor havde vi det ikke særligt godt da den tids fanatiske
regering begyndte at gøre andre her på egnen til hendes medskyldige.
Hadets manipulerende boomerang rammer jo til sidst os alle.
Faktisk er jeg begyndt at tvivle på at der findes
virkeligt had. Jeg var så heldig under den sidste hadefulde danske
valgkampagne at befinde mig i selve
hadets højborg hos Ku Klux Klan i
USA. Med sin hadske retorik overfor sorte og indvandrere står Ku Klux
Klan jo traditionelt som selve hadets symbol. Men da jeg opdagede at der
stort set intet had var i deres hjerter og sind, føltes det faktisk som
en ren befrielse at komme der lige efter den hadefulde danske retorik.
Det er sådan man opdager hvilket glideplan man langsomt er kommet ud på
i sit eget land. Ku Klux Klanmedlemmerne har meget smerte i livet som
følge af mishandling i barndommen og traditionelt har de smidt denne i
hovedet på andre. Men modsat vore politikere har disse sociale tabere jo
ingen magt til at skade andre. Snart gik det op for mig at de tvært imod
hele tiden søgte at få vores had som kompensation for den kærlighed, de
aldrig selv havde fået. Først havde de blæst sig op som rockere for at
få vores opmærksomhed og siden havde de puttet Klandragten på, da de
fandt ud af at det gav dem endnu mere opmærksomhed. Så kommer vi andre
jo straks farende med vore kameraer og gør dem til genstand for vores
had.
Jo, de brænder kors af ligesom vi før i tiden brændte
hekse af – og nu igen gør det her til lands. Men skønt vor regering og
medierne således efterligner Chr. 4’s taktik og prøver at fortælle os at
"hver by har sin heks, og hvert sogn sine trolde," som Holger Drachmann
så smukt siger det i Midsommersangen, - ja, så må vi lære at indse at
disse hekse og trolde ikke udgøres af andre mennesker, men udelukkende
af de mørke og smertende sider i os selv, som vi ikke tør at se i øjnene
og at arbejde kærligt med. "Vi vil fred her til lands, sankte Hans,
sankte Hans", fortsætter Drachman. Men som Jugoslaverne så bittert måtte
erkende bliver denne fred ikke vundet ved at lægge andre for had. Nej,
"den kan kun vindes, hvis hjerterne aldrig bli’r kolde" som han så smukt
slutter Sankt Hans-visen.
En varm genforening med min gamle
klassekammerat
fra Slebsager skole, Margit Soltau, som var kommet
kørende
i regnen helt fra Røde Kro for at være med.
Også
Hans Frederik var til stede fra klassen.
Vi bør finde varmen i fællesskabet med hinanden og vore
medmennesker….sådan som jeg før i tiden oplevede det så stærkt netop her
i vores landsbyfællesskab og som vi nu gør det her omkring bålet – vel
at mærke det bål der ligesom klanens brændende kors tidligere stod som
lynafleder for egne vore dybe smertesafgrunde, og som vi må vende til
blive et kærlighedens symbol frem for at tillade kyniske politikere at
manipulere med dem.
Tak fordi jeg igen fik lov at varme mig lidt i den
kærlighed, jeg fik med mig i livet her fra min barndoms landsby.
Lad mig lige til slut sige at jeg er ved på mine
hjemmesider at samle billeder af de mange kære ansigter, jeg husker fra
min barndoms landsbyfester. Jeg er derfor meget interesseret i at låne
jeres gamle fotoalbums fra
krofesterne i 1950erne og 60’erne og har
allerede lagt Solveig Ekkenbergs festbilleder op. I må også gerne hjælpe
med at identificere mange af ansigterne, hvis navne jeg har glemt.
Indtil I i Fåborg Borgerforening får jeres hjemmeside op at køre vil jeg
foreløbig gøre et forsøg på at samle disse nu historiske billeder fra
Fåborg.
|
|