Kronik i Jyllands-Posten den 3. februar 2006:
Tegninger, billeder
…..eller spejlbilleder
af Jacob Holdt, forfatter til ”Amerikanske
Billeder”
Kronikørens "Amerikanske billeder" er vist med stor succes i USA. Men
i Danmark blev de brugt af publikum til hadske angreb på USA, mens
amerikanerne i dag bruger billederne til at anklage danskerne for disses
ligeså hadske angreb på muslimerne.
Står janteloven i vejen for vores empatiske tilgang til anderledes
mennesker, spørger han.
Jyllands Postens læsere er
trætte af at høre om tegninger, så lad mig i stedet udtrykke mig i
billeder – f.eks. mine egne ”Amerikanske Billeder.” Da avisen jo elsker
at drille kunne jeg tænke mig at drille avisens læsere lidt – ikke
mindst min gode ven Søren Espersen, DF, som kalder de udrejsende fra
Islamisk Troscenter for ”landsforrædere”. For har Espersen og mange af
læserne ikke selv kollaboreret med sådanne ”landsforrædere” og tilmed
modtaget dem med jubel?
Lad os se. I 1976 vendte
jeg som ung jysk bonderøv hjem fra ”En personlig rejse gennem det sorte
Amerika” for kort at vise 5 års rejsebilleder for min præstefar og hans
vestjyske nabokirker inden jeg ville tilbage til det USA, jeg elskede.
Men straks opdagede de danske medier mine lysbilleder, som de i tidens
anti-amerikanske ånd omdøbte til det slagkraftige ”Amerikanske
Billeder.” Rygtet spredte sig som en lynild til USA og en hel hær af
sorte amerikanere kom tilrejsende for at hjælpe med at vise dem i hele
verden. Skønt jeg ikke havde brugt ordet racisme (idet jeg ligesom
danskerne i dag havde færdedes i en racistisk tankeverden så længe at
jeg ikke tænkte over at det var racisme) kunne disse sorte straks se at
dette var det mest effektive billedbevis for den følelse af udstødthed
og undertrykkelse, de led af under racistiske hvide.
Det officielle USA lagde
ikke skjul på sit ubehag over disse omrejsende sorte ambassadører og
senere afslørede amerikanske medier hvor mange penge The US State
Department havde brugt på at bremse disse ”landsforrædere.” Omvendt
følte disse - som så mange andre sorte kunstnere og musikere – at de her
i Europa for første gang kunne ånde frit og blive anerkendt som
ligeværdige mennesker - samt at deres eneste chance for at blive hørt og
skabe forandring var at lægge internationalt pres på USA ligesom det var
sket under borgerretskampen. Og for danskerne gav det troværdighed at
mit show blev fremvist af sorte og ikke en vestjysk bonderøv.
Men både jeg og min sorte slavehær (thi de arbejdede frivilligt for
økonomisk at støtte kampen for de ligeså mange omrejsende
apartheid-”forrædere” fra Sydafrika) blev rystede over at se hvilke
kræfter vi havde sat i gang. Overalt opflammede mine billeder et sådant
had mod USA at vi følte os tvungne til at stå at forsvare USA og endog
dets hvide racister. Som jeg skrev i min første bog ”Hvis jeg dumpede 20
sorte i min jyske landsby ville hele byen hurtigt finde sig en
redningsplanke som George Wallace (den tids Pia Kjærsgård).” Men ingen
ville tro mig for enhver kunne jo indse at det blot var de hvide
amerikanere, der var ”onde”.
Det undrede os at de, der
syntes at have det største indbyggede behov for således at hade andre -
frem for at forstå dem - var den tids venstrefløj hvorfor det ikke
undrer os at så mange af netop disse – Søren Espersen, Karen Jespersen,
Ralf Pittelkow, Kåre Bluitgen, Ulla Dahlerup og Lars Hedegaard – er
blevet til vor tids mest udtalte islamofober. Især VS’erne var for os så
uudholdelige at vi lod et flertal af vore offentlige shows organisere af
Venstreforeninger i de sindige jyske forsamlingshuse.
Værst var
klimaet i det skadefro Tyskland, hvor mine sorte ”landsforrædere” til
sidst nægtede at vise mit show medmindre jeg klippede alle de sætninger
ud hvori jeg forsvarede eller blot ”forstod” mennesket bag den hvide
amerikanske racisme. Thi disse sætninger virkede som en rød klud i
ansigtet på de tyske unge, der var midt i et hadsk, kompromisløst opgør
med deres forældres stiltiende accept af forhånelserne og
ghettoiseringen, som disse havde udsat jøderne for.
Da vi til
sidst lærte at mine billeder genererede så stærke følelser overalt i
Europa, at KGB planlagde at bruge dem til at vise vesteuropæerne at
menneskerettighederne havde det ligeså slemt i USA som i Sovjet, fik vi
nok og flyttede dem til USA. Her har de i nu 30 år været den største
foredragssucces nogensinde på universiteterne og Martin Luther Kings
familie har vist dem for endog præsident Clinton for at skabe reformer.
Men hvad var det egentlig,
jeg viste, som fik den tids danskere til at hade USA så meget – mens
publikum i dag i de samme jyske skoler og forsamlingshuse græder over
showet? Kunne årsagen være den samme som får vore muslimer til at drage
til udlandet for at finde lidt trøst og medfølelse?
Det, jeg viste, var hvordan en gruppe mennesker havde lidt under
århundreders undertrykkelse og diktatur (dvs. uden stemmeret og
medindflydelse) i sydlige stater. Opmuntret af frisindede stater i det
kolde nord, hvorfra man i årevis havde prædiket menneskerettigheder og
sendt borgerretsfolk og ”ulandshjælp” for at hjælpe dem og belært deres
undertrykkere om demokratiets velsignelser, var disse sorte derpå i
millionvis indvandret til nordens frihed i håb om et bedre liv.
Men
pludselig var disse nordboere ikke helt så frisindede, for overalt mødte
de sorte en kold skulder. Hver gang de flyttede ind i et område begyndte
de hvide i hobetal at flytte ud når smertesgrænsen på ca. 20% var nået.
Hver gang flere end 20% sorte børn kom i en skoleklasse begyndte de
hvide at tage deres børn ud. Således blev de sorte, som flygtede fra
sydens fattigdom, gjort fattigere og fattigere, thi rigdom er bundet til
de mursten man ejer og disse får hurtigt en høj værdi i de eftertragtede
områder mens den falder i de områder alle ønsker at flygte fra –
nøjagtigt som vi i dag ser det mellem Gentofte og Brøndbyøster. På den
måde havde hver hvid amerikaner dengang gjort sig 6 gange så rig som
hver sort mens de i dag er 8 gange så rige. Det er sådan man tvinger
millioner af ”uønskede” ind i ghettoer – typisk bor 96% af alle sorte i
byer som Chicago og Detroit i helt sorte områder imod deres eget ønske.
”Hvordan kan mennesker dog
være så onde,” råbte mit danske publikum dengang når jeg forklarede dem
at det ikke var ondsindede Ku Klux Klan-folk, der skabte ghettoerne og
hvad deraf følger af ødelæggelse, fængsler og død, men gode retskafne
mennesker med høje idealer om lighed som dem selv.
Da de sorte pludselig
indså at de hvide hele tiden fjernede ”stigen til den amerikanske drøm”
fra dem, knustes alt håb hvorefter ungdommen eksploderede i
selvdestruktiv kriminalitet og ghettooprør a la Paris. Ingen af nordens
hvide kunne nu længere gå trygt på gaden mens jeg i syden så de hvide bo
klods op af de sorte uden at låse deres døre – nøjagtig ligesom
kriminaliteten i de fleste af de lande vore indvandrere kommer fra er
blandt verdens laveste. Når jeg viste hvordan de hvide låste deres
cykler med jernkæde til køleskabet på 5. etage og alligevel fik begge
dele stjålet, skreg mine skadefro danske publikums i 70’erne i
hånlatter: ”Hvor har de hvide dog godt af det sådan som de har behandlet
de sorte.”
Jo, parallellerne til vor egen danske nutid er endeløse. Mens de sorte i
håbets år under borgerretskampen stræbte efter at assimilere sig med de
hvide, har de siden ”lukket sig” i deres tidligere kultur og forskellen
mellem sorte og hvide sprog- kultur- og adfærdsmønstre vokser igen.
Ligesom 8 ud af 10 amerikanske hvide, jeg dengang talte med, udtrykte
racistiske meninger om de sorte i et afstandtagende, fjendtligt sprog
som ”vi må tage afstand fra dem….vi må stille krav til dem” hører jeg i
dag 8 ud af 10 danskere sige det samme om indvandrere og ligeså ”hadsk”
ustandseligt forsøge at finde fejl hos disse (thi dette er netop hvad
had er, har jeg lært af mine venner i Ku Klux Klan). Omvendt vil 2 ud
af 10 hvide i begge tilfælde udtrykke sig i et ikke-voldeligt,
imødekommende sprog og forklare den manglende integration ved at ”se
bjælken i eget øje”.
Denne massive negative
tænkning hos os der sidder på magten og medierne indvendiggøres
naturligvis hos de magtesløse, som mister troen på sig selv, egne evner
og fremtid, hvorfor danske indvandrerbørn falder ligeså langt bag ud de
hvide i PISA-undersøgelser som de sorte gør det i Amerika.
(USA’s
indvandrerbørn og muslimer klarer sig omvendt lige så godt som de hvide,
idet de hvide i USA tænker positivt og gæstfrit om indvandrere.)
Denne gigantiske
voksenmobning forplanter sig naturligvis til ghettoens børn i både USA
og Danmark og det har rystet mig hvor hurtigt danske muslimske børn har
fået et ligeså svinsk, mobbende sprog som smertens børn i USA med helt
parallelle ”ludder”- og ”uncle Tom”/”danskersvin”-udtryk for de
”forrædere”, der prøver at ligne deres undertrykkere for meget.
Alt sammen et sprog, der
viser i hvor høj grad de allerede har tilegnet sig danskernes dybere syn
på dem om at ”I vil dø som de hunde, I er” parallelt med de evindelige
skænderier jeg hører blandt USA’s sorte med sårende smertesskrig som
”You aint nothing but shit, nigger!” gennem hvilke de indirekte
påtvinger deres egne børn følelsen de har fået fra de hvide af at ”de er
værre end skidt.”
Men der er også forskelle.
Mens USA konsekvent har stræbt efter at gå til roden af ondet gennem
holdningsbearbejdning af de hvides racisme og positiv særbehandling for
de sorte gør man i Danmark hele tiden ondt værre gennem endeløse
”stramninger” for de udstødte. Da USA for længst har indset at alle blev
tabere i denne racisme, præges denne i dag af stærk skyldfølelse hos de
hvide og man skal 50 år tilbage for at høre amerikanske politikere føre
valgkamp som i Danmark ved at svine de udstødte til – at ”out-nigger”
hinanden, som det hed. Og endnu længere tilbage for at finde aviser, som
fremstillede tegninger med det formål at sparke til de liggende og gnide
salt i såret f.eks. af en sort ”vandmelonspiser”, sorte ”kriminelle” og
andre ydmygende karikaturer som alle i USA ved presser vredesknappen i
bund hos de som føler sig psykisk udstødte.
Tabet af denne
undertrykkende brug af ytringsfriheden har i stedet givet alle en større
følelse af frihed hvorved det psykiske klima og sammenhængskraften er
blevet så god at næsten alle mine tidligere ansatte sorte
”landsforrædere,” som flygtede til friheden i Danmark i 70’erne, nu er
vendt hjem. Skønt velintegrerede i Danmark måtte de ligesom hundredvis
af vore højest uddannede indvandrere igen drage i landflygtighed for at
finde et sted hvor de kunne ånde frihed – denne gang i det
multikulturelle USA. De to af dem, som blev tilbage her, er nemlig ved
at ædes op i vrede over på deres danske arbejdspladser dagligt at skulle
høre på en primitiv racisme om ”perkere” og muslimer mage til den de
huskede fra deres egen barndom i USA – dengang vi danskere var enige om
at amerikanerne måtte være ”onde.”
Også jeg selv er blevet
”landsforræder”, for i mine racismeworkshops i USA’s universiteter må
jeg i stigende grad bruge eksempler fra Danmark – ikke af egen vilje,
men fordi jeg ustandseligt bliver mindet om dem af eleverne – ikke
mindst tidligere udvekslingsstuderende i Danmark, der er rystede over at
møde danske elevers racisme. ”Beskyttende” tørklæder så jeg ingen af for
få år siden i USA, hvor kirker og moskeer jo slynger sig så kærligt om
hinanden at også fænomener som ”muslimsk kriminalitet” er totalt
ukendte. Men nu ser jeg enkelte blandt mine elever gå i hijab ”i
solidaritet med vore undertrykte europæiske søstre,” som de siger.
Så hvem er egentlig ”landsforrædere” i et land som skaber så ondt
et klima at folk i udlandet let kan se ondskaben – kun ikke dem, der
står midt i den?
|