<Jacob Holdt: Vredesknappen presses i bund
 

Jacob Holdt - mine artikler:

 

 

 

Berlingske Tidende torsdag 5. januar 2005

 

Vredesknappen presses i bund

 

 

Lars Hedegaard raser den 23. december mod kritikerne af Jyllands-Postens Muhammed-tegninger: »Den dag, imamerne og lederne af de islamiske organisationer får sat hensynet til deres 'sårede følelser' over ytringsfriheden, vil det være slut med den. Så må pressen gå under jorden, som vi sidst oplevede under den tyske besættelse.«

Antyder han dermed at vi ikke har ytringsfrihed i USA, hvor pressen netop udviser sådanne hensyn?  Alle og enhver ved jo i et multireligiøst samfund som det amerikanske at dette ikke kan bevare sin sammenhængskraft og dynamik hvis man begynder at hetze mod sine egne borgere. Og alle indretter sig efter det helt til det punkt, hvor man end ikke drømmer om at gøre det i nogen anstændig avis.

Omvendt kunne man netop i denne tolerante form for frihed publicere Muhammed-tegninger sikkert uden at såre muslimernes følelser, idet disse i USA jo i forvejen føler sig værdsatte og integrerede og dermed ikke-udstødte.

Jyllands Postens tegninger ville derfor i USA snarere være at sammenligne med at tegne vandmelonspisende ”negre”, sorte som kriminelle eller de mange andre stereotypier af sorte, som enhver i USA ved straks presser vredesknappen i bund hos de sorte – den sårede forurettede vredesknap, som man får ved at føle sig ikke-værdsat og psykisk udstødt og som kan udløse ghettooprør a la de franske på grundlag af de mest ”uskyldige” bemærkninger.

Jo vist forsøgte medierne i USA også indtil for 50 år siden at sparke til de liggende for derefter at gnide salt i sårene i ytringsfrihedens navn. Siden er de dog på dette punkt vokset op til at stræbe efter noget langt højere end undertrykkende ytringsfrihed, nemlig frihed – friheden til at kunne leve med hinanden og at se hinanden i øjnene som ligeværdige mennesker.

Gør tabet af Jyllands Postens og Hedegaards ”ytringsfrihed” USA til et mindre frit og demokratisk land end vores?  

 


 

 

Copyright © 2004 Jacob Holdt;