Min slutspurt over Øresundsbroen

af Jacob Holdt

Den afsluttende slutspurt over Øresundsbroen

0. uge:
Hører strengt taget ikke med i "Danmark på kryds og tværs på en foredragssæson", men Storebæltsbroen er siden blevet lukket for løb, så dette var eneste tørskoede mulighed.

6. juni 98 Knudshoved - Halskov (Storebæltsløbet):
Jeg stillede op under navnet Tove Schmidt, da min bror ikke havde skaffet mig et løbsnummer i tide og jeg heldigvis fik et afbudsnummer fra en af Spartas medlemmer. Til min ærgrelse blev jeg slået i dette løb af min gamle klassekammerat Marius Ibsen.

10. april 99 Kastrup - Østerbro:
En uge efter min hjemkomst fra Bolivia løb jeg denne strækning før familien stod op. Vil måske løbe den igen på bedre tid.

1. uge i alt 89 km på 4 løbedage:

3. okt. 99    Albertslund - Østerport:
Tog S-toget ud kl. 7.30. Sporarbejde, skift på hovedbanegård. Blev standset af løber i Glostrup, som efter lidt snak arrangerede et af mine foredrag i sin skole.

4. okt. 99    Kolding - Middelfart:

Tog toget kl. 18:33 fra Middelfart - Fredericia. Skiftede til tog mod Kolding i Fredericia. Bilen stod på Middelfart St.
Løbestart: 8:30 fra Kolding. Meget bakket og regn. Iskold vind på Lillebæltsbro. For lidt tøj på. Vaskede hår på tankstation for at være præsentabel inden næste morgens forestilling. Sov i bilen foran Kolding teater, hvor jeg viste Amerikanske Billeder om morgenen.

5. okt. 99    Middelfart - Vejen:

Efter showet parkerede jeg bilen ved Kolding Station og løb mod Vejen indstillet på at standse i Lunderskov, hvis de ømme ben ikke kunne klare de 24 km. Men det gik med nød og næppe op og ned ad de stejle bakker i fint vejr. Tog toget tilbage.

7. okt. 99    Dannerhøj - Ålborg (halvvejs til Sæby):

Tog bus 73 kl. 11 fra Ålborg til Hjallerup og løb de 20 km tilbage. Da det gik alt for let i det flade terræn, ringede jeg Torben op og fik ham til at køre mig til Dannerhøj og løb de 7 km tilbage til Hjallerup, hvor bilen nu stod, da jeg havde show i Dronninglund om aftenen.

2. uge i alt 75 km på 4 løbedage:

11. okt. 99    Odense - Gribsvad:
På vej fra Kbh. til show i Horsens Amtsgymnasium standsede jeg bilen ved banegårdscentret i Odense og tog bus 830 kl. 20:10 til Gribsvad. Løbestart kl. 20:45 i bælgmørke. Faldt flere steder. Tilbage ved banegården 22:43, hvor jeg væltede ind i Balirestauranten til stegte ris og en hel kande vand.

12. okt. 99   Langeskov - Odense:
Efter show i Horsens kørte jeg tilbage til Odense for at forske på biblioteket. Da det lukkede kl. 19.00 tog jeg bus 885 kl. 19:20 til Langeskov. Løbestart 19:45. Tilbage ved banegårdscentret kl. 21:06, hvor jeg vraltede ind på mongolsk restaurant efter at have ringet til Birgit Holm med forslag om besøg. Men hun syntes det var for sent. Sov i bilen på banegårdspladsen.

13. okt. 99   Gribsvad - Middelfart:
Efter at have forsket hele dagen på landsarkivet, kørte jeg til Gribsvad, parkerede og tog bus 830 kl. 15:56 til Brenderup og derfra bus til Middelfart. Ankomst 16:46. Løbestart ved stationen kl. 16:50. Fint køligt let blæsende vejr. Ankomst i Gribsvad 19:14 i mørke.

14. okt. 99    Knudshoved - Langeskov:
Satte polsk blaffer af i Odense og kørte til Langeskov. Klædte hastigt om midt på gaden og tog bus 880 kl. 15.22 til Nyborg. Løbestart kl. 15:55. Havde købt for meget chokolade og havde besvær med at tygge og løbe samtidig. Skønt vejr med sol og regn. Ankom i Langeskov kl. 16:22 efter at have fået skæld ud af bilist for at løbe på cykelstien og ikke fortovet. Kørte derefter til show i Viby efterskole.

3. uge i alt 106 km på 4 løbedage:

17. okt. 99    Tønder - Skærbæk:
På efterårsferie hos min far i Agerbæk med Lalou. Tog i kirke søndag morgen i Seem kl. 10 hos pastor Søren Krarup, som gav mig syndsforladelse med håndspålæggelse. Betydelig "lettet" tog jeg toget kl. 12:01 fra Skærbæk til Tønder, hvor jeg havde løbestart kl 12:45. Godt køligt vejr, men næsten ingen cykelstier på hovedvej 11. Derimod en strid strøm af tyske campingvogne. Tre gange var overhalende bilister tæt på at strejfe mig.

18. okt. 99    Skærbæk - Ribe:
Min far kørte mig til Skærbæk hvorfra jeg løb kl. 14:55 mens han tog Lalou og Kamilla på vikingemuseet i Ribe. Mødte dem igen ved bilen kl. 16:40 ud for St. Catharinakirken.

20. okt. 99    Elben ved Cuxhaven-færge - Meldorf:
Kørte med Lalou på efterårsferie her. Undersøgte vejene ned fra Tønder og fik køreplaner. Ankom i mørke ved Brunsbüttel kl. 19, fandt vejen til Elben og fandt nærmeste hotel "Zur Traube". Spiste i den kinesiske restaurant ved siden af og gik tidligt i seng. Stod op 5:30 for at tage bussen til Meldorf kl. 5:50. Men der var kun en lille van. Betalte 8.50 DM, men der var ingen billetter. Har dog kvittering på hotellet. Ankom Meldorf kl. 6:44. Løb 6:45 i totalt mørke gennem skovene. God cykelsti, stor rød sol op ved 8-tiden ude over marsken. Ved målet tog Lalou billeder af mig.

21. okt. 99    Meldorf - Lunden:
Stod op kl. 5.30 i Hotel Herzog Friederich i Friderichstadt. Kørte i bil til Lunden og tog toget derfra kl. 6:14. Det syntes at køre i en uendelighed og jeg tænkte at så langt kan jeg da ikke løbe tilbage. Løbsstart i Meldorf kl. 6:35 i mørke første time. Gode cykelstier, men isnende østenvind. Havde troet strækningen var 25 km og havde svært ved de sidste 10 km efter det lange stærk dagen før.

Her afbrudt af en måned på turne i USA.

4. uge i alt 64 km på 3 løbedage:

7. dec. 99    Bredstedt - Husum:
Kørte efter et show i Skælskør ved 19-tiden i storm og regn ned til Slesvig, hvor jeg i Husum tog toget 22.10 mod nord til Bredstedt. Var yderst betænkelig ved forehavendet. Dels var jeg lige kommet hjem fra USA med jet-lag, dels havde jeg været til læge med stærke smerter i højre ben efter en meniskskade og dels havde århundredets orkan endnu ikke lagt sig. Men benet holdt nogenlunde, da jeg startede i Bredstedt 22.25. Løb derimod straks ind i en voldsom kuling med isregn, der gennemblødte mig fuldstændig. Snart efter vekslede det med en haglstorm så voldsom, at jeg måtte søge ly og læ i en gård. Der var god cykelsti, men selv med min lygte havde jeg svært ved at se de mange væltede træer efter stormen. Det var nok mit mest dramatiske løb hidtil og jeg var lettet da jeg kom ind til lysene i Husum 12.15.

8. dec. 99    Lunden - Husum:
Havde ikke sovet hele natten i bilen ved Husum Bahnhof pga. jetlag og vådt, klamt tøj overalt og værkende ben. Så jeg stod tidligt op og tog med toget mod syd til Lunden kl. 8.01. Da alt løbetøjet var vådt, måtte jeg løbe hovedsageligt i mit normale tøj med den store sweater. Kendte vejen fra jeg havde været der i oktober fra banegården, hvor jeg startede 8.25. Nattens hårde kuling var nu blevet til en lettere sydvestlig vind og det første stykke til Fridrichstadt tegnede godt med masser af gloende får og endog lidt sol ind i mellem bygerne. Men fra Fridrichstadt løb jeg mod vest ind i en hård modvind med voldsomme regnskyl, som igen gennemblødte mig. Jeg begyndte virkelig at mærke i benene, at de ikke var ordentligt udhvilede efter natten løb og måtte hyppigt slå over i gang de sidste 10 km mod Husum, hvor jeg ankom kl. 10.59. Det var hårdt, men jeg var glad og lettet over at have klaret to dages strækning - eller over et maratonløb - stort set på én ledig nat. Var så dehydreret efter nattens løb, at jeg drak to liter juice inden afgangen mod Sønderborg og Ærø, hvor jeg nåede rettidigt frem.

12. dec. 99    Korsør - Slagelse:
Stod op kl. 5 og tog Intercitytoget kl. 6 til Korsør. Løbsstart 7.05. Havde målt strækningen op med bil dagen før, men da jeg løb ad cykelstien fra Halskov, kom jeg i mørket til at lave en forkert drejning, hvorved jeg i lang tid fulgte stranden. Løb senere ud til hovedvejen og fulgte den. Ankomst Slagelse banegård kl. 8. 54.

5. uge i alt 45 km på 3 løbedage:

2. jan 2000    Slagelse - Sorø:
Stod op kl. 7 og var med toget kl. 7.30 fra hovedbanegården. Ankomst og løbsstart i Slagelse kl. 8.25. Lige ud ad landevejen. Ankomst i Sorø ved krydset ind til byen kl. 9.49. Lang gåtur ned til stationen i kulde langs søen.

6. jan 2000   Osted kro - Roskilde:
Efter mit show i Roskilde Amtsgymnasium tog jeg bus 234 kl. 15.40 til Osted kro. Løbsstart kl. 16.05 i let regn og mørke. Ankomst ved Roskilde busholdeplads kl. 15.14.

8. jan  2000  Roskilde - Albertslund:
Tog regionaltog kl. 10.04 til Roskilde, hvor jeg startede løbet kl. 10.30. Kold regn hele vejen med let rygvind. Ankomst i Albertslund 11.04. Tog S-toget hjem.

6. uge i alt 120 km på 5 løbedage:

10. jan  2000
  Gørding - Ribe:
Efter show i Horsens Statsskole besøgte jeg min far på hospitalet i Grindsted og drak derefter juleøl hos en gammel ven fra min barndomsby i nærheden af Gørding. Var efter øllen skrubforvirret, da jeg klædte om på perronen i Gørding og sprang på toget uden at være færdig. Opdagede at jeg måtte have tabt bilnøglerne på perronen og prøvede at få et tog tilbage fra Bramming. Hoppede på et tog, som imidlertid ikke standsede i Gørding, men først i Vejen. Måtte så vente længe med at få et tog tilbage tilbage til Gørding, hvor nøglerne imidlertid lå i mine bukselommer. Orkede ikke igen at tage toget til Bramming med langt skift til Ribetoget og løb i stedet fra Gørding mod Ribe kl. 19.10. Der var modvind og isnende kulde. Ankomst i Ribe kl. 21.08, hvorefter jeg gav togkonduktøren hele ovennævnte lange forklaring for at undgå at betale for en billet, jeg allerede havde købt den modsatte vej. Jeg slap da også tilbage både til Bramming og derefter til Gørding uden at købe ekstra billet.

11. jan  2000  Gørding - Vejen:
Efter at have overnattet i min fars hus i Agerbæk, tog jeg til 80-års fødselsdag hos min skolekammerat, Marius' mor. Skulle absolut have kaffe både der og hos sønnen, hvorfor jeg først kom af sted, da det var ved at blive mørkt. Kørte til Vejen og tog toget til Gørding kl. 16.10. Startede løbet kl. 16.30 ad små biveje til Holsted og Brørup. Bælgravende mørkt og iskold regn. I Askov blev regnen så voldsom at jeg måtte søge i ly under taget på min farmors hus på Maltvej. Der boede nu en gammel dame, men det var alligevel som om min kære farmor endnu engang slog sine beskyttende arme omkring mig. Ankomst i Vejen kl. 19.06.

12. jan  2000  Rebild (Haverskovvej) - Ålborg:
Efter show i Års, kørte jeg bilen til Skørping station hvorfra Annie Nielsen kørte mig ud til hovedvejen ved 24,4 km-stenen fra Hobro. Startede kl. 16.27, men blev kort efter standset af et træ, der væltede ud over en forbipasserende bil og næsten kløvede den. Bilisten slap dog uden skrammer og efter at han havde tilkaldt Falck, løb jeg videre. Ingen cykelsti før Støvring. Standsede op da jeg kom til Marathonvej i Svendstrup og kom derved i snak med en forbipasserende indvandrer. Løbet gik fint. Jeg havde satset på at være fremme ved Astoria-teatret ved biograftid og ankom da også to minutter i syv - lige i tide til at se "Klinkevalsen". Rystede af kulde og vådt tøj under forestillingen. Med toget tilbage til Skørping kl. 21.31 på et kvarter - ti gange hurtigere end jeg havde løbet samme strækning.

13. jan  2000  Dannerhøj-Sæby:
Ordnede e-mails om formiddagen og tog derefter til præstegården i Gudum for at stille show op til aftenens forestilling. Var en tur rundt om Ålborg rutebilstation for at se tiderne til og fra Sæby. Kørte ud til Dannerhøj ved Uno-X-tanken, hvorfra jeg startede løbet kl. 14.25 - først et stykke ad den nye motorvej. Hørte fint foredrag i radioen af Johannes Møllehave under løbet. Ankom i Sæby kl. 16.57 og tog med bus 73 tilbage kl. 17.15 til bilen.

14. jan  2000  Hobro - Rebild:
Fik Annie Nielsen til at køre mig ude fra Rebild, hvor jeg stillede bilen, til stationen i Arden. Med toget kl. 8.45. Startede løbet i Hobro kl. 9.23, men gik dog op af den stejle bakke. Ingen cykelsti det meste af vejen, men heller ikke meget trafik. Det tog en time at komme igennem Rold skov. Ankomst ved min bil kl. 11.51, hvorefter jeg skulle til middag hos min kusine i Ålborg, hvor jeg tog bad.

7. uge i alt 31 km på 2 løbedage:

19. jan  2000  Sorø - Ringsted:
Efter mit show i Haslev gymnasium kørte jeg til Ringsted og tog bus 234 til Sorø kl. 15.43. Jeg startede løbet på hovedvejen ved indkørslen til Sorø præcis kl. 16.00 i strålende solskin som lidt efter lidt afløstes af en stor fuldmåne over Ringsted. Hørte godt radioprogram om det multikulturelle samfund og var i Ringsted på under halvanden time kl. 17.29.

22. jan  2000  Osted kro - Ringsted:
Tog toget mod Nykøbing kl. 6.54 fra Østerport til Roskilde. Derpå bus 234 kl. 7.40  til Osted kro. Stadigt mørkt da jeg startede løbet kl. 8.00 på den is- og snebelagte cykelsti. Ankom i Ringsted kl. 9.36 og tog toget tilbage kl. 10.10 til Østerport.

8. uge i alt 46 km på 2 løbedage:

25. jan 2000 Bredstedt - Niebüll:
Kom for sent af sted fra foredrag i Oure på Fyn kl. 18 og måtte køre stærkt for at nå toget i Niebüll kl. 20.14. Kunne have nået det, men de tyske grænsevagter insisterede på at gennemrode bilen, så jeg kom 5 min. for sent. Besluttede så at løbe mod vinden og prøve at nå de sidste tog fra Bredstedt den aften. Løbstart kl. 20.45, men kom forkert ud af byen på nordsiden mod Flensburg, hvilket forlængede ruten med 1 km. Senere fulgte jeg i mørket en cykelsti i forkert retning mod en landsby og måtte bruge mindst en halv km på at nå ud til hovedvejen, som ingen cykelsti havde. Det regnede iskoldt og jeg faldt konstant over store rester af isblokke langs vejen eller gled på glatis. Det sidste stykke gik igennem utroligt mørke og ensomme skove. Jeg var presset af at skulle nå det sidste tog tilbage og kom da også joggende ind på stationen netop som toget ankom 23.21. Der var ingen billetsælger, så jeg fik intet "løbsbevis" for denne del af ruten.

26. jan 2000 Niebüll - Tønder:
Da dette var den sidste etape af mit "København til Elben-løb", havde jeg forsøgt at få enten Helle Lyhne, som var i Sønderborg til mit foredrag for CARE, eller min far til at fotografere løbet over grænsen. Men Helle havde møder og min far var syg. Så da jeg tog bussen fra Tønder til Niebüll ringede jeg efter en pludselig indskydelse til Jyske Vestkystens lokalredaktion og spurgte om de ikke var interesseret i en kulørt historie så jeg kunne få et billede. De var straks med på ideen og interviewede mig i telefonen under hele busturen og lovede at være ved grænsen kl. 14.30. Løbstart kl. 13.00, men standse i toldindkøbsbutik i Süder Lögum for at købe en flaske champagne. Endte også med at købe et for tungt marcipanbrød for at forkæle mig selv lidt. Uve fra avisen stod og ventede på grænsen og lidt efter kom fotografen, som tog en række billeder af mig overrækkende passet til den hyggelige grænsebetjent. Han ville ikke dele champagnen, men hans kollega ville meget gerne løbe det sidste stykke sammen med mig ind til Tønder og klædte straks om. Men det kan nok være at satte kniven for struben på mig. Han var yngre og i langt bedre kondition end jeg. I lang tid holdt jeg tempoet, men følte at jeg var lige ved at droppe omkuld, øm og træt som jeg var, efter at have løbet 47 km i løbet af natten og morgenen. Til sidst spurtede han fra mig og jeg følte mig lettet og befriet over derved at kunne løbe i eget tempo de sidste km i mål på mit store København-Elbenløb uden vidner til at se hvordan jeg nærmest kravlede over "målstregen" ved Tønder station.

9 - 11. uge i alt 62 km på 3 løbedage:

25. mar 2000 Tollarp - Kristianstad:
Netop hjemvendt efter halvanden måneds hektisk turne i USA startede jeg langsomt. Ville i første omgang sondere terrænet i Sverige og rekvirere kort og togplaner. Stod op en lørdag morgen kl. 6 og tog flybådene over til Malmø kl. 7. Hoppede gratis på Kystpilen til Lund og tog derefter Skåneexpressen 2 kl. 10.15 til Tollarp, hvor jeg startede løbet kl. 11.20. Kold modvind og haglstorm under løbet. Stærkt forfrossen. Blev smidt af motorvejen af politiet lige før Kristiansstad, hvor jeg ankom 13.25. Ingen tog tilbage hurtigt, da det var lørdag. Fik endelig Kystpilen kl. 15.21 over Hässleholm til Malmø. Vibeke ringede og var rasende over at jeg var taget væk hele dagen uden et ord på vores første fri-weekend efter USA. Først hjemme ved 18-tiden.

30. mar 2000 Hörby - Tollarp:
Tog flybåden til Malmø kl. 9, et gratis stop med Kystpilen til Lund og derefter med Skåneekspressen kl. 11.15. Ankomst i Hörby kl. 11.55. Løbstart kl. 12 i solskin gennem byen. Kun få cykelstier, men bred rabat og dejlige skove. I Tollarp kl. 14.31 netop som Skåneexpressen kom kørende og tog mig helt til Malmø.

6. apr 2000 Hörby - Hurva:
Tog billigbådene kl. 11 og fik derefter elektronisk kort for at spare 20%. Derved har jeg ingen billetter som vedlag, men alle rejser skulle stå på det elektroniske kort. Skåneexpressen til Hörby kl. 12.15, løbstart 12.55 i solskin. Ventede en halv time på bussen i Hurva i iskoldt blæsevejr, blaffede, men kom først op efter lang tid. Blev kørt lige til Malmø af bilisten og nåede flybåden kl. 16.00.

12. uge i alt 85 km på 3 løbedage:

10. apr 2000 Hinnerup - Randers:
Efter min forestilling i Mulernes Legatskole kørte jeg til Hinnerup og parkerede ved stationen. Løbstart kl. 15.40 mod Hadsten. I Randers kl. 18.12, men var dum at købe en jordbærmilkshake i McDonalds 3 km før mål, hvorved jeg næsten ikke kunne slæbe mig de sidste 3 km. Tog bussen tilbage til Hinnerup og kørte derefter til Århus til revisormiddag med min bror.

11. apr 2000 Randers - Hobro:
Havde sovet i bilen i Hobro, hvorfra jeg tog toget om morgenen ved 9-tiden til Randers. Løbstart ved Randers station kl. 9.25. Ankomst i Hobro 12.14, hvor jeg købte frugt af en Bosnisk kone. Skønt stiv i benene, gravede jeg om eftermiddagen have for min far.

13. apr 2000 Hinnerup - Skanderborg:
Efter show i mit barndomshjem i Fåborg præstegård aftenen før, kørte jeg til Skanderborg og overnattede i bilen. Med morgentoget kl. 8.40 til Århus og derefter tog til Hinnerup kl. 9.18. Løbstart i Hinnerup Station kl. 9.40 i øsende regn. Løb hele vejen - 32 km - til Skanderborg uden cykelsti med lastbilerne sprøjtende mig til med vand. Ankomst i Skanderborg 12.53.

13. uge i alt 85 km på 3 løbedage:

20. apr 2000 Horsens - Skanderborg:
Skulle aflevere min datter hos kusinen i Århus pga påskeferien og kørte derefter til Skanderborg og tog toget kl. 16.16. Løbstart i Horsens kl. 16.30 i dejlig sol. Sidste stykke gik lidt langsomt, da fjordene var overvældende smukke. I Skanderborg kl. 18.58.

21. apr 2000 Vejle - Kolding:
Fra SF's landsmøde i Odense blev jeg af Mette Kjøng kørt til Vejle, hvorfra jeg startede kl. 10.40 op ad den stejle bakke. Alt gik fint, men det sidste stykke fra Brandstrup til Kolding gik langsomt fordi det var hæsligt bebygget med Bilkaer. Ankomst 13.20, hvor Mette ventede ved Koldinghus og kørte mig tilbage til SF-mødet, hvor jeg havde foredrag om aftenen.

22. apr 2000 Horsens - Vejle:
Fra SF-mødet, hvor jeg fik lidt for mange øl, kørte jeg til Vejle og parkerede ved stationen. Med toget kl. 10.24 til Horsens, hvor jeg startede løbet kl. 10.45. Det var dejligt for en gangs skyld at have cykelsti hele vejen. I Vejle kl. 10.24, hvor jeg tømte Føtex for appelsinjuice og var klar til at holde påskeferie hos min far.

14. uge i alt 63 km på en nat!!! (aften + morgen):

27. apr 2000 Ronneby - Karlshamn:
Kørte over Helsingør til Ronneby i bil for at kunne overnatte og se de historiske slotte, som har været i min families ejerskab. Efter at være kommet for sent til toget i Karlshamn og Ronneby besluttede jeg at løbe fra Ronneby mod Karlshamn for at nå toget derfra tilbage. Løbstart kl. 17.15 i så stærk varme at jeg måtte løbe med nøgen overkrop. Pga motorvej måtte jeg løbe 5 km nordpå og derefter gennem vidunderlige stille skove med mosbegroede sten og klipper. Inspireret af skønheden løb jeg ekstra godt, men ville ikke have nået toget tilbage kl. 21.29 hvis det ikke havde været 10 minutter forsinket. Var godt dehydreret efter de 33 km, men kunne kun få sodavand med brus. Derfor kunne jeg ikke sove hele natten i bilen ude ved kysten, da maven boblede.

28. apr 2000 Karlskrona - Ronneby:
Stod tidligt op og tog bus 500 til Karlskrona kl. 7.40. Løbstart ca. 8.15. Løb første 10 km ulovligt på motorvejen. De sidste 7 km svingede jeg ind på sideveje. Ankomst præcis kl. 11 ved Ronneby station.

15. uge i alt 64 km på en nat:

11. maj 2000 Sölvesborg - Kristianstad:
Kørte derover efter nogle andre ærinder og nåede lige Kustpilen fra Kristianstad 16.45. Løbstart 17.40 først ad hyggelige biveje, derefter ad den flade E22. Intet bemærkelsesværdigt. Ankomst i Kristianstad kl. 20.46. Læste Skånehistorie på en restaurant. Sov dårligt i bilen i Sölvesborg om natten.

12. maj 2000 Karlshamn - Sölvesborg:
Stod tidligt op og tog Kustpilen til Kalshamn 7.06. Løbstart kl. 7.40 ad den store omvej omkring Elleholm slot, hvis kirke jeg lige så. Da jeg efter ca. 10 km's løb så et skilt, der sagde 20 km til Sölvesborg, var jeg ved at give op, da benene værkede efter aftenens løb. Tog flere korte pauser langs det smukke vand og nåede målet ved ca. 11-tiden.

16. uge i alt 70 km - deraf 42 km på en dag:

24. maj 2000 Gørding - Esbjerg:

Kørte om natten fra show i Virum ved 11 tiden, sov i bilen ved Kolding og kørte til Esbjerg kl. 6 og stillede den ved Statsskolen. Gik ned til stationen og tog toget kl. 8.45 til Gørding. Løbstart 9.45 i øsende regn de første 10 km. Derefter blev jeg tørret af en strid modvind. Det meste af vejen var på hyggelige biveje gennem Bramming og Tjæreborg. Da jeg ankom til Statsskolen stod min gamle gymnastiklærer Norup og rektor og ventede i skolegården sammen med et par journalister fra Jydske Vestkysten og jeg blev inviteret på øl i lærerværelset.

25. maj 2000 Esbjerg - Blåvands fyr:
På kortet havde jeg opmålt ruten til 34 km, lige i overkanten af hvad jeg bryder mig om. Men i bussen kl. 9.35 fra stationen så jeg at vejskiltene sagde 38 km. Og fra Blåvand var der yderligere 2 km ud til fyret, hvor jeg fik et par tyskere til at fotografere mig på dette yderste vestpunkt af mit Danmarksløb. Løbstart 11.15. En iskold regn silende ned under hele løbet og gennemblødte alt mit tøj, mit kamera og min mobiltelefon. Jeg tænkte at hvis jeg kunne løbe de første 30 km kunne jeg altid gå resten, da jeg ikke gad at dele ruten op. Ved Tarphagevej måtte jeg ikke løbe på motorvejen, men skulle tage en 2 km længere strækning over Guldager, hvorved det samlede løb blev et maratonløb. Da jeg nærmede mig Esbjerg slog modvinden over i stiv kuling, der gjorde det næsten umuligt at løbe. CARE's medarbejder Helle Luhne sad og ventede mig i Hotel Ansgar, da jeg ankom kl. 15.47 til et fortjent varmt brusebad.

16. uge i alt 115 km

30. maj 2000 Hurva - Lund:
Tog flyvebåden over kl. 10, Pågatoget til Lund kl. 11 og Skåneexpressen kl. 11.15 til Hurva. Løbstart kl. 11.40. Solskin og blæst. Drejede ind over Gårdstange for at undgå motorvej. I Lund kl. 13.44, nåede toget kl. 13.47, men uden billet. Var tæt på at få en bøde på 600 kr, men spillede dum uvidende dansker.

3. juni 2000  Brömsebro - Haltorp:
Kørte over med min familie på campingtur. Fra Karlskrona kørte Vibeke og Lalou mig til Brömsebro, hvorfra jeg startede kl. 14.55 mens de ledte efter lejrplads langs kysten. Pga varmen tømte jeg en haveslange undervejs. Drejede ind over Haltorp, hvor jeg skulle have været hentet. Ventede halvanden time på Vibeke, som havde misforstået mødestedet, og løb så videre ud til E22.

4. juni 2000  Haltorp - Kalmar:
Efter formiddagens besøg i Kalmar slot løb jeg fra dette kl. 12 ud til E22. Havde sagt til Vibeke at hun skulle samle mig op ved 30 km skiltet 3 timer senere og var der præcis 2 t 55 min senere, godt dehydreret, men de havde chokolade og juice med.

5. juni 2000
Karlskrona -  Brömsebro:
Vibeke blev nødt til at tage hjem, så jeg overnattede på bagsædet ved stationen i Karlskrona. Tog derfra bus 500 kl. 6.25 og var i Brömsebro kl. 7. Havde regnet med 35 km tilbage, men det sidste stykke gik ad en cykelsti, som bugtede sig gennem den skønneste skærgård. Så jeg nåede op på 37 km på denne sidste dag, men var nu i så god træning at det gik fint.

16. uge i alt 41 km (på én dag):

12. juni 2000  Broløbet København - Malmø:
Havde tømmermænd efter festen aftenen før for afslutningen på mit Kalmar-Elbenløb og drukket for meget kaffe. Cyklede til broløbet med DK-4's kameramand, som ville følge mig på løbet. Løbsstart ca. 13.50 sammen med min søn, der ikke havde trænet og hurtigt sejlede bagud mens jeg tacklede mig i sidespring forbi mange af de hundredtusind i den varme tunnel. Stærk rygvind op og ned ad broen, men jeg skulle tit standse for at tisse pga af tømmermændskaffen. Havde en meget flot slutspurt.

12. juni 2000  Lund - Malmø (til broløbspladsen):
Jeg troede at der kun var 13 km fra Lund til Malmø og at jeg sagtens kunne klare det i umiddelbar forlængelse af, men det viste sig at der var mindst 20 km fra broløbets målplads til Lund. Tog Pågatoget til Lund 17.00 og startede 17.15, men opdagede at broløbets medvind nu var modvind. Så først 19.21 var jeg fremme og havde dermed endeligt forbundet Østersøen med Elben eller Vesterhavet i ét stort løb.

11. sept 2000 Sæby - Jerup:
Efter show i Brønderslev kørte jeg til Sæby og tog bus 73 kl. 16.00 til Frederikshavn. Derefter med tog nr. 79 kl. 16.40 til Jerup. Løbstart kl. 15. Dejlig sol med udsigt over Kattegat. Ankomst kl. 19.34.

5. sept 2004 Jerup - Skagen:
Ventede i 4 år på at få et show i eller omkring Skagen (da jeg ikke ønsker at deltage i unødvendig miljøødelæggelse med min bilkørsel). Til sidst gav jeg op og løb denne strækning en varm eftermiddag, da jeg kom tilbage med Kristianssand-Hirtshals båden om morgenen.

Tilbage til "At løbe Danmark over ende"