Voor literaire agenten en uitgeverij:
Technische details van het voorgestelde
koffietafelboek
Ik heb besloten de lay-out van mijn oude boek, "American Pictures", te gebruiken
(u kunt het hier downloaden ter
vergelijking), aangezien het nooit in Amerika is gepubliceerd, maar alleen
door mijzelf is gedrukt en verkocht tijdens
mijn colleges aan de universiteit.
Mijn Deense drukker heeft me dit aanbod gedaan om
het te drukken voor 32 DKr per boek
voor 10.000 exemplaren = 4,30 Euro per boek. De kwaliteit op glanzend fotopapier
zal vergelijkbaar zijn
met mijn oude boek dat u hier kunt doorbladeren.
Ik heb zelf de foto's in InDesign opgemaakt voor een afgewerkt boek in 24 x 20,2
cm. De kleine foto's en de tekst zouden er echter beter uitzien als het een
centimeter in elke richting wordt uitgebreid zoals mijn vorige
kunstfotoboek van Steidl en diverse museumcatalogi
zoals deze van MOMA Louisiana.
Mijn
Gallery V1 in Kopenhagen
- die veel van mijn foto's als kunst heeft verkocht en
museale tentoonstellingen in heel Europa
heeft gemaakt - kwam op het idee om mijn oude politieke boek te combineren met
dat van een kunstfotoboek waarin de beste foto's worden uitvergroot. Dit vraagt
meer ruimte, dus in combinatie met de toegevoegde hoofdstukken over mijn werk
met blanke haatgroepen, Rockefeller etc., is het nieuwe boek tot nu toe ongeveer
450 pagina's in plaats van 304 (vóór het geplande Nawoord).
Een uitgever zal later beslissen welke pagina's en hoofdstukken worden opgenomen,
alternatieve lay-out of andere foto's uit mijn archief. En de grootte van het
boek wordt natuurlijk bepaald door de goedkoopste kosten en oplage voor het
glanzende papier van hoge kwaliteit, schapruimte in boekhandels enz.
A publisher will later decide which pages and chapters to include, alternative
layout or other photos from my archive. And the size of the book is of course
determined by the cheapest cost and print run for the glossy high quality paper,
shelf space in book stores etc.
Een uitgever zou misschien een erkend hedendaags zwart auteur of kunstenaar een
voorwoord willen laten schrijven (zoals
Arthur Jafa, wiens kunst geïnspireerd werd door American Pictures).
Updates over de mensen in het boek
Wat mensen altijd leuk hebben gevonden is dat ik - in tegenstelling tot de
meeste fotografen - altijd in contact ben gebleven met de mensen die ik 50 jaar
geleden begon te fotograferen. Op die manier kon ik in mijn latere lezingen hun
levensverhalen presenteren - maar al te vaak van hun kindertijd tot aan hun dood
- en op die manier een belangrijk aspect laten zien van de Amerikaanse
geschiedenis zoals die zich ontwikkelt. Zoals in dit boek zal blijken, betekenen
de "wortels van de onderdrukking" dus ook de psychologische littekens uit de
kindertijd, vaak in de vorm van seksueel misbruik dat later tot destructieve
patronen heeft geleid.
Ik had gehoopt veel van deze updates in dit boek een plaats te kunnen geven,
maar heb ervoor gekozen om op mijn website links te maken naar de meeste ervan.
Op veel plaatsen onder de foto's of de tekst ben ik van plan deze links te
plaatsen - misschien als #update-15 of een streepjescode - zodat de lezer
meteen kan zien wat er
later met de mensen is gebeurd, zoals hier met
Renee Yates op pagina 412. Maar vaker gepresenteerd op pagina's opzet als
die in het boek, zodat schoolklassen ze kunnen uitprinten als uitbreiding van
het boek.
Op dezelfde manier ben ik van plan om onder de liedjes en interviews links te
maken naar de video's ervan zodat de lezer ze meteen kan beluisteren op zijn
mobiele toestel. Hier is de index.
Dit is ook mijn verificatie dat ik mensen juist citeer, zoals wanneer
seriemoordenaars praten over alle zwarten die ze hebben vermoord.
Ik kijk er naar uit om al deze zaken met mijn uitgever te bespreken. Op dit
moment hoop ik dat het boek snel kan worden gepubliceerd terwijl de Black Lives
Matter en Critical Race Theory worden besproken.
Met vriendelijke groet
Jacob Holdt
|