118. tipoldefar:
Amenhotep I Djeserkare, født omk. 1550,
farao 1526-1505 f. Kr. Dronning og søster Ahhotep II.
Andre koner: Meryt-Amon og Sat-Kamose.
Amenhotep har han kun været lidt over 20, da
hans far, Ahmose, døde. Egentlig var hans ældste bror
Ahmose-Sipeiri udset til at være tronfølger, men han døde
før faderen. Han var først gift med sin søster Meryt-Amon,
men allerede inden hun døde blev han gift med sin anden søster
Ahhotep II. Ja, faktisk gik han virkelig til yderligheder ved
også at gifte sig med sin tredje søster Sat-Kamose. Uden tvivl
fordi han vidste at enhver som søstrene giftede sig med derved
blev en ikke utænkelig rival til tronen, besluttede han sig til
at gifte sig med alle tre selv. Som royale prinsesser gjaldt de
selvfølgelig alle tre - ifølge den nye feministiske revolution
- som gudehustruer og regerende dronninger og vi kan let
forestille os hvordan problemet med forrang mellem de fem
dronninger i paladset må have givet periodisk hovedpine for
husets herre. Og al den kvindelige jammer, der må have været
ved Ahmoses begravelse, som Amenhotep forrettede.
Amenhotep voksede altså op i et palads
domineret af kvinder og der er grund til at tro at hans mor,
Ahmose-Nefertari, der nu var midt i fyrrerne, og hans bedstemor,
Ahhotpe, der nu var omkring 65, fortsatte med at styre med fast
hånd for den unge konge. På en gravstele fra 24. april 1516,
Amenhoteps tiende regeringsår, skriver finansministeren Kares
nemlig:
"En befaling fra kongemoderen til
skatmesteren, finansministeren og herolden Kares:
kongemoderen Ahhotep befaler, at der skal bygges en grav for
dig i Osiris hellige by Abydos. Der skal bringes dig
dødsofre, således som en dronning gør for den, som hun
elsker. Kares, som følger sin dronning hvor hun går, er
sin herskerindes sande fortrolige til hvem skjulte ting
siges, indviet i sin herskerindes planer, som forebringer
sager i paladset, diskret i paladsets anliggender, som
forsegler sin mund over det, som han hører, kongemoderens
årvågne forvalter, Kares.
Når vores 120. tipoldemor i en alder af 75 kan
have en sådan magt over finansministeren, tyder det på at
paladset stadig i en vis grad styredes af kvinder.
Efter sejrene over Hyksos under faderen, havde
den nye konge nu fået blod på tanden og valgte kongenavnet
"Tyren som erobrer landene" for at understrege
udenrigspolitikken i sit politiske program. Han gennemførte to
større felttog i sin regeringstid. Allerede i sit første
regeringsår stod han overfor det libyske oprør, der kronisk
vendte tilbage hver gang en ny konge besteg tronen. Og siden hen
trængte han længere sydpå i Nubien end sin far og påbegyndte
den ægyptisering, der prægede landet under hele Det Ny Rige.
Den tidligere nævnte søofficer Ahmose-søn-af-Ebana var stadig
aktiv og skrev om dette togt:
"Jeg førte slagskibet med kong
Amenhotep, da han drog til Kush for at udvide Ægyptens
grænser. Hans majestæt fangede den nubiske høvding midt
mellem hans egne tropper, og de blev bragt bort i lænker.
De flygtende blev nedlagt som om de aldrig havde eksisteret.
Ved den lejlighed stod jeg i spidsen for vore tropper og jeg
kæmpede hårdere end forventet, hvilket kongen så. Jeg
hjembragte to hænder, som blev overgivet ham. Kongen
forfulgte så den nedkæmpede høvdings folk og kvæg og jeg
tog en levende fange og overgav ham til kongen. På kun to
dage sejlede jeg derpå kongen ned ad strømmen igen og blev
belønnet med guld. Jeg hjembragte to slavinder som bytte
foruden dem jeg gav hans majestæt og blev udnævnt til
"Kongens livkæmper."
Under denne kampagne forstærkede han
fæstningerne sydpå langs Nilen.
Bortset fra disse to småkrige, der mest var
straffeekspeditioner, var Amenhoteps tid præget af fred.
Interesseret i kunst og arkitektur, var han mest optaget af at
oprette templer til guderne. Opfindsom og entusiastisk brugte
han mange slags sten såsom alabast for at udføre kunstfærdige
byggerier i Karnak tempelkomplekset i Theben. Her kan man stadig
læse vor 118. tipoldefars egne ord over den hvælving, som han
rejste til et af sine jubilæer:
"Kong Amenhotep gjorde dette til minde
for sin far, Amon - rejste for ham en 400 tommer høj port
foran templet af den fine kalksten fra Ayan."
For disse byggeaktiviteter blev Amenhotep straks
efter sin død erklæret titulær gud af Amons præster, en
hædersbevisning kun givet få faraoer. Faktisk erhvervede han
sig så stort et ry som grundlæggeren af disse religiøse
bygninger at han i generationer efter blev dyrket som gud. De
blomstrende betingelser for landet, som gjorde dette muligt og
som tillod hans efterfølgere at opnå så meget, skyldes for en
stor del den ihærdighed med hvilken Amenhotep fortsatte og
forstærkede Ahmoses politik.
Han var den første farao i Ægypten, der
udtænkte en plan til at adskille hans egentlige grav fra hans
mere fremtrædende begravelsestempel eller pyramide. Han var
naturligvis bevidst om de stadig mere hyppige gravplyndringer og
anlagte i stedet en klippegrav i en afsides dal i bjergene lige
vest for Nilen i nærheden af Theben. Dalen blev siden da fast
gravsted for det Nye Riges konger og Amenhotep er derved i dag
nok mest kendt som grundlæggeren af den berømte Kongernes Dal.
Da hans mumie blev fundet var den så smukt tilberedt at ingen
ønskede at åbne den for at gøre medicinske studier f.eks. af
indvirkningen af at være produkt af flere generationers
søskendeindavl. Begravelsesritualerne havde udviklet sig under
hans regering, og balsamørerne havde gjort sig stor umage med
at forberede hans jordiske gudelige rester til evigheden - som
et vidnesbyrd om deres hengivenhed for denne farao, der
tydeligvis af sine samtidige blev betragtet som en god konge.
12.
kapitel: Thutmosis I Akheperkare |