Vores 132. tipoldeforældre:
Amenemhat III. Nima'atre, født ca. 1863,
farao 1843-1797 f. Kr. og dronning Nefru-ptah. Anden dronning:
A'at
Nu skal du høre om den måske allerstørste
farao i hele Ægyptens historie, Lalou. Men også om hvordan
han opnåede sin storhed ved hjælp af et andet af vore
familiemedlemmer, som er så berømt at børn over den halve
verden kender ham. Amenemhat III var kun ca. 20, da han blev
farao efter den 70-årige Sesostris, men i de senere år har
ægyptologer ment at de måske herskede sammen i de sidste 20
år af dennes liv.
Modsat
sin far var Amenemhat en fredens mand. Han bekymrede sig
udelukkende for sit folks velfærd, som han øgede i en sådan
grad at ægypterne den dag i dag nyder godt af hans værk.
Mens Sesostris havde bygget militære kanaler for at kunne
føre sine krigsskibe udenom Nilens vandfald mod Nubien i syd,
byggede Amenemhat kanaler for at føre vandet fra Nubien ind i
ørkenen mod nord og give denne liv.
For at forstå betydningen af hans værk, er
det på sin plads at fortælle lidt om bøndernes liv i
Nillandet. De levede i en meget delikat balance med floden.
For at få helst to afgrøder om året i den smalle floddal
skulle de både overrisle og dræne markerne. Den årlige
stigning af Nilen og det frugtbare slam, den førte med sig,
skulle udnyttes til overrisling af så store arealer som
muligt og derefter afvandes for at vaske saltene fra
undergrunden væk. Markerne der lå tættest på Nilen var i
oversvømmelsestiden helt omgivet af vand og måtte derfor
beskyttes af diger, så den frugtbare muld ikke skyllede væk.
Digerne skulle også lede vandet op til de højereliggende
marker. Det kæmpemæssige arbejde med at organisere dette
enorme digeprojekt med bassiner, der blev overrislet af et
netværk af kanaler var allerede blevet iværksat af kongerne
i Det Gamle Kongerige og tidligere. Digerne var tilligemed den
tids landeveje, som man tørskoet kunne færdes på i
oversvømmelsestiden. Det var bøndernes opgave at
vedligeholde digerne, idet det kunne medfører katastrofer
hvis nogen sjuskede. For at en bonde ikke skulle påstå at
det var en nabo, der ikke passede sit dige rigtigt, var det
vigtigt at det hele var under opsyn af myndighederne. Dette
var en vigtig grund til at der i reglen udbrød hungersnød
når faraos magt svækkedes.
I det Mellemste Rige var faraos magt derimod
blevet gradvist stærkere og det kom under Amenemhat III
bønderne til gode. Syd for Memphis lå på hans tid en stor
sø, Moeris, midt i et kæmpemæssigt sumpområde. Området
kunne ikke opdyrkes skønt Nilen hvert år skyllede vand ind
over det og aflejrede frugtbart mudder, men vandet kunne ikke
løbe derfra igen. Amenemhat indså behovet for mere dyrkbart
jord og iværksatte en serie hydrauliske systemer for at
opdyrke hele denne sump, som hed Faiyum. Hans ingeniører
tappede Nilen ca. 300 km oppe ad floden og gravede en kanal -
"Josefs kanal" - gennem hvilken vandet i
oversvømmelsestiden kunne ledes ind i Faiyum-bassinet, hvor
det blev holdt tilbage med sluser for derefter at føres
tilbage til Nilen samme vej. Derved kunne de holde så meget
vand tilbage til Nilens lavvandede tid at dennes volumen
næsten fordobledes. Altså lykkedes det i nogen grad for
vores 132. tipoldefar i oldtiden at regulere Nilen og undgå
hungerskatastrofer - ligesom den store Aswandæmning, som
Ægypten næsten 4000 år senere måtte have Sovjetunionens
hjælp til at konstruere.
Men også Amenemhat måtte have udenlandsk
hjælp til at føre sine drømme ud i livet - og.... ja,
sågar til at tyde dem. Hør blot:
"....senere havde Farao en drøm: Han
stod ved Nilen, og op af Nilen steg syv smukke og velnærede
køer. De gav sig til at græsse mellem sivene. Efter dem steg
syv andre køer op af Nilen, grimme og magre. De stillede sig
ved Nilens bred ved siden af de første køer. De grimme og
magre køer åd de syv smukke og velnærede køer. Så
vågnede Farao...." (I Mos 41, 1-4)
Ja, Lalou, det er nok en af verdens mest
berømte drømme og du havde nok ikke drømt om, da du hørte
den i det man i min barndom kaldte Bibelhistorie, at den havde
noget med dine egne forfædre at gøre - ja, at den vel var
andet end blot en smuk bibelsk billedlig fortælling. Faktisk
er det også først i din levetid her i de aller seneste år
at ægyptologerne har været i stand til at "tyde"
denne drøm - altså at placere den i historisk virkelighed.
Men lad os først høre hvad Bibelen videre sagde:
Da farao ikke kunne tyde sin drøm - som jo
passer fint ind i Amenemhats historiske virkelighed med at
tæmme Nilen - fortæller én af hans ansatte ham om at han
sammen med en anden, der også var faldet i unåde hos farao,
havde siddet i fængsel sammen med en vis hebræer. Denne
havde enten gennem egen indsigt, eller mere sandsynligt ved at
have fået et praj fra lokalforvalteren, som han stod nær,
været i stand til "at tyde deres drømme" - altså
at fortælle dem at den ene ville blive løsladt og den anden
henrettet. Nøjagtig sådan gik det dem og den embedsmand, som
var blevet løsladt og nu genindsat ved hoffet rådede nu
kongen til at sende bud efter denne fange, idet han
fremhævede at han var søn af en meget rig og indflydelsesrig
asiatisk høvding, men var blevet solgt som slave til Ægypten
af sine brødre. Fangen var nemlig, Lalou, ingen anden end
Josef, søn af din 124. tipoldefar patriarken Jacob!
Josef blev nu hentet til paladset, hvor han
tolkede faraos drøm om køerne: først ville der komme 7 år
med overflod og derpå 7 år med hungersnød. Derfor rådede
han farao til at udpege en forstandig mand til at stå for
indsamlingen af en femtedel af afgrøden i de 7 overflodsår.
Vi skal se nærmere på den smukke historie om
Josef i kapitlet om israelitterne og her blot se på de
historiske kendsgerninger, ægyptologerne er kommet frem til.
Der synes i dag ikke længere at være tvivl om at det var
faraoen Amenemhat III, som kastede sin kærlighed til Josef og
gjorde ham til sin statsminister i en alder af 30 - ca. år
1832 f. Kr. Til trods for ægypternes foragt for fremmede var
dette ikke uhørt. En senere farao - vores 114. tipoldefar,
Akhenaten - gjorde ligeledes en jøde ved navn Yanhamu til
imperiets højkommissær ligesom vores 109. tipoldefar, farao
Merenptah, gjorde den semitiske Ben Ozen til sin hofmarskal.
De var de første af de mange jødiske statsmænd i
fremtrædende roller i "fremmede" regeringer gennem
de næste 3000 år. Sidst har vi i vores egen familie set det
med min 4. grandfætter, den kendte norske udenrigsminister
Edward Bull.
Det interessante ved Josef er snarere at han
bliver statsminister med en erklæret fremmed,
"jødisk" holdning 640 år før jøderne selv får
en national identitet med egen konge og ministre - en national
identitet der i høj grad var et produkt af diskriminationen,
som Josefs efterkommere senere må lide i det selvsamme land
der løfter ham selv til de højeste tinder. Denne underlige
skæbne af relativ succes og irrationel diskrimination synes
at forfølge "Herrens udvalgte folk" lige fra den
ældste patriark, Abraham's udvisning fra Ægypten til vore
dage. Og i denne usikre tilstand går der som en rød tråd i
et flertal af jødiske statsmænd - fra Josef til den rabiate
ungdomssocialist Edward Bull - et stærkt venstreorienteret
engagement affødt af den intuitive bevidsthed om at uden
folkets velvære væltes dets smertesophobniger straks over
på minoriteterne. Vejen gik i reglen gennem kravet om en
stærk statsmagt og skal vi tro Biblens ord har Josef i så
henseende ikke stået tilbage for sine jødiske efterkommere,
Marx og Lenin:
"Josef samlede alle de penge, der fandtes
i Ægypten og i Kana'an, de penge, som var indkommet ved salg
af korn; dem bragte han til faraos palads. Da pengene slap op
i Ægypten og Kana'en, kom alle ægypterne til Josef og sagde:
"Giv os brød! Hvorfor skal vi dø for øjnene af dig?
Der er ikke flere penge." Så kom de med deres kvæg til
Josef. Og Josef gav dem brød for deres heste, deres får og
køer og deres æsler. Det år forsynede han dem med brød for
deres kvæg.
Da det år var forbi, kom de året efter og
sagde til ham: "Vi vil ikke skjule for dig, herre, at
pengene er sluppet op, og vores kvæg har du fået, herre. Vi
har intet andet at give dig, herre, end vores krop og vores
jord. Hvorfor skal både vi og vores jord dø for øjnene af
dig? Køb os vores jord for brød, så vi bliver trælle for
Farao sammen med vores jord. Giv os såsæd, så vi kan leve
og ikke dø, og så jorden ikke ligger øde hen."
Så købte Josef al Ægyptens jord til Farao.
Hver ægypter solgte sin jord, for hungersnøden var hård.
Sådan kom landet til at tilhøre Farao, og folket gjorde han
til trælle i hele Ægypten fra den ene ende til den anden.
Kun præsternes jord købte han ikke, for præsterne fik deres
faste ydelse fra Farao." (I Mos 47: 13-22)
De
fleste ægyptiske detaljer i beretningen om Josef forekommer
autentiske. Selv detaljer som den hest og vogn Josef får
stillet til rådighed af farao (I Mos 41:43) skal vi senere se
kan være rigtige – skønt man hidtil har ment at heste
først kommer til Ægypten i Hyksostiden. Billedet er næsten
parallelt med den ubegrænsede magt en senere Lenin, Mao eller
Pol Pot tilraner sig under tilsvarende sultkatastrofer. De
seneste års ægyptologer er tilbøjelige til at mene at
Amenemhat III regerede de første 20 år sammen med sin far
Sesostris og i så fald passer Josefs centralisering af magten
nøjagtigt med den vi ved der fandt sted i Sesostris sidste
år med knusningen af nomarkerne - en centralisering, der
under alle omstændigheder fortsatte under Amenemhat.
Allermest fascinerende er det at
ægyptologerne i dag med uhørt nøjagtighed kan fastslå
tidspunktet for sultkatastrofen. Ved sin nye sydlige grænse
til Nubien havde Sesostris III bygget to fæstninger, Semna og
Kumna, på hver side af Nilen ved en smal slugt med stejle
klippevægge. Her var man fra Amenemhats tredje regeringsår i
1840 f. Kr. begyndt at måle Nilens vandstand i
oversvømmelsestiden. Omkring de år, hvor Josef kom til
magten fortsættende indtil nøjagtig syv år efter kan man se
at Nilen gik uhørt højt op til 17 meter over lavvande mod en
gennemsnitlig højde på 12 meter. Det har betydet at
Ægyptens marker i de år har fået langt mere vand og slam
end normalt og at nye ørkenområder har kunnet opdyrkes.
M.a.o. betød det "fede køer" og tider for
bondebefolkningen. Men så i 1824 sker der en pludselig
forværring og igennem de næste 12 år når Nilen sin
højeste vandstand nogensinde med et gennemsnit på 21 meter
over lavvande.
Hvis vi ser bort fra de særlige afrundede tal
- 7, 12 og 40 - som Biblen altid opererer med, harmonerer
Josefs drøm altså fint med virkeligheden og det er let at
forestille sig at dette har været dråben, som Nildalens
fintfølende netværk af diger ikke kunne klare. Som den
amerikanske specialist i antikke klimaer, Barbara Bell,
overbevisende argumenterer, har så høje floder med tre til
fire gange en normal oversvømmelses vandmasser næsten med
vished medført en periode med hungersnød. Dels er diger og
landsbyer blevet skyllet væk og dels har vandet stået for
længe på markerne til at man kunne plante. Denne langvarige
naturkatastrofe mener man er årsagen til at Amenemhat III på
alle statuer afbildes i dybeste alvor. Men samtidig som den
omsorgsfulde landsfader. Det er også betegnende at Amenemhats
datter Sobekneferure som den første nogensinde bliver opkaldt
efter Nilens krokodillegud Sobek ligesom en stor del af vore
forfædre i det efterfølgende dynasti bliver det. I en anden
gren af vores familie optræder vores 136. tipoldefar,
Sehetep-ib-seneb, som den første præst for Sobek i netop de
samme år.
Hvordan det lykkedes Josef at redde landet
gennem denne katastrofe stemmer også overens med Biblens
billede af en tvangscentralisering. Umiddelbart ved siden af
den tidligere nævnte "Josefs kanal" - som den dag i
dag hedder Bahr Yussef - lå i oldtiden et af verdens største
bygningskomplekser. Græske besøgende som Herodot, Diodorus
og Strabo kaldte det for den ægyptiske Labyrint, da det
mindede om det kæmpestore palads Knossos på Kreta. Herodot
siger:
"Jeg har set det med egne øjne og i
sandhed kan ingen ord beskrive dets vidunder. Skønt
pyramiderne var større end ord kan fortælle og hver af dem
kommer på højde med mange af de største monumenter bygget
af grækerne, overgår dette labyrintiske bygværk selv
pyramiderne. Det har 12 overdækkede pladser....der er 3000
værelser, 1500 ovenpå og 1500 under jorden. Værelsernes
udløb og forvirringen af gange hid og did mellem pladserne
var et endeløst vidunder for os da vi passerede fra plads til
værelse og fra værelse til søjlegang og fra søjlegang til
endnu flere værelser og derpå til flere pladser."
Sådan så det ud i hvert fald indtil Kristi
fødsel, men i middelalderen brugte man stenene til Kairos
kirker og senere til en lokal jernbane. Uden mulighed for at
se andet end de sørgelige rester troede ægyptologer derfor
tidligere at det blot drejede sig om begravelsesbygninger
opført i forbindelse med Amenemhats pyramide lige ved siden
af. Men i 1995 gjorde ægyptologen David Rohl forskellige
opdagelser, der ingen tvivl lader tilbage om at det drejede
sig om selve Josefs og Amenemhats store administationscenter.
Bl.a. var det blevet bygget før pyramiden og dets arabiske
navn, Hawara, viste sig at være det samme som Avaris i
Nordægypten, der betød "Ministeriets palads".
Bygningerne viste at der var sket en voldsom
reorganisering af magten under Josef og Amenemhat, hvor der
blev oprettet tre regionale departementer; et i Avaris i Nord,
et i Hawara med direkte udsyn over Moerissøen og Josefkanalen
i midten og et i Theben i syd. Meningen med disse
departementer har, som Biblen siger, været at centralisere
magten for at kunne organisere bøndernes arbejde for staten
mod at disse til gengæld modtog korn fra staten efter behov.
De 12 indendørs pladser, som Herodot beskrev,
svarede nøjagtig til antallet af 2. departements amter eller
"nomer", som "nomarkerne" tidligere havde
styret næsten selvstændigt. For at forhindre en gentagelse
af den hungersnød, der havde hærget i den første mellemtid,
hvor disse lokalfyrster havde haft uindskrænket magt, slår
Josef nu hårdt ned på dem for at kunne monopolisere
Ægyptens kornforsyning med ligelig fordeling for øje. Som en
anden Lenin gør han en brat ende på provinsguvernørernes
arvelige embeder og erstatter dem med loyale embedsmænd. Med
et slag erstattes det gamle adelskab med en middelklasse af
embedsmænd og håndværkere. Pludseligt opstår der i
ægyptisk sprog ord for "byboere" eller
"borgere".
Der
er ingen tekster som fortæller om denne revolution, der må
have været så meget mere bitter fordi familierne, der blev
udstødt fra den politiske arena, ofte var intimt forbundne
med kongehuset gennem blodbånd og venskab. At Josef - som så
mange senere revolutionære - tyede til vold for at føre sine
visioner ud i livet er der nok ikke megen tvivl om. På sin
gravskrift afslører f.eks. Sehetep-ib-Re - en af disse
tidligere arvefyrster der nu er blevet skatteindkræver for
kongen - hvor vigtigt det er at rose Amenemhat III for selv at
overleve:
"Tilbed kongen Amenemhat i jeres
indre, hans øjne gennemskuer enhvers indre. Han
forfrisker jorden mere end den store Nil, eftersom han har
fyldt Ægypten med liv. Kæmp for hans navn, rens jer ved
at sværge ved hans liv, så skal I fries fra ondt. Thi
den som kongen elsker, skal blive en ærværdig. Der skal
ingen grav være for den, der gør oprør mod hans
majestæt, hans lig skal smides i vandet. Når I gør
dette skal jeres lemmer være sunde, og I skal finde hvor
godt det er til evig tid."
Denne revolution kan også ses ved at
feudalherrernes grave pludselig bliver mindre i takt med at de
mister deres magt, mens faraoernes pyramider gennem hele det
12. dynasti er blevet større. Josef selv blev - som visse
andre navnkundige revolutionære mange år senere - balsameret
og siden begravet i en lille pyramide ved hans anden
regeringsby Avaris i deltaet. Men da østrigske arkæologer i
1987 fandt den, var der intet spor af hans skellet. Derimod
opdagede de at der senere var gravet en tunnel, som var så
omhyggeligt udført at det ikke tydede på gravrøvere. Det
var med andre ord den tunnel gennem hvilken Moses 215 år
senere havde ført sin stamfader ud af
Ægypten
sådan som Josef ønskede det ved sin
død (I Mos 50: 25). Derimod fandt man i graven resterne af en
statue i kæmpestørrelse af Josef. Der er ingen tvivl om at
det er ham. Han er tydeligt fremstillet som en udlænding og
klædt i de farverige gevandter, som hebræerne skildredes i i
Ægyptisk kunst. Når Josef er blevet husket igennem 3000 år
for sin berømte frakke i mange farver er det ikke så lidt af
en sensation pludselig at finde beviset for Biblens
beskrivelse af den i hele dens originale pragt.
De østrigske arkæologer under ledelse af
Manfred Bietak (som endnu ikke har skrevet sin rapport om det)
har gjort en bibelsk legende til levende historie og vist at
jødernes sande historiske begyndelse var ved Nilens breder,
hvor en begyndende national bevidsthed blev formet ud af
slaveri. At en 17-årig hyrdedreng, der som slave blev bragt
ind i Ægypten, gennem sine usædvanlige indsigtsfulde,
opfindsomme og kreative evner til at fortolke komplekse
fænomener, at forudsige og forudse, at planlægge og
administrere, er i stand til at vinde tilliden fra Ægyptens
største farao i fredstid og at få hans carte blanche til
fuldstændigt at revolutionere livet for 3 millioner
indbyggere i et af verdens største lande, - ja, det må siges
at være et mirakel.
For sin tjeneste for Ægypten blev denne
tidligere slave i sin egen levetid udmærket med den højeste
udmærkelse, der er givet i hele Ægyptens antikke historie -
en kultstatue i 'kongelige' proportioner. Når man husker på
ægypternes fremmedhad og at Josef ikke er indfødt, bestyrker
det Biblens beretning om ægypternes enorme hengivenhed for
Josef at Amenemhat har givet tilladelse til udførelsen af en
sådan kolosalstatue. For kun to andre ikke-kongelige statuer
er nogensinde blevet fundet; og den ene var karakteristisk nok
en selvforherligelse, som en vis Djehutihotep nåede at lave
inden han som adelig fik frataget magten af Josef, mens den
anden blev gjort til gud lang tid efter sin egen død i en hel
anden tid.
Vi skal under israelitternes historie høre om
det fine palads Amenemhat byggede for sin statsminister, hvori
Josef modtog sine 11 brødre og hvor Israels 12 stamtræer
således forenedes i en sjælden harmoni. Men først skal vi
videre i vores egen ulykkelige familie, Lalou, for efter denne
storhedstid kommer der en lang nedgangsperiode i Ægyptens
historie - den Anden Mellemtid.
Men inden vi siger farvel til denne storhedstid
vil det være på sin plads at besøge Amenemhats pyramide, der
i dag ligger med udsigt over og som et minde om det
kæmpemæssige Faiyumområde, som to af vore største forfædre
- Amenemhat III og Josef - i fællesskab skabte, og som lige
siden har tjent som et kornkammer for Ægyptens voksende
befolkning. Skuende ud over dette smukke område fra pyramidens
højder, kunne man ønske at deres symbiotiske mesterværk
måtte tjene som et eksempel for deres efterkommere i nutidens
Ægypten og Israel.
5.
kapitel: Sobekhotep IV. Khaneferre |