|
| |
Derfor er ”vores” racisme langt
farligere end Ku Klux Klans
| | |
|
|
Hvide forældre forsøger aktivt at spærre
af for at forhindre at sorte børn bliver integreret i
deres skoler – og tvinger dermed disse ind i ghettoer og
den selvdestruktive psykologi af ”forhadt og uønsket”. |
|
Sorte børn må i frisindets by,
Boston, beskyttes af politiet mod hvide
forældre, når de forsøger at bryde ud af deres
påtvungne ghettoisering ved hjælp af buskørsel
(”bussing”). |
|
52. Inden jeg ansættes i amerikanske universiteter bliver jeg tit bedt om at
definere racisme. Der sidder tit nogle sorte i høje stillinger, som af gode
grunde er mistroiske når hvide såkaldte antiracister som jeg kommer for at
holde foredrag om den racisme, de dagligt oplever hos eleverne. Ofrene for
racisme har ingen brug for at høre om ligegyldige landsbyidioter med
brændende kors ude i en skov. Hvis min definition ikke er i orden, ansætter
sorte universitetsfolk mig derfor ikke. For den racisme, som sorte lider
under i USA er nemlig den der har magt til at diskriminere. Vi har alle
fordomme overfor andre, men meget forskellige muligheder for at udnytte
disse fordomme til at skade andre. Racisme skal derfor ikke måles på hvilke
sociale tabere, der – i smerte og raseri – råber højest, men på hvem der
bruger deres sociale magtpositioner til at skade andre, diskriminere mod dem
i jobansættelse, lige adgang boliger, uddannelse, sundhed osv.
|
|
|
|
|
Hvide forældre i New York forsøger med
vold at spærre de sorte børn inde i ghettoer og
mindreværd. |
|
Hvide forældre i Louisville,
Kentucky, forsøger aktivt at spærre sorte inde i
ghettoer. |
|
53.
Millioner af sorte flygtede i sidste århundrede fra undertrykkelse og
racisme i USA's sydstater ligesom millioner af EU’s indvandrere flygtede
fra undertrykkelse og islamisme i syd. De havde hørt at der oppe i det
kolde nord fandtes retfærdige mennesker, der troede på frihed, lighed,
broderskab og demokrati. Men overalt hvor de sorte og indvandrerne
flyttede ind i de nordlige storbyer blev de mødt med først menneskelig
kulde og afvisning og derpå åbenlys diskrimination. I hver eneste by så
de straks de hvide begynde at flytte ud når de flyttede ind – og at
flygte i hobetal når mere end 20% var ankommet i et kvarter. De så de
hvide tage deres børn ud af skolerne når de farvede børn ankom – og
tilmed at bruge store pengebeløb på at flygte ved at sætte deres børn i
privatskoler når mere end 20% af en skoleklasse var blevet ”fejlfarvet”.
|
| |
|
|
Hvid flugt fra Valby betyder
ghettoisering og isolation af "de andre." |
|
Denne statistik fra New York
Times viser de hvides voksende og i dag næsten
dobbelt så høje middelindtægt. Men i økonomiske
aktiver og ejendomme har de hvide i dag mere 8
gange så meget som de sorte. |
|
54. Det virkelige symbol på racisme er ikke et brændende kors, men et hus
sat til salg, når ”vore uønskede” begynder at flytte ind. Det brændende
magtesløse kors i skoven skader ingen, men vort eget ”til salg” skilt gør
vore uønskede fattigere og fattigere. Når vi hvide alle begynder at sælge
vore huse, stiger ejendomsværdierne nemlig i de kvarterer vi flygter til,
mens de falder i de kvarterer vi flygter fra. Da de fleste mennesker kun
ejer de mursten, de bor i, gør vi racister os selv rigere og rigere mens vi
gør de sorte i USA og indvandrerne i Europa fattigere og fattigere. Da jeg
kom til USA i 1970 havde hver amerikansk hvid således gjort sig 6 gange så
rig som hver sort. I dag er hver hvid blevet 8 gange så rig som hver sort.
På samme måde vokser forskellen på de friværdier, som vi flygtende racister
skaffer os i Gentofte og Frederiksberg fra dem vore uønskede sidder tilbage
med i Ishøj og Brøndbyvester.
|
| |
|
|
De hvides massive mure mod ghettoen ses i
the Bronx. |
|
De hvides massive mure mod
ghettoen ses i Gjellerupplanen. |
|
55. Sådan tvang millioner af
hæderlig, lovlydige, retskafne og ”frisindede” hvide forældre
med alle de ”rigtige meninger” om borgerrettigheder og demokrati
millioner af sorte ind i isolation, ghettoer og fattigdom imod
de sortes vilje. Et flertal af sorte i USA ønsker nemlig at leve
i integration og harmoni med de hvide. Og sådan er millioner af
tilsvarende hvide i Europa i disse år ved at presse millioner af
indvandrere ind i ghettoer – imod indvandrernes udtrykkelige
ønsker. Se i Amerikanske Billeder hvad der derefter sker med de
mennesker, som føler sig forkastede af os. Men fælles for alle
”os” gode hvide er at vi klynger os desperat til ideen om en
skurk – ja, har behov for at opfinde nogen som Ku Klux Klan – for
moralsk at kunne retfærdiggøre os selv og overbevise os om at
der må være nogen som handler mere ondt end os selv.
| |
|
|
Nazisterne udtrykker den racisme, som
mange danskere tænker eller højtråbende og
afstandtagende kalder ”udlændingepolitik”, men som
handler om vores syn på og behandling af
indlændinge. |
|
Ligesom det store flertal af
USA’s sorte ønsker at de hvide vil lade sig
integrere med dem, ønsker det store flertal af
vore indvandrere at danskerne integrerer sig med
dem i et Danmark for alle danskere. |
|
56. Som jeg har vist med denne empatiske
billedserie om disse fattige og magtesløse mennesker, som villigt
udstiller sig i fortidige klovnedragter for at tilfredsstille vores
behov for at tænke hadsk om andre, findes der ingen egentlig skurk
udover skurken i os selv. I sammenligning med de skader vi udøver mod
sorte i USA og indvandrere i Europa gennem vores afvisende ghettoisering
- under konstant påberåbelse af de og de fejl, vi i vort frisind kan
finde i andres kulturer, adfærd, religion osv. - er Ku Klux Klan nemlig
de rene uskyldigheder. De mennesker jeg overalt har mødt i KKK bor
nemlig næsten udelukkende selv i ghettoer – hyppigt sammen med deres
sorte venner og med deres børn i ”sorte skoler” – uden nogen som helst
magt til som os at skabe ghettoer.
Racisme handler om ikke at se bjælken i ens eget øje – men i stedet at
skyde skylden på ofrene.
| |
|
| |
| |
|
|