Jacob Holdt - mine artikler:
 

 

 

Jyllands-Posten 17.12.08
http://jp.dk/meninger/breve/article1545655.ece


Også to til racismens tango

Ahmed Mohamud Syriensvej 8, 2., København S

 

Jeg var i Berlin for et stykke tid siden, og dit navn, Jacob Holdt, stod skrevet på en reklamesøjle i forbindelse med en udstilling af dig og nogle andre, som jeg ikke kendte. Mens jeg kiggede på dit navn, tænkte jeg på, hvor nemt det egentlig er at være hvid vestlig europæer med de rigtige holdninger.

 

Nogle dage forinden havde jeg været ude for en ubehagelig oplevelse, mens jeg var i et tog omgivet af bøsser iført farvestrålende tøj og et endnu mere strålende humør på vej til Copenhagen Gaypride. En tørklædeklædt kvinde spyttede på mig og råbte ukvemsord efter mig, og jeg steg af toget med tårer i øjnene.

Du hævder i JP 12/12, at vores integrationsproblemer skyldes, at pæredanske forældre tager deres børn ud af skoler med tosprogede elever og derfor efter din mening er skyld i den "oplyste", undvigende racisme.

Det kan man vist kalde en forenkling af en kompliceret problematik. Som en, der er præget af flere kulturer, kan jeg oplyse, at de fleste indvandrere prøver at navigere rundt i det danske samfund med to kulturer i bagagen.

Min erfaring er, at man ikke både kan favne alt, hvad ens konservative kultur dikterer, og leve et harmonisk liv i Danmark.
Jeg mener i modsætning til dig, at der kræves to til en tango, og jeg synes, der bør stilles krav til alle parter.

Forleden så jeg den video, du og Rune Engelbreth Larsen har lavet på internettet. (Den såkaldte anti-Dansk Folkeparti-video, hvor Danmark fremstilles som en nation styret af et racistisk parti.)

Jeg kom i den forbindelse til at tænke på noget, jeg oplevede, da jeg kom til Denmark i 1997. Kort efter ankomsten fik vi besøg af en somalisk mand. Han fortalte, at der i Folketinget sad et racistisk parti, som slet ikke kunne lide indvandrere og tilføjede: »Og I skal passe på, når I rejser med toget. Aldrig stå ved skinnerne uden at have kigget jer godt for. Danskerne kunne finde på at skubbe.«

Ordene sendte chokbølger ned ad ryggen på mig. Heldigvis fik manden ikke ret, men jeg tænker stadig på den historie, når jeg befinder mig på en perron.

Modsat effekt
Ved du hvad, Jacob Holdt? Ved at fortælle de tusindvis af nydanskere, du møder på din vej, at de fleste ældre danskere ikke ønsker at omgås dem, får du kun den modsatte effekt af det, du ønsker. Nemlig at de føler sig uvelkomne.

Jeg er nødt til endnu en gang at slå fast, hvad jeg skrev sidst. Islam er ikke en race.

I skrivende stund kommer jeg til at tænke på Hans Kirks berømte roman "Fiskerne". Et af romanens væsentlige temaer er tro og religion og de konflikter, det fører med sig, når den indremissionske tro konfronteres med den mere fri grundtvigske tro.

Det kunne minde om de konflikter, vi har i dag mellem den fundamentalistiske sharia-lov og den sekulære lov.
Min erfaring er, at man ikke både kan favne alt, hvad ens konservative kultur dikterer, og leve et harmonisk liv i Danmark. "
 


Mit svar i Jyllands-Posten 20.12.08

 

Tag del i kampen mod racismen

http://jp.dk/meninger/breve/article1549182.ece

Jacob Holdt, foredragsholder, Gernersgade 63, København

 

Ahmed Mohamud skriver i JP 17-12 at det er let at være hvid europæer med de rigtige holdninger. Men også jeg, Ahmed, udsættes for trusler, kaldes muslimsk feltmadras, får brosten i hovedet, spyttes på og overdænges med menneskelort, når jeg marcherer med nazisterne (for at beskytte deres ytringsfrihed) eller med de homoseksuelle i det Østeuropa, der selv indtil for nylig var undertrykt.

Som offer, Ahmed, kaster du selv ud i racisme, når du med "en kvinde med tørklæde", som har spyttet på dig som bøsse, implicit anklager "muslimerne" for overgrebet på din frihed. Du kunne sige "en person", men vælger racismens/antisemitismens/islamofobiens/homofobiens klassiske anklage mod gruppen for enkeltindividers opførsel. I din egen smerte mister du empatien for kvinden, som jo ikke spytter på dig som muslim ligeså lidt som folk på Jamaica slår bøsser ihjel fordi de er kristne. Fysiske overgreb mod minoriteter kom historien igennem fra mennesker, der psykisk selv var marginaliserede. Du ved jo hvordan kvinder med tørklæder ustandseligt spyttes på og overfuses af alkoholikere, psykisk ramte osv. - opmuntret af politikere, som misbruger magten til at mistænkeliggøre muslimer - ligesom amerikanske politikere engang forsøgte at "out-nigger" hinanden og derved opmuntrede de fattigste hvide bl.a. i Ku Klux Klan til fysiske overgreb mod sorte.

Når du skriver at mennesker, som føler sig knuste og mindreværdige efter sådanne vedvarende angreb, har samme ansvar i "racismens tango" som os der besidder magten til at nedværdige dem, udtrykker du undertrykkerens evige blindhed. Du minder om en mand, som under mit foredrag i USA konstant råbte op om at mine billeder af knuste apatiske sorte var ligesom dem, nazisterne fremstillede af jøderne for at ophidse folk til at se dem som dovne, tyvagtige, nassere, selvforskyldte i ghettoer osv. Under min efterfølgende workshop fortalte manden grædende om sin dobbelte smerte som både jøde og bøsse. Han blev en af mine bedste allierede efter at han fik hjælp til at bearbejde sin smerte. Forstår du nu, Ahmed, hvorfor jøderne, muslimerne og de homoseksuelle i USA arrangerer flertallet af mine racismeforedrag? Hyppigst i forening i erkendelse af den dybere samfundsracisme, som konstant sætter sådanne udsatte op imod hinanden.
Vær med i denne kamp, Ahmed, frem for at lade dig bruge til at kaste din smerte ud på andre mennesker i smerte!


Debatten fortsættes i 4. afsnit

 


 
Copyright © 2009 Jacob Holdt;
 

Tilbage til oversigt over mine artikler