|
|
|
|
|
|
Trine Søndergård og jeg hyggede os sammen
inden forestillingen - her fotograferet af Charlotte Haslund
Christensen.
Jeg havde tidligere sammen med Trine Søndergaard
modtaget Fogtdals Fotografiske priser i
2009. |
Jeg driller altid Trine med at jeg ikke
kan genkende hende - i al fald når hun gemmer sig bag sit
kamera. Men hun har et stort hjerte hos mig.
|
TRINE SØNDERGAARDS INDLEDNING
-
ELLER HER PÅ VIDEO
MIN INDLEDNING
-
ELLER HER PÅ VIDEO
Jeg er altid lidt irriteret over i fotokunstbøger at blive sammenlignet med Nan
Goldin.
Jeg troede i mange år at hun blot var en festabe, mens jeg selv lavede seriøs
samfundskritik
😊
Jo, vi boede begge sammen med dem vi fotograferede, men hendes ofre kigger altid
ind i kameraet mens jeg prøvede at skildre deres liv som det så ud før den
fremmedes indtræden.
Og jo, vi lavede begge to som de eneste gammeldags lysbilledshows.
Jeg plejede at sige at Jacob Riis lavede verdens første lysbilledshow og Jacob
Holdt verdens sidste – lang tid efter at man brugte videoer i undervisningen.
|
|
Jacob Riis rejste rundt 100 år før mig
med sin lysbilledprojektor her og sit show om "How the other
half lives". Her på Jacob Riis museet i Ribe.
|
Jeg rejste rundt med et halv ton
lysbilledudstyr, som tog en time at stille op og en time at
pille ned. Ind i mellem stod jeg låst inde i mørke under det
4 timer lange foredrag for hvert femte minut at skifte disse
bakker. Sammenlagt lod jeg mig spærre inde i 27.000 timer af
mit liv. "What a waste of a life!" |
|
|
Det var på nøjagtig samme tid Nan Goldin
lavede sit slideshow "Ballad of sexual dependency", som der
ses klip fra i filmen.
|
Men hun brugte tilsyneladende en hel del
flere end mine 4 projektorer, som jeg iøvrigt skiftede ud fra
den tunge europæiske Kodak projektor set i Boston College
for oven til hendes lettere og mere lysstærke amerikanske
Ektagraphic. |
Så da jeg spurgte importøren af denne film, Lars Møller, hvorfor jeg skulle
introducere filmen når jeg ikke har forstand på kunstfotografi, svarede han,
"Fordi jeg da troede at du havde været i seng med Nan Goldin!"
Nå da, der fik jeg den. Men hvordan har han dog fået sådanne fordomme når man
kun ser 4-5 halvnøgne sorte kvinder i mit show og når afroamerikanske kvinder
underlagt al
deres sociale kontrol er næsten umulige at få seksuelle forhold til?
Så derfor har jeg inviteret Trine Søndergård med herind for at fortælle om Nan
Goldin som "art photographer" .....mens jeg selv uden blu indrømmer, "Jo, jeg
var da i seng med Nan Goldin"
😊
…… men jeg kan ikke huske om jeg har mødt hende personligt
😊
|
|
I seng med Nan Goldin?........
|
........men var det mon mig der tog disse
billeder af hende? |
NAN GOLDIN I EN SOCIOLOGISK SAMMENHÆNG
Så det vil sige med dette er at jeg vil prøve at vurdere hende i en sociologisk
sammenhæng, hvilket jeg
iøvrigt ikke
har set andre gøre det. Heller ikke hun selv gør det, da vi jo alle ser os selv som individer.
Så lyt godt efter her. Mine amerikanske billeder kom før Nan Goldins, men det er hendes
russisk-jødiske slægtsfæller, der skabte Amerikanske Billeder.
Hendes mors
familie udvandrede fra Hviderusland, hendes fars fra det østlige Polen. I kraft
af den forfølgelse de i århundreder var udsat for under pogromerne, udviklede de
forfulgte østlige jøder
en følelse af at kun gennem et dybt engagement i og sammenhold med andre undertrykte grupper kunne
de selv overleve.
Den side oplevede jeg fra dag et som vagabond i USA.
Som jyde havde jeg aldrig mødt en jøde, men blev nu næsten dagligt samlet op og
reddet af nogle "frelsende engle" som forklarede, "Well, I am Russian Jewish".
Ikke kun pga. af mit
blaffeskilt, "Touring USA from Denmark" for at takke mig for at Danmark havde
reddet jøderne.
Nej, fra det øjeblik jeg begyndte at fotografere, var det dem der finansierede
mine film særligt i Norden, mens jeg måtte sælge blod i Syden hvor der ikke var
så mange jøder.
Altså, "Skønheden mod blodbadet" som i filmens titel. For skønheden for mig blev
derfor hurtigt associeret med "frizzy Jewish hair" ligesom Nan Goldins røde krøller.
|
|
Nan Goldin som hun optræder
som ca. 33-35 årig i filmen og nenunder som helt ung |
|
|
|
|
Blot lige for at vise "Jewish frizzy
hair". Det er Kristin Godfrey til venstre, som inviterede
mig til Canada for at arbejde på hendes forældres farm. Så
den familie er grunden til at jeg endte med at lave "Amerikanske Billeder",
da jeg aldrig havde drømt om ellers at tage til Nordamerika. Det
er Nan Golden til højre lidt yngre ca. som 16-årig og
Kristen som 18 og 20-årig.
Men jeg har ikke mange billeder af de jødiske kvinder som
samlede mig op på landevejen, da jeg koncentrerede mig om at
fotografere de sortes undertrykkelse og ikke havde råd til også
at fotografere de hvide. |
Godfrey-familien,
der først havde inviteret mig til Canada, havde (også overfor mig i mange år)
skjult identiteten efter udvandringen fra Litauen ved at anglisere navnene.
På samme måde ændrede
Nans far Goldstein til Goldin - for at overleve i et stadig antisemitisk
samfund.
(Tilføjet: Da jeg kom til New York i 1970 ansatte bankerne i denne jødiske by
stadig ikke jøder).
Men hvis der var bare en eneste russisk jøde i en stor sydstat som Mississippi,
ja, så ville vi
straks finde frem til hinanden som om vi begge havde brug for hinanden.
|
Ellen Emmich fra Mississippi samlede mig
op og tog mig hjem. Hun var fra en fin familie, som grundlagde
synagogen i Vicksburg. |
Særligt oppe i Boston-området, hvor Nan voksede op, blev jeg konstant inviteret
hjem af oprørske typer som Nan, der kom til at få varig betydning for mig.
Den første var Marly Sockol,
som I så i filmen jeg introducerede her i
salen i Grand for 7 år
siden.
|
|
Marly Sockol i 1971 i hendes forældres
hjem i forstaden Newton til Boston tæt ved den Nan Goldin kom fra |
Jeg præsenterer Marly for mine forældre i
1972, da vi ville giftes
|
|
|
Jeg blev som den eneste af Marlys
tidligere kærester inviteret med til hendes bryllup med
lægen Gary
i 1974.
Gary var dog så radikal en jøde at han kort efter gik under
jorden for at bombe regeringen. |
Marly fik siden to andre mænd og kommer
næsten hver sommerferie hos os i Hornbæk. Her er hun med
Vibeke, min nuværende kone. I dag hjælper hun med at
redigere min nye bog.
|
Andre fra Boston området var Barbara Jennyen, som syede mit blaffeskilt, Janet Crayne (som
har 73-års fødselsdag i dag) og Sharon Seidenbloom.
|
|
Nytårsaften i Boston 1972 hos Barbara
Jennyen, som syede mit flotte gule blaffeskilt
|
Janet Crayne i 1972 foran
universitetsbygningen som blev bombet af The Weathemen
(russisk-jødiske modstandsfolk mod Vietnam-krigen). Siden
var hun bibliotekar (for Obama) i Harvard og fik i Det Hvide Hus
overrakt en pris af president Clinton for sin kæmpe indsats
for at bygge Bosniens bibliotekssystem op efter
borgerkrigen.
Jeg har det flotte billede af hende og Clinton, men kan ikke
lige nu finde det. |
Lad mig kort fortælle nogle hemmeligheder her om Sharon Seidenbloom. Hun var kun 17 år, da
hun samlede mig op af sneen og tog mig hjem i julen 1972. Her fik vi som den
naturligste ting lov til at sove sammen på hendes værelse.
Dette fænomen, som måske siger lidt om Nan Goldins tilgang til sex helt uden
skamfølelse, var jeg allerede blevet vant til hos andre jødiske forældre af
russisk afstamning. Selv når de havde huset fyldt med gæster på de jødiske
helligdage, fik jeg lov til at dele seng med deres ofte langt yngre døtre. Kun
på sabbatten blev vi adskilt, for der skulle de have fred til at bede …..mens vi
dog fortsatte med at flette fingre i synagogen.
Men helt uden "Jewish guilt" eller social kontrol.
Dette oplevede jeg ikke hos nogen som helst anden sociologisk gruppe i USA.
Nej, derimod oplevede jeg indre skam f.eks. når Sharon Seidenbloom sprøjtede sig
med heroin på værelset uden at forældrene vidste det.
Her så jeg et mønster hos jødiske narkomaner, som krævede at jeg også sprøjtede
heroin i armen før vi kunne have sex sammen. For Sharon ønskede at jeg skulle
dele skammen. Jeg sagde altid ja til at dele altid folks narkoindtagelse med dem, da jeg gennem så mange
menneskers kærlighed følte mig stærk nok til ikke selv at blive ødelagt, sådan
som dem der
ikke fik kærlighed.
Men stikheroin nægtede jeg med ord som Nan siger det her i filmen, "photography
is better than sex".
Jo, jeg "snortede heroin", som i øvrigt et sted i filmen er oversat forkert til
"jeg fnyste".
Men igen, hverken hos sorte eller andre grupper, oplevede jeg at de krævede at
vi delte nåle for at vi bagefter kunne have sex.
Så hvad handlede Sharon Seidenblooms og mit mislykkede sexforsøg så om?
Det var i virkeligheden hendes råb om hjælp hvilket jeg først fandt ud af gennem
mange års venskab, da hun sprang ud som lesbisk. I dag er hun en lykkeligt gift
professor med en anden lesbisk professor.
|
|
Sharon sprøjter heroin på vores værelse
som 17-årig - lige ved siden af forældrenes soveværelse |
Sharon og Linda som lykkeligt ægtepar i
dag
|
Og for at komme ind på en anden vigtig side af Nan Goldins oprør mod sine
forældre.
Mange af dem, der havde inviteret mig hjem som vagabond (fordi de fornemmede at
jeg ikke var aggressiv som amerikanske mænd), fortalte mig mange år efter – nu
som alkoholikere, narkomaner, selvdestruktive eller overvægtige efter
tvangstrøstespisning, at de havde været ofre for seksuelt misbrug i barndommen.
(Se
side 370-371 her).
Hele Nan Goldins kunstneriske udfoldelse ser jeg som et resultat af at hun blev
gaslighted i barndommen pga. det seksuelle misbrug hendes mor blev udsat for.
|
|
Nan Goldins veluddannede forældre, der
forsøgte at skjule virkeligheden for Nan og søsteren
Barbara. |
Ofre for en sådan form for psykisk vold begynder typisk at tvivle på hvad der er
virkelighed – hvorfor Nan Goldin begyndte at registrere den med et kamera for at
fastholde den.
Den
russisk-jødiske støtte til mig i vagabondårene kom fra både
rige og fattige jøder
|
|
|
Denne fattige jødiske kvinde tog mig til
sig i sin lejlighed på 196 Ave B - lige i nærheden af Nan
Goldins senere loft. Dette er hvad jeg skrev om hende i min
bog:
"Denne gamle jødiske kvinde, som blev en af mine bedste
venner i New York, var emigreret fra Rusland før
revolutionen. Hendes håb var, at kongressen ville tillade
hende at vende tilbage (til Sovjetunionen!), så hun kunne
leve sine sidste år i “frihed fra sult og frihed fra frygt”,
som hun udtrykte det i 1972. Nu sultede hun, fik aldrig kød
og var ofte blevet slået ned. Alligevel nærede hun en dyb
kærlighed til de sorte i kvarteret. Med sin egen russiske
ghettoisering og forfølgelse i levende erindring, havde hun,
som mange amerikanske jøder, et dybt engagement i de sortes
kamp og pintes over, at de måtte lide som hende. Et flertal
af de hvide, der blev dræbt under borgerretskampen, var
faktisk jøder.
På samme måde arrangeres de fleste af mine foredrag i USA i
dag af dette mindretal med dets smerteligt erhvervede
indsigt i undertrykkelse. Deres dybe solidaritet med andre
undertrykte mennesker stammer fra deres historiske behov for
at observere ophobningen af smerte i det ydre samfund, der
traditionelt er blevet manipuleret af magthaverne og brugt
mod jøderne. I både sorte amerikanske og brune danske
ghettoer manifesterer denne smerte sig desværre i sporadisk
antisemitisme blandt mennesker, der heller ikke føler sig
elsket og respekteret af samfundet." |
Dette besøg i 2004 var mit sidste hos en
af mine største sponsorer i vagabondårene, den nu kræftramte
Allan Tunick og hans kone i Philadelphia. Han havde fisket
mig op af regnen en nat i 1973 på New Jersey Turnpike og da
han ventede nyheden om sin brors død samme nat, havde han
lige så meget brug for mig som omvendt.
Da jeg viste ham mine
fotobøger med mine billeder blev han dybt berørt og
sagde tårefyldt "I used to cry because I had no shoes until I saw a man
with no legs." Derpå viste han mig Jacob Riis bog, "How the
other haf lives" som jeg aldrig havde hørt om før.
Næste dag
gav han mig 15 ruller film og
kørte mig ind til min madmor Dorothy Yates i ghettoen og
begyndte at sponsorere sønnen Larrys universitetsuddannelse.
Larry fik på den måde så god en uddannelse at han var med
til at udvikle Visa-kort systemet i USA.
Allan Tunick havde en gigantisk lædermøbelforretning i
Philadelphia og var en af de mest kultiverede og berejste
mennesker, jeg kender i Amerika. Med sit fantastiske
musikalske øre var det ham, der introducerede mig til et
stykke musik, som senere blev et af de mest succesfulde i
mit show. Det beskriver bedre end noget andet hans egen
tilgang til mennesker (herunder de mange blaffere, som han
ligesom mig samlede op).
Hør hans musikalske gave til mit show her:
"Hvorfor
er du ligeglad med dine medmennesker?"
|
SHOW ÅRENE 1978-2008
OK. Men efter at de havde finansieret mine billeder som vagabond kommer vi nu
til hvordan de russiske jøder gjorde mit lysbilledshow til en succes gennem 30
år i USA.
Da Nan Goldin i 1978 flyttede til New York, blev vi næsten naboer på hvert sit
industriloft ca. 10 minutter fra hinanden i The East Village.
Jeg flyttede ind hos en gruppe russisk-jødiske aktivister og filmfolk, mest
lesbiske.
|
|
Vores store loft med værelserne til
højre.
Jeg sov på gulvet her fordi jeg kun sjældent kom ind i mellem mine
travle foredrag, som var rundt i hele landet. |
Fra Nan Goldins loft lige i nærheden. |
|
|
|
|
Amanda Berger i hendes værelse, hvor hun
sad og organiserede
mine turneer og ringede landet rundt. |
Men der var ifølge Nan Goldin lidt
sjovere og vildere
på hendes loft :-) |
Og særligt Amanda Berger og Martha Wallner fik efter Amerikanske Billeders
vanskelige ankomst i USA uden penge gennem deres utrættelige indsat slået det op i
så godt som alle universiteterne.
De hang ud med Nan Goldin i hele det LGBTQ-miljø, hun beskriver i filmen, og
slæbte mig tit med når jeg var i New York mellem mine foredrag - også med hos
Marthas og Nan Goldins personlige ven Maggie Smith i the Tin Pan Alley, hvor Martha ses i filmens
feminisme afsnit.
(Både Martha og Amanda har i øvrigt lige skrevet til mig her til morgen og bedt
mig fortælle jer at de fortsætter kampen mod medicinalfirmaerne.)
|
|
Maggie Smith i hendes feministiske Tin Pan bar, som blev
så stort et omdrejningspunkt i Nan Goldins liv. |
Min roommate Martha Wall i samtale i filmen med Maggie
Smith. Martha er stadig i dag en af Maggies bedste venner. |
|
|
Det siger sig selv at jeg også følte mig
hjemme i Tin Pan Alley |
Nan Golden til højre var ansat i the Tin
Pan - det
måske mest integrerede sted i New York |
Her på loftet boede vi også sammen med min fortsat gode ven Joel Katz, der lavede filmen "Strange Fruit" om
lynchningerne af de sorte.
Den blev vist her i Grand
og på DRTV i 2003.
|
|
Mens de festede i Nan Goldins loft på Bowary.....
|
.....lavede Joel Katz denne stærke film i
vores feministiske arbejdskollektiv,
hvor han og jeg var de eneste mænd |
For de var som de fleste russiske jøder dybt engagerede i at støtte alle mulige
undertrykte og usete grupper i samfundet. Som gruppe arrangerede eller
finansierede de flest af mine foredrag gennem 30 år skønt de kun udgør 3% af
befolkningen.
Næststørste minoritetsgruppe var de lesbiske og den tredje største jesuitterne,
som opdrager deres børn med næsten samme sociale engagement som jøderne.
Tag f.eks. den russisk-jødiske professor Jay Corrin i Boston University, hvor
Nan Goldins far også var professor.
Hele 9 år i træk tvang han her alle de førsteårsstuderende til at se Amerikanske
Billeder, sponsoreret af den
russisk-jødiske filantrop, James Stone, som hvert
år sad i forreste række med sin kone i minkpels og modtog elevernes hyldest.
|
|
Jeg plejede ikke at fotografere mine
arrangører og har ingen billeder af Jay Corrin. Men min far
tog dette billede af mig på scenen i BU, som Nans far og
Martin Luther King også havde stået på. I øvrigt dagen efter
at min far fandt sin tredje kone til mit foredrag i MIT -
også organiseret af en russisk jøde, Seth Tuler. Til hans
forældres Rosh Hashanah middag bar min far for første gang
jødisk kalot.
|
Audrey Beeber arrangerede mig flere gange
på Ivy League skolen U of Penn. Hun har siden stået for
store projekter for russisk-jødiske Holocaust overlevere.
Se hendes introduktion af mig i denne festlige video om en
af mine kendteste nøgenbilleder af sorte kvinder.
|
|
|
Min krølhårede charmetrold og jødiske
arrangør i Univerity of Texas i Amy Crystal Hirsch på
køretur med mig inden et af de shows hun arrangerede.
|
Den enormt populære professor i etics og
filosofi
Elias
Baumgarten til højre bragte mig tilbage 8 år i træk til
U of Mich i Dearborn foruden de lige så mange i U Mich Ann
Arbor. Han var lige populær blandt jøderne og de mange
muslimer i Dearborn og har siden lavet et kæmpearbejde for
palæstinenserne på Vestbreden. |
En anden russisk-jødisk velhaver i Californien,
Robert Bernstein, gav (i
frustration over at universitetet ikke havde råd til at få mig tilbage med
showet igen) udover at finansiere mit arrangement hver af sine 80 ansatte 25 dollars for at komme og se mit show
(om de fattige) i UC Santa Barbara i 1991.
Særligt kombinationen russisk-jødisk og lesbisk, Jewish
Dikes, som de kaldes, er formidable slagskibe.
|
|
|
Efter at have fløjet rundt i hele landet for at se mit
lysbilledshow igen og igen, begyndte Mimi Lind selv at
arrangere mine foredrag fra Los Angeles til Boston. Her er
hun i DRTV's film fra 1991, hvor
man kan se interviewet med hende her.
|
Og da DRTV igen lavede film i 2013 med Søren Pind og
mig, fik vi pludselig en aflysning på en stor militærbase i
San Diego, hvor vi skulle have filmet. TV-holdet var
desperat, men jeg sagde at jeg kendte en der kunne arrangere
noget lige så godt som en dag i militæret og ringede til Mimi, der med en dags varsel fik
arrangeret en hel filmdags optagelser i et af USAs rigeste hjem
i Hollywood. Som lesbisk var hun nemlig venner med sønnen i
Resnick-familien, der er bøsse.
Afsnittet kan ses her. |
|
Efter at Mimi Lind arrangerede adskillige af mine foredrag, reddede hun mange år
efter filmserien med Søren Pind og mig ved at arrangere et afsnit hos sine
bøssevenner i den russisk-jødiske
Resnick-familie. Den har finansieret tonsvis
af amerikanske universiteter ligesom Sackler-familien, som denne film handler
om, finansierede kunstmuseer.
Og ja, det er så den anden mere triste side af sagen.
Denne onde Sackler-familie, som Nan Goldin modigt tog kampen op imod, var selv
som jøder flygtet fra Ukraine
og Polen.
En anden velhaverdatter kørte personligt rundt til stribevis af universiteter og
fik dem overtalt til at arrangere mit show, som hun selv finansierede, tilmed i
Yale.
Dybt afhængig af hende tog jeg med hjem til herskabsmiddag hos hendes forældre i
Connecticut, hvorunder faren privat tog mig ud i haven og sagde,
"Dette er træet, som Sandras sindslidende søster hængte sig i, og vi er også
dybt bekymrede for Sandras sindstilstand og vil bede dig passe på hende."
Jeg forsøgte nu at gøre mig fri af den fanatiske Sandra, hvorefter hun begyndte
at forfølge mig i hele landet og fik smadret min bil så jeg endte med at få hele
mit lysbilledshow stjålet fra bilen, og måtte aflyse lige så mange foredrag som
hendes familie havde finansieret.
Hun havde brug for hjælp, ikke at blive afvist - af mig!
Men her rammer vi lige ind i hele traumet med Nan Goldins søsters selvmord, som
drev Nan Goldins kunstneriske liv.
For jeg har oplevet mindst to af mine russisk-jødiske arrangører miste livet som
følge af deres idealisme for andre; en af dem var
Ann Hodge under arbejdet
sammen med Amanda med at distribuere mine bøger.
En anden var den smukke Lara Sobel, som arrangerede mit show i Vermont, men
siden blev myrdet i et blodbad af
et massemord under sit arbejde med at beskytte
misrøgtede børn.
Jo, i sandhed "Skønheden og blodbadet" igen.
Ligesom mange jøder af russisk afstamning mistede livet under borgerretskampen
for sorte rettigheder.
Et andet eksempel på den russisk-jødiske filantropi og sociale aktivisme ser man
her i filmen med den verdenskendte komponist Leonard Bernstein, kendt for sin
kamp for de marginaliserede i West Side Story.
Han støttede Nan Goldins kamp på samme måde som
han i sin tid havde finansieret
De Sorte Pantere, som jeg i øvrigt selv
støttede med mine billeder som vagabond
og som derfor udgav mine billeder lang tid før de udkom i Danmark.
|
|
|
Men der hvor jeg nok mødtes
mest med Nan Goldin var til de hyppige AIDS demonstrationer
vi begge var involveret i. Det er mine billeder til venstre
og hendes i filmen til højre.
Det var en hård periode hvor også jeg mistede en del venner
og samarbejdespartnere - for mit vedkommende mest i det
sorte samfund. Se filmen for at forstå smerten, som få
beskriver så godt som Nan Goldin. |
Hvorom alt er, skylder jeg Nan Goldin og alle hendes underligt forbundne (uden
at de fleste af dem selv er klar over det) og åndsbeslægtede frelsende engle hele min egen
karriere. Tak til jer alle.
Og da jeg jo ikke har forstand på fotografisk kunst, er det en trøst at nu,
hvor jeg forsøger at lave en ny bog,
"Undertrykkelsens rødder", der kombinerer
fotokunst med social aktivisme, har jeg tre af de her ovennævnte russiske jøder til
at hjælpe mig med at redigere bogen – 50 år efter at de hjalp med at finansiere
billederne deri!!!
For russiske jøder som Nan Goldin giver aldrig op .... som I nu skal se i filmen.
Læs også
"Bring de russiske
jøder til Danmark"
|