Begravelser
i Grundtvigskirken
Men jeg var jo først og fremmest
præst ved Grundtvigskirken. At jeg var blevet kaldskapellan
ændrede i og for sig ikke noget ved arbejdet, bortset fra, at
som tiden gik fik jeg flere og flere kirkelige handlinger,
fordi man havde lært mig at kende. Det var særlig familier,
jeg var kommet i forbindelse med i anledning af
konfirmationer, eller gennem T.K., der bad mig forrette en af
deres kirkelige handlinger.
Hovedparten af begravelserne var nu
bisættelser, der for de flestes vedkommende fandt sted i den
lille krematoriesal på Bispebjerg. Ikke noget særlig
hyggeligt lokale. Terrazzogulv, enkle bænke, kolde blå
farver på væggene og en forhøjning, hvor kisten var
anbragt, med en prædikestol ved siden af. Ingen kristne
symboler uden de græske bogstaver alfa og omega (Kristustegnet).
Der skulle ikke være noget der stødte ateistiske eller
kirkefjendtlige. Man har formodentlig ment, at der var ikke
ret mange, der vidste, hvad de græske bogstaver stod for, og
så var der da lidt for de kirkelige!
Orgelet og dermed "Syngepigerne",
"Gelænderlærkerne", dvs. koret, der som regel kun
bestod af to ret højt syngende damer, var skjult bag et
jalousi bag forhøjningen. Men præsten, der sad og stod tæt
ved, kunne ofte lugte kaffen, når de under præstens tale tog
termokanderne frem, eller høre strikkepindende knitre eller
aviserne, bladene, der blev bladet i. De var ofte næsten de
eneste, der sang. Salmevalget var ret så ensformigt og lidet
lødigt. Ofte havde man indtryk af, at det mest var
bedemændene, der afgjorde, hvad der skulle synges. Ofte havde
familien dog selv nogle ønsker, men det var sådan noget som:
Lær mig, o skov, at visne glad. Kirkeklokke, ej til
hovedstæder. Lyksalig, lyksalig. Jeg er træt og går til ro.
Altid frejdig. Undertiden havde man dog med familier at gøre,
hvor man kunne få skubbet en gedigen kristen salme ind. Men i
almindelighed var folks salmekendskab meget småt,
hovedsagelig hvad de havde hørt ved andre begravelser. Nogle
af de salmer, jeg der var udsat for ved talrige begravelser,
har jeg siden hen haft meget svært ved at bruge og har
forsøgt at undgå, men det er bestemt ikke altid lykkedes.
Dels er folk, hvad salmer angår, meget konservative eller
tænker ikke meget over indholdet, men det skal i hvert fald
ikke være for udpræget kristent, men mere almindelig
folkereligiøst.
I eet tilfælde var det særlig svært at få
noget fornuftigt valgt. En mand i fyrrerne, fraskilt, havde
begået selvmord, og nu kom moderen for at aftale begravelsen,
tid og sted blev aftalt og bestilt og så salmerne: Jo, hun
ville gerne have, at vi sang: Lær mig, o, skov, at visne
glad, da jeg forklarede hende, at den ikke passede så godt i
det specielle tilfælde, så ønskede hun: Lyksalig, lyksalig.
Det syntes jeg ikke var ret meget bedre. Men så skulle vi i
hvert fald synge: Dejlig er jorden ! Så opgav jeg.
Da der var mange bisættelser i krematoriet,
var der kun 1 time mellem hver, så man havde kun 25 minutter
til hele handlingen og så skulle følget helst se at komme
hurtigt ud af salen. Det næste følge var begyndt at komme og
stod og ventede i en særlig ventesal. Og de skiftende
præster mødtes ofte i præsteværelset.
Men man lærte sig, at der godt kan holdes en
hæderlig begravelsestale, synges 3 salmer og foretages
jordpåkastelse m.m. indenfor den tid. Det var kun de
færreste af de døde, man havde kendt lidt til, så det
personlige i talen indskrænkedes til, hvad man havde hørt
fra familien eller fornemmet sig til gennem samtalen forud.
Engang kom jeg dog lidt galt af sted. En
ældre mand skulle begraves, og jeg havde på konens omtale af
ham forstået, hvor flittig og stræbsom han havde været, og
hvor meget han havde betydet for hjemmet, så det antydede jeg
ganske naturligt. 1/2 år efter døde konen, og hendes søn af
et tidligere ægteskab kom for at aftale hendes begravelse.
Det fik vi ordnet, og da han skulle til at gå, sagde han så:
"Det var for resten ikke så rigtigt det, som De sagde
ved min stedfaders begravelse. Jo, for De sagde noget om, hvor
meget han havde betydet for hjemmet, arbejdsom og flittig osv.,
men sandheden er, at han aldrig rørte en finger, det var min
mor, der måtte klare det hele."
Det tog jeg ved lære af, så når jeg ikke
kendte noget til afdøde og alligevel gerne skulle have lidt
personligt med, så brugte jeg ofte vendingen: sådan som I
har fortalt mig om jeres far el. mor, så har jeg forstået,
at han var sådan og sådan. Så havde jeg min ryg fri og folk
behøvede ikke at sidde og krumme tæer over et overdrevent
godt skudsmål fremført af en blåøjet præst.
Jeg har altid haft den opfattelse og forsøgt
at efterleve den, at en begravelse er en højtid for et ganske
bestemt menneske, en afgørende begivenhed i en families evt.
en landsbys, et sogns liv. Derfor skal det nævnes, hvem den
døde er, hvad han har virket og levet. Men ganske kort,
måske underbygget eller knyttet til et bestemt skriftsted, et
salmevers el. lign, der kunne klinge sammen med den
pågældendes liv og tro. Jeg bed mærke i det, da jeg engang
hørte om en begravelse i København, hvor præsten
overhovedet ikke havde omtalt afdøde med eet ord. Da man bar
kisten ud, var så en af de pårørende kommet op ved siden af
præsten og havde spurgt: "Sig mig hr. pastor, er det en
hund, De begraver i dag !" På den anden side har jeg
også hørt begravelsestaler (prædikener vil jeg af gode
grunde ikke kalde dem), der var een eneste lov tale om alle
afdødes fortræffeligheder og gode gerninger, så det
ligefrem kvalmede.
En begravelse er nok en privat højtid i en
enkelt families liv, men det er også en gudstjeneste, hvor
evangeliet skal forkyndes. Derfor skal en ligprædiken, for nu
at bruge det gamle ord, for størstepartens vedkommende være
gedigen evangelieforkyndelse. Og et dødsfald, en begravelse
er ikke den ringeste baggrund at forkynde evangeliet på,
faktisk kirkens vigtigste sted at fremføre sit budskab. For
det første kommer her et bredt udsnit af en befolkning, også
de, som ellers ikke sætter deres ben i en kirke. For det
andet er der ingen situation i kirken, hvor folk er så
lydhøre som ved en begravelse. Derfor er valget af salmer,
skriftlæsninger, men ikke mindst indholdet af prædikenen så
vigtig, ja, i og for sig også hele måden, hvorpå handlingen
forrettes, med passende ro og værdighed og medfølelse. Det
er jo dog den sidste begivenhed i et menneskes jordiske liv og
en families sidste afsked med een, der hørte til i dens liv.
Men det var altså det, man syntes det
sommetider kunne knibe lidt med i de københavnske kapeller,
hvor man havde begravelser så at sige på samlebånd. Tilmed
var der det uheldige praktiske arrangement i Bispebjergs lille
krematoriesal, at kisten var anbragt på en temmelig høj
forhøjning, og den var båret oppe af et hydraulisk system.
Når kisten så blev sænket, kunne man, i hvert fald
præsten, høre vandet løbe ud af systemet, og kisten stod og
rystede en lille smule, når den sænkedes. Det var undertiden
for stærkt for nogle af de pårørende. Tanken med
arrangementet var vel, at det skulle ligne en jordbegravelse,
hvor kisten sænkes ned i jorden. Man har dog siden forladt
det arrangement.
En del begravelser var fra kapellet på
kirkegården, hvorfra kisten så af 6 kommunalt ansatte
ligbærere blev båret ud til graven og sænket af dem. Fra en
af disse begravelser husker jeg den tak, som et medlem af
familien bragte, det var en djærv københavnsk arbejder, der
stod op ved graven og sagde: "Tak til jer, der er kommet
her til mosters begravelse. Det var jer, der var med i hendes
liv og nu også er med ved hendes død. Og så vil jeg gerne
takke pastoren (så tænkte jeg, så kommer det med den smukke
tale) for der var ikke noget savl og ikke noget bavl i de ord.
Det var også som det sku' være!" Den tog jeg til mig.
Enkelte begravelser fra sognet fik man på
andre kirkegård, fordi familien havde gravsted der. Som
Solbjerg kirkegård, langt ude på Frederiksberg. Så spændte
jeg den store præstekjolekuffert bag på cyklen og trampede
derud. Undertiden var der dog sørget for en taxa til en.
Der var naturligvis begravelser, der
påvirkede en mere end andre. En dag blev jeg ringet op af en
bedemand, der skulle ordne begravelsen af en 15 års dreng.
Familien boede i samme husblok, som vi, så derfor ville de
gerne have mig til at forrette den. Men bedemanden fortalte
mig, inden jeg gik op til familien, at drengen var død på
operationsbordet på grund af en fejl begået af lægen. Det
havde været en egentlig temmelig ufarlig operation. Men der
var altså begået en fejl. Og bedemanden tilføjede, de skal
også vide, at familien, før denne dreng var født, havde
mistet en datter på 7 år, også på grund af en lægefejl
ved operation.
Det var da også en meget beklemt og usikker
præst, der gik op til de forældre. Men det blev en stor
oplevelse. Manden, der var chauffør, havde oprindelig været
katolik, men ikke sluttet sig til den katolske kirke, nok nu
medlem af folkekirken. De var rystede, men kunne dog med
fatning fortælle om deres tab. Om den lille pige de havde
mistet, jeg kan endnu huske, at hun havde heddet Mercedes. Da
drengen, der fik navnet Rene, så var født, var han deres eet
og alt. Den eneste de havde, og nu havde de også mistet ham,
men uden at de sagde ret meget om det, kunne jeg fornemme, at
deres tro var med til at bære dem også gennem dette.
Da faderen så ved begravelsen efter
jordpåkastelsen stod ved graven for at takke alle dem, der
var kommet, sagde han bl.a. noget om, hvor meget de havde
fået givet gennem de to børn, hvor meget de havde betydet
for dem. Der var ingen bitterhed mod de læger, som havde
begået fejlene, og de havde stadig noget at leve for, for der
var stadig mennesker, de kunne være noget for. Stilfærdige,
men stærke ord.
Med de mange kirkelige handlinger jeg havde,
kom jeg undertiden ud for meget stærke overgange. En dag
begravede jeg en 15 års dreng, der ukendt af hvilken årsag
havde begået selvmord. Der var det svært at sige noget, der
kunne være til hjælp. En halv time efter stod jeg foran
alteret i Grundtvigskirken for at vie et lykkeligt brudepar.
Det var så brat en overgang, at man var dødtræt bagefter.
Her fra Grundtvigskirken kom jeg i oktober
1948 også til at begrave Margrethe Marstrand, i familien
kaldet "bedstemor Grethe." Hun var enke efter Jacob
Marstrand, min stedfaders far. Han havde været borgmester i
København, og havde i mange år været formand for den
komite, der stod for opførelsen af Grundtvigskirken. Han var
død i 1935. Jeg havde for øvrigt været med til hans
begravelse, der fandt sted fra den midlertidige kirke i
Grundtvigskirkens tårn. Hun var hans anden kone, men han
havde også nået at fejre sølvbryllup med hende, ligesom med
den første kone. Hun havde oprindelig været børnehavelærer
og havde oversat og digtet en del af de sange, som brugtes
meget i børnehaverne. Bl.a. "Jeg en gård mig bygge
vil." Hun var efterhånden gammel, var til sidst på
plejehjem og var nu død. Familien bad mig forrette
begravelsen, der naturligvis skulle finde sted fra
Grundtvigskirken. Far var på det tidspunkt syg, så han kunne
ikke. Men jeg må være sluppet nogenlunde godt fra det, for
bagefter ønskede familien, at min tale blev duplikeret, så
der blev lavet et pænt lille hefte ud af den.
Mellem de mange bryllupper jeg havde var der
eet, som man ikke sådan glemte. Det var en pige sidst i
tyverne fra Gravervænget, det fattigste strøg i sognet. Hun
var kæmpestor, høj og tyk, og nu havde hun omsider fået ram
på en mand, en lille splejset, fraskilt, forsagt fyr. Da
følget kom til kirken, kunne vi se, at dette med størrelsen
prægede hele familien, store solide for ikke at sige
kraftige. Brudeparret kom sammen kørende i karet med hvide
heste for. Da de kom ind af kirkedøren, kunne man se, at
manden ved tanke om den lange tur op til koret, satte god fart
på. Men han blev af pigen bestemt holdt tilbage, sådan at de
kunne skride adstadigt op ad kirkegulvet. Hun var i hvidt med
myrter og slør. Jo, når hun endelig skulle giftes, så
skulle der være stil over det.
Det gik da også planmæssigt alt sammen, men
da vi i bryllupssalmen kom til linjen"...hvor små og
store har eet i sinde..", da kneb det med at bevare
alvoren. Vi (præst og kirkebetjening) holdt dog masken, mens
de højtideligt skred ned ad gulvet, ud til den ventende
karet. Men bagefter mødtes vi og tog os et lille grin. Da jeg
bagefter cyklede hjem forbi gaden, hvor de boede, hang folk ud
af alle vinduer for at se kareten og brudeparret.
I årene her efter krigen begyndte turisterne
for alvor at komme for at se kirken. Det var mange tusinde,
der om året kom. Turistbusser i stribevis læssede deres
indhold af, og guiderne kværnede løs. Der var postkortsalg,
men man savnede en brochure, der kunne fortælle lidt mere om
kirken og samtidig give lidt indtægt. Jeg fik til opgave at
skaffe billeder af kirken. Det blev i samarbejde med eet af de
store fotograffirmaer, Holt og Madsen. Andre skrev teksten,
så vi fik fremstillet brochurer på dansk, engelsk og tysk.
Den blev også meget solgt og dækkede udgifterne til de
ekstra kirketjenere, der på grund af turister skulle være
der.
Ungdomsarbejdet ved
T.
K.
Det som især kom til at præge mine år ved
Grundtvigskirken, var T.K. Det var et drengearbejde, som var
startet de sidste år under krigen i en bestræbelse på at
hindre, at de store drenge rodede sig ud i kriminalitet, især
i den politiløse tid.
Stifteren var Holger Søndergård og en
lærer, som dog ret hurtigt forlod det igen. De havde
oprindelig været med i F.D.F., men havde ikke rigtig kunnet
forlige sig med den lidt pietistiske linje, man havde fulgt
der. Og så havde de på Bispebjerg begyndt dette
drengearbejde, først for 14-16 årige drenge. Dem ville man
gøre bevidste om, at de var danske og samtidig træne dem i
gymnastik og i terrænsport, og give dem nogle gode oplevelser
for at holde dem væk fra gaderne og alle fristelserne til
kriminalitet. Pastor Olsen stillede sig forstående overfor
dette initiativ, og man fik lov at låne kirkens krypt til
møder og sammenkomster.
Præsterne og menighedsrådet havde set
værdien af dette arbejde, og da man i 1946 skulle have en ny
hjælpepræst, bad man mig om at søge embedet med henblik
på, at jeg skulle gå ind i dette arbejde. Mine
forudsætninger var nu kun, at jeg havde dyrket en del
gymnastik, både hjemme i Allerslev og siden i Kredsens
gymnastikforening. Jeg kom hurtigt i gang. Vi havde gymnastik
i gymnastiksalene på forskellige skoler. Drengene var opdelt
i 3 hold: Pionererne var de 14-16 årige, stifinderne var
12-13 år, og gutterne 10-11 år. Jeg skulle særligt tage mig
af de sidste. Foruden en ugentlig gymnastiktime havde vi møde
en aften, hvor vi lærte dem at bruge kompas og kort, lave
tovarbejde, "slå knuder", læste eller fortalte for
dem. Det foregik i forskellige kælderlokaler i de store
boligblokke.
En meget vigtig ting var turene ud i skovene,
hvor vi havde orienteringsløb eller blot traveture. Vi
stillede ved kirken og gik så i samlet flok til
Hareskovbanens station ved Nørrebro station og tog med toget
ud til skovene, hvor drengene og vi ledere så løb eller
travede rundt. Madpakkerne blev spist udendørs, og det var en
flok trætte, men glade drenge, der vendte hjem hen imod
aften.
Et ønske om at få egen grund til lejrophold
blev opfyldt, da man i efteråret 1946 købte 3 tdr. land ved
Uggeløse skov. På grunden lå et kreaturskur. Ved indsats
fra forældre og ledere blev det ombygget til en lille hytte,
hvor en halv snes drenge kunne overnatte under meget trange og
primitive forhold. Der var en brændeovn, som vi også kunne
koge havegrød og lave te på. Brikse langs væggene og plads
over hanebjælkerne gav sovepladser. Drikkevand hentede vi på
en nærliggende ejendom, vask og tandbørstning samt opvask
foregik i bækken, der afgrænsede grunden.
"Birkemoselejren", som stedet blev
kaldt, lå ca. 25 km fra København og transporten derop
foregik på cykel. Det kunne være nogle seje ture i
efterårsblæst og regn. Men det var en særlig oplevelse at
være på tur. Det var naturligvis kun de større drenge, der
kunne tage cykelturene derop. Jeg har haft mange gode
oplevelser, når jeg var der med en halv snes drenge. Når vi
først havde fået tændt op i ovnen, fået lidt varme på,
spist vore madpakker og drukket vores te, kunne vi hygge os
med historier, dårlige vittigheder og ikke sjældent med
fornuftige, for ikke at sige alvorlige samtaler.
På sådanne ture kom man jo tæt ind på
livet af drengene og deres oplevelser og tanker. Det blev ofte
sent, inden de sidste faldt i søvn en sådan aften. Næste
morgen var der havregrød, og selvom den undertiden kunne
være lidt sveden, så var sulten så stor, at den gled ned.
Så orienteringsløb i skoven, endnu en madpakke, så
cykelturen hjem.
Forældrene til drengene var glade for dette
arbejde. Man dannede snart en forældrekreds "T.K.'s
venner," der på forskellig måde støttede arbejdet. Det
gav også mig en god kontakt til hjemmene i sognet. Det blev
efterhånden sådan, at skulle disse hjem have en eller anden
kirkelig handling, bryllup eller begravelse, så var det mig,
de kom til, for mig kendte de jo.
Hvert efterår holdt vi en større fest, som
regel på Efterslægtsskabets store skole. Der havde man en
stor sal med scene. Så der var en aften fest for drengene og
deres hjem. Det var med tombola, sang, gymnastik, komedie og
forskellige optrin. Alt det krævede megen forberedelse i
ugerne inden og på selve dagen .
En gang om måneden havde vi kredsaften, hvor
alle drengene var samlede i kirkens krypt. Programmet kunne
være med film, eller en opdagelsesrejsende eller en anden
spændende person fortalte. Der kunne også være
virksomhedsbesøg, som et avistrykkeri, en brandstation eller
en fabrik.
I slutningen af juni var Søndergård og jeg
ledere på en 14 dages lejrtur til Sønderjylland. Vi havde en
16-17 drenge med, den foregik på cykel og med telte, Fyn,
Als, Dybbøl, Kollund. Vi sejlede hjem fra Fredericia.
I juli 1948 var vi med Stifindere og pionerer
en tur i Telemarken i Norge, med tog til Frederikshavn, båd
til Larvik, med tog og busser eller vandrende rundt, Rjukan,
Gaustatoppen, Tinnsjøen. Vi boede på skoler, i missionshuse
og på vandrerhjem.
Vi var hurtigt klar over, at den lille
lejrplads, Birkemoselejren, var alt for lille. Når vi havde
ture derop f.eks. i Pinsen, måtte mange af deltagerne sove i
telte. Da vi så opdagede, at det lille husmandssted, der lå
lige på den anden side af bækken, og hvor vi hentede
drikkevand, var til salg, besluttede vi at købe det. Men det
skulle koste 25.000 kr. Mange penge havde vi ikke, men vi
arrangerede en stor basar i kirkens krypt. Vi var rundt hos de
handlende og kvarterets fabrikker for at skaffe varer og
gevinster til lodseddel og tombola. Det var ærlig talt ikke
særlig spændende således at gå tiggergang, men i de
allerfleste tilfælde gav det gode resultater. Folk forstod
værdien af det arbejde, vi gjorde, og i oktober 1948 holdt vi
en lørdag og søndag en stor basar i kirkens krypt. Om
søndagen havde jeg begravelse kl. 13, gudstjeneste kl. 14 og
så åbnede vi basaren kl. 16. Vi havde fået Ib Schønberg
til at komme og underholde, og det gav tilstrømning. Krypten
var stuvende fuld. Og basaren gav et overskud på 8.000 kr.
Vi kunne så købe husmandsstedet. I løbet af
vinteren og foråret byggede vi ejendommen om. Stalden blev
til spisesal, og loftet til sovesal. Stuerne slået sammen til
pejsestue. Et lille lederværelse blev der også plads til.
Det var igen de store drenge, medlemmer af ungdomsforeningen,
og forældre og vi ledere, der lavede dette store arbejde. Og
i juni 1949 kunne vi hejse flaget over lejren og holde
indvielsesfest med stor deltagelse af drengene og deres
forældre. Senere er der foretaget en del beplantninger,
anlagt fodbold og idrætsbaner, svømmebassin, toiletbygning.
I oktober 1947 var kredsen så stor, at det
var naturligt at dele den, så der kom en afdeling ved hver af
de nye kirker i henholdsvis Emdrup og Tagensbo, og de to
præster der, Due i Emdrup og Holm i Tagensbo, kom med i
arbejdet.
I juni 1949 havde vi sommerlejr på "Thybjerg",
en stor velindrettet lejrbygning på Thyholm. Vi havde vel en
25-30 drenge med, Søndergård og pastor Holm fra Tagensbo
(senere biskop over Fyns stift) og hans kone var med. Der var
rig lejlighed til badning, traveture, "natleg", hvor
vi opsporede "smuglere."
I December 1947 oprettede vi for de ældste en
ungdomsforening, der tilsluttedes De Danske Ungdomsforeninger.
Den blev jeg leder af.
Selvom der bliver nogle gentagelser, skriver
jeg her den artikel, jeg i 1998 skrev til bogen om T.K.
På reolen lige foran mit skrivebord står en
lille træfigur, skåret ud i simpelt fyrretræ. Den har
stået der i snart 50 år, først i Fåborg præstegårds
studereværelse, og i de sidste 10 år her mit hus i Agerbæk.
Den er ikke noget kunstværk, men enkel og
prunkløs. Den forestiller en bondekone med langt skørt og
forklæde. Den er omhyggelig malet. Det er tydeligt, at der er
lagt et stort arbejde i det. Men --- der er et underligt
misforhold i fremstillingen, idet kvinden på sit hoved bærer
en meget stor kurv. Den er alt for stor i forhold til hendes
skikkelse. En fejl ? ja, og dog! Den figur har sin særlige
historie, som har med TK at gøre.
Jeg var med som leder i TK i næsten 4 år,
1946-50. Jeg var blevet præst ved Grundtvigskirken, og blev
meget hurtigt inddraget i TK's arbejde. Forudsætninger for
det ?? --- Jeg havde aldrig været spejder eller FDF'er, men
jeg var vokset op med foreningsarbejde på landet, havde
dyrket en del gymnastik, både på min hjemegn og i
København, og er vel blevet betragtet som et nogenlunde
normalt menneske.
Jeg havde så gymnastik med nogle af
grupperne, og almindeligt drengearbejde med gutterne. Vi holdt
til huse i forskellige mere eller mindre velegnede kælderrum
i de store boligblokke. Arbejdede med at lære at binde reb i
de forskellige knob, at bruge kort og kompas, med de
forskellige finesser. Der var oplæsning og sang, indøvelse
af sketcher osv.
Det mest spændende var nu oprettelsen af
Birkemoselejren. Først den lille hytte. Egentlig et
kreaturskur, som vi, ledere, de store drenge, og en del fædre
i løbet af vinteren 46-47 byggede om til en brugelig hytte.
Stor var den ikke, kunne rumme en 8-10 mand, på brikse lang
de to vægge, på en platform under taget, og på gulvet. En
brændeovn skulle give varme og mulighed for lidt madlavning.
Der kunne kun være en gryde på ad gangen, men der kunne da
koges vand til te og varmes pølser.
Men det var en oplevelse også for mig, at
starte cyklerne fra Bispebjerg og stampe de 25 km i al slags
vejr til Uggeløse. Komme op til hytten, få tændt op i
ovnen. Der skulle ligge brænde under et halvtag på bagsiden
af hytten. Det var der nu ikke altid, for holdet før havde
ikke fået samlet det ind. Så måtte vi i skoven for at samle
brænde. Når vi omsider fik ild i træet, osede det ofte så
kraftigt, at vi måtte udendørs for at få vejret, indtil der
kom træk i skorstenen. Men så kunne vi lave te og spise vore
madpakker. Aftenen gik med snak, sang, oplæsning og
sommetider natleg. For mig var det bedste ved alt dette den
nære kontakt, jeg fik med disse drenge. Ikke sjældent blev
det til dybsindige samtaler, fortrolig snak med en og anden
på en lille spadseretur. Så til køjs, og forsøge på at
sove. Først på natten var der for varmt, senere når
"fyrbøderen" sov og glemte at lægge på ilden,
blev der koldt, så man vågnede lidt tidligt. Morgenvask i
åen, drikkevand hentede vi på en nærliggende gård,
havregrød, og den var ikke altid sveden, te og osteklemmer.
Kompasøvelser i skoven eller fodbold på engen. Og så
hjemtur på cykle, helst inden det blev mørkt. Det var nogle
trætte drenge og ikke mindre en træt leder, der til sidst
asede sig op ad bakken på Frederiksborgvej.
Da det lille husmandssted var købt blev det
på ny byggeperiode, hvor vi ryddede stalden til spisesal,
loftet til sovesal, udvidet med rummet over laden, hvor vi
sled med at lægge nye bjælker op, lægge gulv, lave trappe.
Rive mure ned mellem stuerne, og i det hele taget gøre det
til en brugelig lejrbygning.
Også her var det frivillig arbejdskraft, de
ældste af drengene, deres fædre, hvoraf nogle heldigvis var
håndværkere. Men det fællesskab om en sådan opgave, det
var meget værd, ikke blot for byggeriet men for hele arbejdet
i kredsen. Det betød en utrolig stor opbakning fra mange af
hjemmene. Det kom også til udtryk i tilslutning til
forældremøder og i kredsen af venner omkring arbejdet.
Det samvær, jeg havde med drengene, deres
forældre og siden med de unge, da vi havde dannet
ungdomsforeningen for de 16-20 årige, det var meget
værdifuldt for mig. Jeg lærte mennesker i sognet at kende.
De fleste var arbejdere, håndværkere, funktionærer. Og de
lærte mig at kende, så, når de skulle have en kirkelig
handling i familien, bryllup, begravelse eller konfirmation,
så var jeg den præst, de kendte og henvendte sig til.
Det blev på den måde meget gode læreår for
mig, for i sådan et arbejde kommer man meget tæt ind på
livet af hinanden. Det giver fortrolighed og tillid at arbejde
sammen. Og det giver erfaring om praktiske ting og --- om
mennesker.
Da jeg så i foråret 1950 blev udnævnt til
sognepræst i Fåborg i Vestjylland, betød det jo farvel til
alt dette. Jeg blev takket med gode ord og med gaver. En smuk
skrivemappe fik jeg af ungdomsforeningen. Den ligger stadig
på mit skrive bord. En enkelt familie gav mig et par
sølvlysestager, som altid står på mit spisebord.
Men mest kom den lille træfigur til at
betyde. Jeg holdt afskedsgudstjeneste, og mange kirkegængere
kom for at sige farvel og ønske godt for mig og min familie.
Til sidst kom Jørgen, en af drengene, jeg havde haft i TK.
Han gav mig lidt genert en lille pakke. Det var figuren, han
selv havde skåret ud og malet. Den fik sin plads på reolen i
mit studereværelse i Fåborg.
Da TK i 1953 havde sit 10 års jubilæum var
jeg derovre, med til festen, hilste på mange af mine gamle
drenge. Det var meget festligt. Men der var en, jeg savnede,
Jørgen. Så jeg spurgte de andre, om ikke Jørgen var med
mere. Da blev de så stille. En af lederne, der stod der,
fortalte mig så, at Jørgen var død og hans lidt ældre
broder også. Deres mor, der var ene med sine drenge, havde
taget sit eget og deres liv. Tilværelsen var blevet hende for
svær. Kvinden med den alt for store byrde.
Så den lille træfigur er for mig ikke bare
et dyrebart og vemodigt minde om en rask københavnerdreng af
flokken, jeg havde med at gøre, om en travl og festlig tid i
mine første år som præst, men også en stille påmindelse
til mig, om hvem det var, jeg som præst især skulle være
noget for: dem, der får de svære byrder.
Jeg lagde nogen tid og nogle kræfter i TK i
de få år, men fik til gengæld så meget, der har været
værdifuldt for mig gennem de snart 50 år, der er gået
siden.
1946-50 i øvrigt
Studenterkredsen. På grund af den hidtidige
formands forflyttelse, blev jeg, der havde været
næstformand, fra 1 februar formand for Kredsen.
Det betød ansvaret for afholdelse af de
ugentlige fredagsmøder, der endnu holdtes i Helligåndshuset,
da Grundtvigshus endnu ikke var klar til tilbagevenden dertil
efter tyskernes brug af det.
Møderne foregik på den måde, at vi først
fik et foredrag, efter kaffebordet kunne der så være
forhandling, diskussion eller underholdning. Eksempler på
mødeaftner:
Frimenighedspræst Richard Andersen: "Der
går sjæl i alt", efter kaffen sang.
Professor V. Kuhr: Selvbedrag og
selverkendelse, efter kaffen underholdning ved violinisten
Bela Detreköy, en ungarer, som jeg kendte fra hans ophold
under krigen i Allerslev. Sammen med en broder og
bedstefaderen var de flygtet fra Ungarn.
Sognepræst Helmer Mørch (min fætter):
England i krig.
Professor Vilhelm Grønbech. Bagefter
musikunderholdning.
Højskolelærer Sigurd Juhl Andersen: Kampen
for freden. Musikunderholdning.
Højskolelærer Dahlerup-Petersen: Sydslesvig.
Adjunkt Vilhelm Morsing: Moderne dansk
litteratur.
Tegneren Jensenius: Hvad ler vi ad?
Der holdtes et par årlige fester: Rusgilde i
slutning af september for at byde nye studenter velkommen.
Store Bededags-bal, der som regel foregik i
lokaler i eller ved Dyrehaven.
Hver sommer var der sammen med
Studenterkredsen i Århus sommermøde 6 dage på een eller
anden højskole: Rønshoved, Ry, Danebod, Engelsholm, Vrå.
Det var med foredrag, diskussioner, udflugter, gudstjeneste,
revy og bal. Altid meget festligt.
|